ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-01-24, 15:59

CarolineJohan_2010

Nykomling
CarolineJohan_2010 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Question Kroatien 2011
Hej,

Vi skulle behöva tips på boende (lägenhet) runt Makarska Rivieran, 2 veckor juli-augusti. Maxpris/dygn 80 euro.

Vilka platser utmed rivieran är vackrast att bo på?

Tacksam för svar!

Gammal 2011-01-27, 15:48

Doris

Nykomling
Doris är inte uppkopplad

Standard
Även jag är ute efter resa till Kroatien, vart ska man åka? Är ute efter 1-2 veckor under juni-augusti. Har hört att Kroatien är oerhört vackert.

Hur kom ni fram till att ni vill åka dit?
Varit där?
Svara med citat

Gammal 2011-01-27, 16:41

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Kroatien 2011
Har själv varit i Kroatien 7-8 ggr och har aldrig blivit besviken! Har flera inlägg här om de olika ställena jag varit på annars kan du läsa nedanstående! Du får gärna återkomma till mig om du har fler frågor ang Kroatien.

Vi bor alltid i fina privata lägenheter där, det är trevligare tycker vi! Jag har ej varit uppe i Istrien (Pula, Rovinj mm) och ej runt Makarska men har varit på öarna runt Split; Hvar, Brac, Vis och Korcula. Även bott i Dubrovnik, världsarvsstaden Trogir på fastlandet samt Zadar (och upplevt nationalparkerna runt omkring där).
Brukar alltid förboka boendet via nätet och har då fått fina fräscha lägenheter med balkong i högt läge med havsutsikt. Föredrar att förboka boendet för att verkligen veta vad jag får, annars finns det alltid lägenheter att hyra när man kommer fram till orterna också. När vi åkt under högsäsong har vi fått betala mellan 40-70 EUR per natt för 2 personer.

Om du vill se fler foton - och få lägenhetstips - från dessa platser kan du titta här nedan
Hvar -
Trogir -
Vis -
Korcula -
Omis -

eller sök boende här:
Semester i Kroatien Kroatia | Adriagate
Hyra lägenheter i Kroatien - boende i Kroatien
http://www.apartmani-hrvatska.com/la...kroatien/index....
HomeAway Kroatien Semesterhus och lägenheter, Semesterhus och, semesterbostäder i Kroatien från HomeAway
http://www.novasol.se/Kroatien
hyra stuga, stuga uthyres, hyra stugor i Sverige och utomlands på fritiden.se

Kroatien, resor, semester - Kroatienguiden.se är också en utmärkt sida med bra info om Kroatien
Senast redigerad av desires den 2011-01-27 klockan 16:43.
Svara med citat

Gammal 2011-01-27, 16:49

Doris

Nykomling
Doris är inte uppkopplad

Standard
Oerhört tacksam för ditt svar!!

Ser att du varit lite här och var, har du något annat förslag på resa?
Svara med citat

Gammal 2011-01-27, 20:58

CarolineJohan_2010

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Doris Visa inlägg

Även jag är ute efter resa till Kroatien, vart ska man åka? Är ute efter 1-2 veckor under juni-augusti. Har hört att Kroatien är oerhört vackert.

Varit där?
Hej Doris,

Vi har bekanta som är helt sålda på just Kroatien. Som har varit där i flera omgångar och aldrig blivit besvikna. Har kikat på olika bilder ifrån olika delar och då föll vi för Makarska rivieran med omnejd. Trogir verkar otroligt vackert och som även är med på Unesco´s världsarvslista. Kan bli en spännande och vacker sommar .

Gammal 2011-01-27, 21:05

CarolineJohan_2010

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av desires Visa inlägg

Har själv varit i Kroatien 7-8 ggr och har aldrig blivit besviken! Har flera inlägg här om de olika ställena jag varit på annars kan du läsa nedanstående! Du får gärna återkomma till mig om du har fler frågor ang Kroatien.

