ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-03-14, 21:14

Gäst

Standard Uppehållstillstånd Kroatien
Hej, min pojkvän bor i kroatien och nu ska jag ansöka om tillfälligt uppehållstillstånd för att vi ska kunna tillbringa en längre tid tillsammans därnere.
Problemet är dock att det verkar väldigt svårt att få uppehållstillstånd baserat på relationer.
Är det någon som har erfarenhet av liknande situationer eller tips till oss?
Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
Svara med citat

Gammal 2011-03-20, 20:08

Gäst

Standard mycket svårt
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej, min pojkvän bor i kroatien och nu ska jag ansöka om tillfälligt uppehållstillstånd för att vi ska kunna tillbringa en längre tid tillsammans därnere.
Problemet är dock att det verkar väldigt svårt att få uppehållstillstånd baserat på relationer.
Är det någon som har erfarenhet av liknande situationer eller tips till oss?
Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
Då kroaterna inte vill ha några andra nationaliteter än just kroater i sitt land så är din enda chans att gifta dig med honom. Skulle du ha kroatisk bakgrund från ett annat land eller grannland så är det inga problem. Då är du välkommen
Svara med citat

Gammal 2012-01-14, 12:53

Gäst

Standard
Hej!
Jag har just varit igenom hela den långa processen att få Tillfälligt uppehållstillstånd i Kroatien. Och det är precis så svårt som ovanstående skriver. Jag är svensk, ostraffad och har en hel del pengar. Dom kunde inte bry sig mindre. Inte ens att min pojkvän intygade att han kunde försörja mig på sin lön gjorde någon skillnad. För att kunna bo ihop var vi "tvungna" att gifta oss. Värt att notera är också att när man har gift sig och fått tillståndet beviljat får man betala en "healthinsurance" som månadsvis kostar mellan 300-800 kuna per månad. Detta oavsett om man har en liknande i Sverige som gäller för utlandsvistelse eller ej.
Beväpna dej med ett oändligt tålamod och lycka till!
Carina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8