ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-02-13, 12:29

LadyFritte

Nykomling
LadyFritte är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 0

Question Nån som varit på Kuba?????????????
Jag och min familj tänker åka till Kuba i november. Vi tänker åka till Havanna först 5 dagar och sen spendera resterande 9 dagar i Varadeo.
Men nu behöver jag lite tips från någon som redan har varit där, bl a angående pengar.
Apollo rekommenderar att ta med euro att växla till pesos. Står till och med att man får betala extra avgift om man vill växlar från dollar till pesos.
Men igår tittade jag på Travel Channel och där växlade den engelske reporterna från dollar till pesos. I flera fall betalade han dessutom med dollar. Så vilket är rätt? Och om dollar funkar, är det trots allt förmånligare att betala i pesos?
Sen gäller det Varadero:
Jag har förstått att allt är tämligen dyrt och dessutom o-kubanskt jämfört med Kuba. Nu har vi all-inclusive så vi är ju försörjda om vi inte vill gå ut. Men min undran är om det finns andra byar eller samhällen i närheten där man kan gå ut och äta till humana priser och hur det är med kommunikationerna? Om jag lyckas ta mig till en by, kan jag förvänta mig att få tag i en taxi eller måste jag göra upp med chauffören redan vid ditresan?

En sak till förresten:
Hur funkar engelska på Kuba? Har varit i Sydamerika och Karibien förut och min erfarenhet är att den är ganska dålig hos vanligt folk. Så jag bör bättra på spanskan kanske?
Senast redigerad av LadyFritte den 2008-02-18 klockan 12:46.
Svara med citat

Gammal 2008-02-18, 12:47

LadyFritte

Nykomling
LadyFritte är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 0

Standard
Lyft av ämne
Svara med citat

Gammal 2008-02-18, 13:30

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
När jag var där för 7 år sedan var det bara dollar som gällde.
Nu har Castro tydligen bestämt att det där med dollar är av ondo, så staten vill att även turister handlar med peso.
Skulle tro att det du såg på tv stämmer rätt bra. Dvs att lokalbefolkningen inte har något emot att få dollar.

Jag talar inte spanska och klarade mig med engelska. Skulle nog ha fått ut mer av resan med hyffsad spanska dock.
Svara med citat

Gammal 2008-10-04, 15:49

Gäst

Standard
Det är avgift för att växla in USD. Staten vill inte ha dessa pengar av ganska naturliga orsaker, samma anledningar som du inte kan använda ett American Express där. EUR tas väl emot och växlas in utan avgift.

Lokalbefolkningen vill allra helst ha Pesos Convertibles "turistvalutan". Svårt för dem att få växlat USD..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8