Vi bor alltid i fina privata lägenheter där, det är trevligare tycker vi! Jag har ej varit uppe i Istrien (Pula, Rovinj mm) och ej runt Makarska men har varit på öarna runt Split; Hvar, Brac, Vis och Korcula. Även bott i Dubrovnik, världsarvsstaden Trogir på fastlandet samt Zadar (och upplevt nationalparkerna runt omkring där).
Brukar alltid förboka boendet via nätet och har då fått fina fräscha lägenheter med balkong i högt läge med havsutsikt. Föredrar att förboka boendet för att verkligen veta vad jag får, annars finns det alltid lägenheter att hyra när man kommer fram till orterna också. När vi åkt under högsäsong har vi fått betala mellan 40-70 EUR per natt för 2 personer.

Om du vill se fler foton - och få lägenhetstips - från dessa platser kan du titta här nedan
Hvar -
Trogir -
Vis -
Korcula -
Omis -

eller sök boende här:
Semester i Kroatien Kroatia | Adriagate
Hyra lägenheter i Kroatien - boende i Kroatien
http://www.apartmani-hrvatska.com/la...kroatien/index....
HomeAway Kroatien Semesterhus och lägenheter, Semesterhus och, semesterbostäder i Kroatien från HomeAway
http://www.novasol.se/Kroatien
hyra stuga, stuga uthyres, hyra stugor i Sverige och utomlands på fritiden.se

Kroatien, resor, semester - Kroatienguiden.se är också en utmärkt sida med bra info om Kroatien
Hej Desires,

Tack så vädligt mycket för dit utförliga svar med diverse länkar. Dessa skall vi gå igenom till helgen då vi vill boka tidigt för att få just det boendet vi vill ha.
Vi letar lägenhet med bra kök och grillmöjligheter. Havsutsikt, nära strand och centrum men inte för nära så trafiken och kvällsmusik blir ett störande moment.

Som jag skrev till Doris, det kommer bli en underbar sommar. Längtar redan !

Gammal 2011-01-27, 21:21

CarolineJohan_2010

Nykomling

Standard
Citat:

Oerhört tacksam för ditt svar!!

Ser att du varit lite här och var, har du något annat förslag på resa?
God kväll Doris,

Har du varit i den södra delen av Italien, i Kalabrien - Tropea? Om inte ÅK och upplev! Det är en så fantastisk atmosfär, så genuint Italienskt, underbara gränder och restauranger. Jag bara älskar den delen av Italien och som är ett av mina smultronställen eller paradis. Sicilien ligger precis nedanför om man vill besöka den delen på samma resa. Stränderna och vattnet gudomligt. Kan ligga i vattnet och snorkla i timmar för att sedan gå upp och äta en god, färsk-ljummen panini på en strandbar, dricka ett glas rosé och bara njuta av allt det vackra framför sig.

Ett annat ställe jag kan rekommendera är Key West, ett annat av "mina" paradis. Där finns det mkt att se/göra. Äta en massa god mat från havet, smaka en äkta key lime pie! Ta en drink och lyssna på skön amerikansk musik inne på Sloppy Joe´s och andas in Ernest Hemingway kreativitet . Strosa runt bland alla färgglada, gulliga, charmiga och romantiska hus. Gå på olika museum. Lapa sol på kritvita stränder. Simma med delfiner m.m.

Hoppas du hittar ett passande resmål .

Gammal 2011-01-27, 21:54

desires

Globetrotter

Standard Kroatien 2011
Håller med om att Tropea också är en underbar plats - vi hyrde lägenhet i Tropea för ett par år sedan, väldigt charmig romantisk och genuin liten medeltidsstad det också!
Sicilien (helst medeltidsstaden Cefalu) och Sardinien (Castelsardo eller Santa Teresa) är även 2 resmål som jag gillar. Ni hittar nog något som passar er, lycka till!
Svara med citat

Gammal 2011-01-29, 16:42

Patrik68

Standard
Citat:

Varit där?
Jag har varit där några gånger tidigare, både som barn (när det fortfarande var Jugoslavien) och på ett par tågluffar under 90-talet (en hårsmån från kriget faktiskt). Lite av nostalgi är det nu dags igen, under nya förhållanden eftersom jag bildat familj.

Det är således jag själv, min fru och 4 barn mellan 4 och 14 år som åker. Vi bilar ner till Pula på Istrien, och har beställt hela resan via Sembo. Det känns tryggt att ha allt i ett paket, och Sembo tillhör ju de större bolagen. Vi kom undan med 15500 kr för 7 övernattningar i Pula (Brioni Hotel med 2 pooler och nära stranden), 2 i Sankt Johann (Österrike), 2 utanför Leipzig (Tyskland), färjebiljetter, samt avbeställningsskydd och om-bilen-pajas-försäkring. Bensinen tillkommer förstås, lite motorvägsavgifter och nöjen. Mat skulle man äta hemma också.

