ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-02, 11:37

Gäst

Standard Prisnivå för Kroatien
Hej, nyss hemkommen från Kroatien och tänkte delge er lite tips och priser.

Reste med flyg till Split och sedan med buss 7 mil söderut till Makarska.
Otroligt fint med klart vatten med 25 grader. Ta med cyklop eller simglasögon. Eller köp på plats. Simglasögon kostade cirka 30 Kuna. Cyklop och snorkel för 120-140 Kuna. På land var det runt 35 grader i skuggan hela veckan.

Priser (Anger allt i den lokala valutan Kuna, ta ca: gånger 1.5 för att få i Svenska kronor)

Restaurangpriser, alla priser är cirkapriser. Ränka med lite dyrare närmast stranden och billigare om ni söker er upp en bit.

Öl 0.5L : Billigast 10 Kuna, dyast 22 Kuna. Oftast runt 15-17 Kuna.
Pizza: runt 40 Kuna.
Pasta: runt 40 Kuna.
Mixed Grill med pommes : runt 80 Kuna.
Kaffe : 7 Kuna.
Cola 0.25L : 14 Kuna.
Kolsyrat vatten 1L : 20-22 Kuna.
Lasagne : runt 40 Kuna.
Glass till dessert: 25-30 Kuna. Stor portion som man kan dela 2 på.
Pepparstek med pommes: 100 Kuna.

Butikspriser:
Öl: 5-6 Kuna (+pant på ett par kronor. Spara kvittot om ni ska lämna tillbaka panten)
Juice 1L: 10 Kuna
Liten Yoghurt: 3 Kuna
Vatten utan kolsyra 1.5L: 5-6 Kuna
Chips 200g: 10-12 Kuna
Bröd, stor limpa: 8 Kuna
Sprit: 50 Kuna för 75cl inhemsk vodka. Köp importerad sprit på Taxfree, mycket billigare.

Hyra solstol 30 Kuna per dag, parasoll för 25 Kuna per dag. Själv låg jag mest i skuggan med solskydd 10 och brände mig lite ändå. Så skaffa bra solskyddsfaktor om ni är känsliga för solen.

Övriga tips:
Köp öl/vatten/cola i butikerna på vägen till stranden. Det sparar ni massor på. Allt kostade ungefär dubbelt i stånden vid vattnet. Oftast ligger närmsta butik eller bageri bara ett par hundra meter bort.

Som lunch köpte vi flera gånger pizzaslice i bagerierna för 10-12 Kuna. Stora bitar. De säljer även bröd som är inbakat med ost och skinka för 10 Kuna. Såg ut som små calzonepizzor.
Passar perfekt när det är varmt och man inte har jättestor aptit mitt på dagen.

Ska ni åka på utflykt så kan ni lika gärna boka direkt av lokalbefolkningen. Det sparar ni in på. Vi åkte på en båttur på havet och badade på stranden Zlatni Rat googla gärna på det. Inte så fint som på bilderna men ändå värt ett besök. Vi betalade 150 Kuna per person för en heldag på havet med 2 stop på öarna utanför. Lunch ingick i priset. Vi fick snaps/vin/läsk med så mycket vi ville (Hembränt och eget vin serverade ut petflaskor ). Apollo skulle ha det dubbla men då ingick skandinavisk guide. Går precis lika bra med en lokal guide.

Köpte även majskolvar (Kukuruz) på stranden för 10 Kuna. Jättegott!

Ni behöver inte ta med er handdukar utan ta med en sarong eller ett lakan att ligga på istället. Handdukarna torkade inte i den höga luftfuktigheten och kändes lite småsnuskiga efter några dagar. Köp en luftmadrass när ni kommer fram för 30-50 Kuna beroende på modell. Jättehärligt att ligga och guppa i vattnet på. Samt att ligga på på stranden.

Lycka till ni som reser till Kroatien. Det är verkligen helt fantastiskt. Vi var i Bulgarien förra året och det var som natt och dag jämfört med Kroatien.

Jag bevakar tråden ett tag och svarar gärna på frågor.
Svara med citat

Gammal 2009-11-03, 15:34

Gusan

Nykomling
Gusan är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej, nyss hemkommen från Kroatien och tänkte delge er lite tips och priser.

