Hej, nyss hemkommen från Kroatien och tänkte delge er lite tips och priser.
Reste med flyg till Split och sedan med buss 7 mil söderut till Makarska.
Otroligt fint med klart vatten med 25 grader. Ta med cyklop eller simglasögon. Eller köp på plats. Simglasögon kostade cirka 30 Kuna. Cyklop och snorkel för 120-140 Kuna. På land var det runt 35 grader i skuggan hela veckan.
Priser (Anger allt i den lokala valutan Kuna, ta ca: gånger 1.5 för att få i Svenska kronor)
Restaurangpriser, alla priser är cirkapriser. Ränka med lite dyrare närmast stranden och billigare om ni söker er upp en bit.
Öl 0.5L : Billigast 10 Kuna, dyast 22 Kuna. Oftast runt 15-17 Kuna.
Pizza: runt 40 Kuna.
Pasta: runt 40 Kuna.
Mixed Grill med pommes : runt 80 Kuna.
Kaffe : 7 Kuna.
Cola 0.25L : 14 Kuna.
Kolsyrat vatten 1L : 20-22 Kuna.
Lasagne : runt 40 Kuna.
Glass till dessert: 25-30 Kuna. Stor portion som man kan dela 2 på.
Pepparstek med pommes: 100 Kuna.
Butikspriser:
Öl: 5-6 Kuna (+pant på ett par kronor. Spara kvittot om ni ska lämna tillbaka panten)
Juice 1L: 10 Kuna
Liten Yoghurt: 3 Kuna
Vatten utan kolsyra 1.5L: 5-6 Kuna
Chips 200g: 10-12 Kuna
Bröd, stor limpa: 8 Kuna
Sprit: 50 Kuna för 75cl inhemsk vodka. Köp importerad sprit på Taxfree, mycket billigare.
Hyra solstol 30 Kuna per dag, parasoll för 25 Kuna per dag. Själv låg jag mest i skuggan med solskydd 10 och brände mig lite ändå. Så skaffa bra solskyddsfaktor om ni är känsliga för solen.
Övriga tips:
Köp öl/vatten/cola i butikerna på vägen till stranden. Det sparar ni massor på. Allt kostade ungefär dubbelt i stånden vid vattnet. Oftast ligger närmsta butik eller bageri bara ett par hundra meter bort.
Som lunch köpte vi flera gånger pizzaslice i bagerierna för 10-12 Kuna. Stora bitar. De säljer även bröd som är inbakat med ost och skinka för 10 Kuna. Såg ut som små calzonepizzor.
Passar perfekt när det är varmt och man inte har jättestor aptit mitt på dagen.
Ska ni åka på utflykt så kan ni lika gärna boka direkt av lokalbefolkningen. Det sparar ni in på. Vi åkte på en båttur på havet och badade på stranden Zlatni Rat googla gärna på det. Inte så fint som på bilderna men ändå värt ett besök. Vi betalade 150 Kuna per person för en heldag på havet med 2 stop på öarna utanför. Lunch ingick i priset. Vi fick snaps/vin/läsk med så mycket vi ville (Hembränt och eget vin serverade ut petflaskor

). Apollo skulle ha det dubbla men då ingick skandinavisk guide. Går precis lika bra med en lokal guide.
Köpte även majskolvar (Kukuruz) på stranden för 10 Kuna. Jättegott!
Ni behöver inte ta med er handdukar utan ta med en sarong eller ett lakan att ligga på istället. Handdukarna torkade inte i den höga luftfuktigheten och kändes lite småsnuskiga efter några dagar. Köp en luftmadrass när ni kommer fram för 30-50 Kuna beroende på modell. Jättehärligt att ligga och guppa i vattnet på. Samt att ligga på på stranden.
Lycka till ni som reser till Kroatien. Det är verkligen helt fantastiskt. Vi var i Bulgarien förra året och det var som natt och dag jämfört med Kroatien.
Jag bevakar tråden ett tag och svarar gärna på frågor.