Att valet föll på Pula var lite för att vi hittade ett bra hotell där som passade oss. Kör man längre söderut i Kroatien, så finns det bra motorvägar, så det handlar bara om ett par timmars ytterligare körtid isåfall.

Bilar man så finns en del olika resvägar som tar ungefär lika lång tid. Den vi planerat är:

Etapp 1: Helsingborg - Helsingör - Gedser - Rostock - Berlin - Leipzig
Etapp 2: Leipzig - Hof - Regensburg - Salzburg - Sankt Johann
Etapp 3: Sankt Johann - Villach - Udine - Trieste - Koper - Pula

Omvänt på hemvägen, bor på samma övernattningshotell som på nerresan. Ev. tar vi etapp 3 östligare, helt genom Slovenien istället för via Italien.

Kanske kan detta vara till ledning ifall du tänker resa dit med bil.
Svara med citat

Gammal 2011-01-31, 08:50

Päran

Globetrotter
Päran är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Rykte: 6

Standard
Bott i Trogir utanför Split!
En mkt fin mysig gammal stad.
Kolla in denna länk!
Mkt bra boende, bra pris och en mkt trevlig mysig ägare/värd:
w w w . f r e s h a p a r t m e n t s . c o m

Gammal 2011-01-31, 12:58

desires

Globetrotter

Standard Kroatien 2011
Ja även världsarvsstaden Trogir är jättemysigt men den lilla gamla staden med myllrande små gränder. Ditt tips på lägenheter är jättebra, ser verkligen fina ut de lägenheterna! Här är ett annat trevligt boende i lägenheter med samma underbara utsikt (vi bodde i den "gula lägenheten"!) Trogir :: Apartments Kasalo :: Apartments in Trogir, Island of Ciovo :: Apartments in Croatia
Senast redigerad av desires den 2011-01-31 klockan 13:00.
Svara med citat

Gammal 2011-02-23, 10:36

Gäst

Standard Kroatien 2011 kommer bli grymt!
Jag kommer från Kroatien så jag är där varje år och behöver inte hyra boende MEN i år ska jag innan jag åker "hem" till Trogir och Vinisce ta en vecka i Pula tillsammans med några vänner. För oss blev det en lägenhet med havsutsikt i punta verudela resort:

Hotell Punta Verudela Resort Pula | Hotell Istrien | Hotell Pula

Tror det kommer bli toppen! Till er som ska bo i Trogir - det är verkligen jättevackert där, jag har sån tur som är därifrån, det är först nu när jag blivit äldre som jag insett hur populärt Trogir är och varför. Till alla er som ska till Kroatien 2011 -> Hoppas ni får världens bästa semester
Svara med citat

Gammal 2011-02-28, 13:23

Gäst

Standard Re:Trogir
Visst är Trogir vackert men dock väldigt omständigt att bada, parkera etc etc

Långa köer till stan hela dagaran och kvällarna, bättre att köra det som en dagstur bara

Sasha Djakovic
Svara med citat

Gammal 2011-02-28, 13:38

desires

Globetrotter

Standard Kroatien 2011
Vi hade inte bil när vi var där..........Tog bussen hit ifrån Split o bodde här med kort gångavstånd till den gamla fina världsarvsstaden några dagar.
Baden här var väl inte lika bra som vi är vana vid i Kroatien, men vi åkte båtturer till olika ställen för att bada, strosade runt bland gränderna på kvällarna, myste o åt gott i gamla stan, fanns även flera jättetrevliga barer - utomhus - med levande musik. Hörde många superbra artister där, dessutom inte så dumt att sitta i den medeltidsmiljön, höra på bra musik och inta en drink eller äta något. Men kanske inte en hel vecka, räcker med några dagar!
Svara med citat

Gammal 2011-03-03, 22:09

Gäst

Standard Var finns de finaste badvattnen?
Citat:
Ursprungligen postat av desires Visa inlägg