Reste med flyg till Split och sedan med buss 7 mil söderut till Makarska.
Otroligt fint med klart vatten med 25 grader. Ta med cyklop eller simglasögon. Eller köp på plats. Simglasögon kostade cirka 30 Kuna. Cyklop och snorkel för 120-140 Kuna. På land var det runt 35 grader i skuggan hela veckan.

Priser (Anger allt i den lokala valutan Kuna, ta ca: gånger 1.5 för att få i Svenska kronor)

Restaurangpriser, alla priser är cirkapriser. Ränka med lite dyrare närmast stranden och billigare om ni söker er upp en bit.

Öl 0.5L : Billigast 10 Kuna, dyast 22 Kuna. Oftast runt 15-17 Kuna.
Pizza: runt 40 Kuna.
Pasta: runt 40 Kuna.
Mixed Grill med pommes : runt 80 Kuna.
Kaffe : 7 Kuna.
Cola 0.25L : 14 Kuna.
Kolsyrat vatten 1L : 20-22 Kuna.
Lasagne : runt 40 Kuna.
Glass till dessert: 25-30 Kuna. Stor portion som man kan dela 2 på.
Pepparstek med pommes: 100 Kuna.

Butikspriser:
Öl: 5-6 Kuna (+pant på ett par kronor. Spara kvittot om ni ska lämna tillbaka panten)
Juice 1L: 10 Kuna
Liten Yoghurt: 3 Kuna
Vatten utan kolsyra 1.5L: 5-6 Kuna
Chips 200g: 10-12 Kuna
Bröd, stor limpa: 8 Kuna
Sprit: 50 Kuna för 75cl inhemsk vodka. Köp importerad sprit på Taxfree, mycket billigare.

Hyra solstol 30 Kuna per dag, parasoll för 25 Kuna per dag. Själv låg jag mest i skuggan med solskydd 10 och brände mig lite ändå. Så skaffa bra solskyddsfaktor om ni är känsliga för solen.

Övriga tips:
Köp öl/vatten/cola i butikerna på vägen till stranden. Det sparar ni massor på. Allt kostade ungefär dubbelt i stånden vid vattnet. Oftast ligger närmsta butik eller bageri bara ett par hundra meter bort.

Som lunch köpte vi flera gånger pizzaslice i bagerierna för 10-12 Kuna. Stora bitar. De säljer även bröd som är inbakat med ost och skinka för 10 Kuna. Såg ut som små calzonepizzor.
Passar perfekt när det är varmt och man inte har jättestor aptit mitt på dagen.

Ska ni åka på utflykt så kan ni lika gärna boka direkt av lokalbefolkningen. Det sparar ni in på. Vi åkte på en båttur på havet och badade på stranden Zlatni Rat googla gärna på det. Inte så fint som på bilderna men ändå värt ett besök. Vi betalade 150 Kuna per person för en heldag på havet med 2 stop på öarna utanför. Lunch ingick i priset. Vi fick snaps/vin/läsk med så mycket vi ville (Hembränt och eget vin serverade ut petflaskor ). Apollo skulle ha det dubbla men då ingick skandinavisk guide. Går precis lika bra med en lokal guide.

Köpte även majskolvar (Kukuruz) på stranden för 10 Kuna. Jättegott!

Ni behöver inte ta med er handdukar utan ta med en sarong eller ett lakan att ligga på istället. Handdukarna torkade inte i den höga luftfuktigheten och kändes lite småsnuskiga efter några dagar. Köp en luftmadrass när ni kommer fram för 30-50 Kuna beroende på modell. Jättehärligt att ligga och guppa i vattnet på. Samt att ligga på på stranden.

Lycka till ni som reser till Kroatien. Det är verkligen helt fantastiskt. Vi var i Bulgarien förra året och det var som natt och dag jämfört med Kroatien.

Jag bevakar tråden ett tag och svarar gärna på frågor.
Hej!

Jag trodde det var rätt billigt i Kroatien men det verkar ju vara ganska dyrt.
Min familj + en till familj är lite sugen på att resa till Kroatien med flygstol och sedan leta boende eller boka boende här, afst inte charter.

