ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-02-19, 12:42

LadyFritte

Nykomling
LadyFritte är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 0

Standard Kuba i november
Nu har jag läst lite olika intryck av Kuba. Vi tänkte åka dit någonstans mellan 11 och 25 november 2008. Hur är vädret då? Måste man vaccinera sig, har jag inte gjort t ex på Margarita. Är myggen ettriga och giftiga? Hur är maten? Jag är inte särskilt kräsen, kan leva länge på empanadas och liknande och är ingen stor köttälskare. Har heller inte fått klart för mig angående valutan, ska man växla Euro eller Dollar? Ska man betala i Pesos, dollar eller vad? Vilket är mest fördelaktigt? Hur funkar taxi, är det lätt att få tag på även utanför turist och tätorter?
Svara med citat

Gammal 2008-02-20, 10:30

Gäst

Standard
Vi var på Kuba för ett år sedan och vi hade med oss lite dollar som vi växlade på flygplatsen för att kunna betala taxi, sedan gjorde vi alla uttag med Visa kortet, det finns många bankomater! Allt betalade vi med landets "turist" valuta.
Maten var en besvikelse... kryddningen av maten var dålig, men det var tur att det fanns mycket fisk på menyn.
Svara med citat

Gammal 2008-02-21, 07:57

Gäst

Standard Rättelse
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Vi var på Kuba för ett år sedan och vi hade med oss lite dollar som vi växlade på flygplatsen för att kunna betala taxi, sedan gjorde vi alla uttag med Visa kortet, det finns många bankomater! Allt betalade vi med landets "turist" valuta.
Maten var en besvikelse... kryddningen av maten var dålig, men det var tur att det fanns mycket fisk på menyn.
Jag måste rätta mig själv! Det var Euro vi hade med oss, dollar är ej längre gångbart!
Svara med citat

Gammal 2008-04-01, 20:12

Gäst

Standard
Var på Kuba i november-december 2007 och är helnöjd! Kombinerade 5 dagar i Havanna med 8 dagar i Varadero. Havanna var en ortrolig upplevelse! Det var som att resa tillbaka i tiden där allt stått stilla. Magnifika byggnader som nu är mycket slitna. Ha med er Euro och växla sedan till den inhemska valutan pesos convertible. Jag är nöjd med maten, åt mycket kyckling. I Varadero finns bara turister. Jättefin strand och en massa all inclusive hotell. Är glad att vi var i Havanna för det är där det riktiga Kuba finns. Kände mig aldrig rädd när vi gick i staden utan folket är vänliga och så fanns det poliser i varje hörn.
Rekommenderar Kuba varmt!
Svara med citat

Gammal 2008-07-01, 19:52

Gäst

Angry
När jag åkte till Kuba så tog jag vaccin mot turistdiarré och hepatit-A. Men jag är lite försiktig av mig - vet inte om man hade behövt ta det. Det beror väl hur man bor och vad man äter. Nu bode jag inte på hotell utan hyrde rum typ "bed and breakfast".
Som någon skrev tidigare så bör du ta med dig euro och växla där till konvertibel pesos. Växla gärna lite pesos direkt när du kommer till flygplatsen... det tar lite tid i banken. Byråkratin! Taxin funderar bra och den är billig. Ta gärna turisttaxi - de har fasta priser. Vill du åka billigt så går det att åka med taxin för lokalbefolkningen men jag vet inte riktigt hur tillåtet det är.
Jag hade alrig problem med några mygg eller andra kryp men ska du utanför stan så kan det vara bra att ta med sig Myggan.
En del gillar inte maten men jag tycket att den var OK. Gillade "Moros y Christionas" d.v.s. ris med svarta bönor. Det var mycket kyckling på menyn och räkor. Räkorna är riktigt goda!

Jag tror att du får en riktigt trevlig resa. Kubanerna är helt underbara! Och som sagt så är det hyfsat tryggt att röra sig ute fast det är mörkt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8