Vi hade inte bil när vi var där..........Tog bussen hit ifrån Split o bodde här med kort gångavstånd till den gamla fina världsarvsstaden några dagar.
Baden här var väl inte lika bra som vi är vana vid i Kroatien, men vi åkte båtturer till olika ställen för att bada, strosade runt bland gränderna på kvällarna, myste o åt gott i gamla stan, fanns även flera jättetrevliga barer - utomhus - med levande musik. Hörde många superbra artister där, dessutom inte så dumt att sitta i den medeltidsmiljön, höra på bra musik och inta en drink eller äta något. Men kanske inte en hel vecka, räcker med några dagar!
Hej,

Har en tuff utmaning... letar efter ett stort hus. Vi är totalt 18 personer (varav 8 tonåringar) som vill bo på ngn trevlig plats under andra delen av juni. Vill gärna ha pool. Vi är nog rätt öppna för vilken del av Kroatien vi ska åka till eftersom ingen av oss har varit där förut. Undrar därför var dem finaste badvattnen finns? Mottager gärna tips på boenden!!

mvh
Kattis
Svara med citat

Gammal 2011-03-03, 23:19

desires

Globetrotter

Standard Kroatien 2011
Vi har mest varit på öarna utanför Split och det är nog där det finaste vattnet är vad jag förstått. T ex Hvar, Brac, Korcula, Vis - alla öar jättefina.
Ni har nog läst på min blogg också där jag har foton från alla dessa öardesires

Ja det var ju rätt mycket folk som ska bo tillsammans..... och med pool - det har vi aldrig haft... tycker det kroatiska havet är så underbart - men kul med pool om man har barn med förstås.Här några tips på hus/lägenheter med pool. Vill ni hellre ha hotell så söker ni på det "hotel med pool Kroatien". Fast vi tycker alltid det är mysigast med privata lägenheter.
Privat boende med pool vid det Adriatiska havet, Kroatien | Adriagate
http://www.hyrahyra.se/sök/hus%20med%20pool/Kroatien
Hus » Blog Archive » hyra hus i kroatien med pool
Svara med citat

Gammal 2011-03-04, 16:58

anbj

Nykomling
anbj är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Standard
Kattis> Kolla med ägarna av Villa Linné på Vis. De hyr ut en lägenhet het där (övervåningen på ett hus) men jag tror att de ibland hyr ut hela huset. Man har underbar utsikt över havet och det finns en liten pool också.

Kolla på deras hemsida för kontaktuppgifter: Villa Linné - Svenska

Gammal 2011-03-04, 17:19

desires

Globetrotter

Standard Kroatien 2011
Vilket bra förslag ni fick där.... Ön Vis är nog den ön utanför Split som är minst turistisk, brukar benämnas som Adriatiska havets Capri, jättesöt charmig by är Komiza, som var den byn vi valde att bo i. Här finns en genuin gammal stad att vandra runt i, och väldigt speciella restauranger, bl a en som ligger i ett båthus, jätteläckert! Lugn, fin, rofylld ö är Vis - rekommenderar er att bo i Komiza i så fall, jag tyckte den byn var charmigast (fastän Vis by är även sevärd)
Mer desires
Svara med citat

Gammal 2011-03-10, 11:19

Gäst

Standard
Hej allihopa!

Jag kommer ursprungligen från trakterna och semesterar i kroatien varje år senaste 10 åren, vår favorit plats är tucepi (Makarska rivijera), Det är nära till makarska med mer uteliv bara 5 km, men Tucepi har en underbar strand och restauranger och det fins relativt billigt boende också. Titta på Tucepi.net och tucepi.com, det bästa är att bo privat där de hyr ut rum eller lägenheter och priset på stranden kan vara 60-80 euro för två-tre personer.
Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2011-03-20, 23:57

lisanystrom

Nykomling
lisanystrom är inte uppkopplad

Smile Krk, Bâska!
Vet inte riktigt om det är i det området ni vill till (orkade inte riktigt läsa tråden) men har varit i Bâska två ggr, staden ligger på ön Krk och ska tydligen ha Kroatiens ända riktiga sandstrand. Bra för mig som inte gillar klippbad, helt klart värt en titt! En helt underbar stad.. vi hyrde lägenhet via en förmedling och det kostade inte överdrivet mycket
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8