Vi kommer att landa i Split men har ingen aning vart vi sedan ska ta vägen. Vi kan ingenting om Kroatien. Har du något bra förslag på ett trivsamt ställe som inte är för lugnt. Det får gärna finnas gott om Restauranger och shopping.
Gärna inte alltför lång från Split.
Ön Hvar verkar ju jättefin men det kändes lite långt med 2 timmars båtfärd när man bara ska stanna en vecka.

Mvh Monica
Svara med citat

Gammal 2010-06-27, 20:13

Solgott

Medlem
Solgott är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Standard
Gäst: Prisnivå i Kroatien
På vilket sätt skiljer sig Kroatien och Bulgarien åt? Vad var den största skillnaden?
Sitter nämligen och väljer mellan Kroatien och Bulgarien, 1 vecka med små barn....
Svara med citat

Gammal 2011-09-19, 14:46

resgalen

Nykomling
resgalen är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Standard Flygresor billigt till kroatien
Kroatien är ett väldigt vackert land! Här kan du hitta Flygresor billigt kroatien
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 09:24

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Solgott Visa inlägg

Gäst: Prisnivå i Kroatien
På vilket sätt skiljer sig Kroatien och Bulgarien åt? Vad var den största skillnaden?
Sitter nämligen och väljer mellan Kroatien och Bulgarien, 1 vecka med små barn....
Betydligt dyrare, sämre service och äldre hotell i Kroatien än i Bulgarien.
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 22:50

resgalen

Nykomling

Standard
Citat:

Betydligt dyrare, sämre service och äldre hotell i Kroatien än i Bulgarien.
Verkar inte som att du varit ute mycket. Kroatien är betydligt finare, trevligare och speciellt om man är där med en familj. Bulgarien är inget trevligt ställe kommer aldrig åka dit igen. Det är stor skillnad mellan kroatien och bulgarien. Kroatien är så mycket bättre på alla sätt
Svara med citat

Gammal 2011-09-27, 11:36

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av resgalen Visa inlägg

Verkar inte som att du varit ute mycket. Kroatien är betydligt finare, trevligare och speciellt om man är där med en familj. Bulgarien är inget trevligt ställe kommer aldrig åka dit igen. Det är stor skillnad mellan kroatien och bulgarien. Kroatien är så mycket bättre på alla sätt

Inte ett enda sakligt argument har du, antar att du är kroat som säljer resor till Kroatien med tanke på dina andra spaminlägg där du försöker göra reklam för billiga flygresor till Kroatien.

Jag har varit i båda länderna, kan jämföra Burgas och Nessebar med flera andra städer i Kroatien, och Kroatien drar det kortaste strået i alla kategorier, inräknat prisnivån.

Kroatiska hotell och service håller 70 tals kommuniststandard, jämför det med nybyggda anläggningar med vattenparker i Bulgarien så förstår du nog varför Bulgarien är mycket populärare bland barnfamiljer än vad Kroatien är. (undantaget bland exilkroater givetvis)
Svara med citat

Gammal 2011-09-27, 19:16

resgalen

Nykomling

Standard
Citat:

Inte ett enda sakligt argument har du, antar att du är kroat som säljer resor till Kroatien med tanke på dina andra spaminlägg där du försöker göra reklam för billiga flygresor till Kroatien.

Jag har varit i båda länderna, kan jämföra Burgas och Nessebar med flera andra städer i Kroatien, och Kroatien drar det kortaste strået i alla kategorier, inräknat prisnivån.

Kroatiska hotell och service håller 70 tals kommuniststandard, jämför det med nybyggda anläggningar med vattenparker i Bulgarien så förstår du nog varför Bulgarien är mycket populärare bland barnfamiljer än vad Kroatien är. (undantaget bland exilkroater givetvis)
Nej jag är inte kroat och nej jag säljer inte resor till kroatien. Det verkar som att du sovit i 100 år eftersom du inte vet vad du pratar om. Jag gissar på att du har väldigt lite pengar eller bara riktigt snål ( till skillnad från mig ) och det är anledningen varför du klagar på priserna i kroatien. Visst bulgarien e billigare, men man får vad man betalar för. Finns en anledning varför saker är dyrare än andra. Jag ska inte säga för mycket för du har antagligen ( tappats, slängts mot en vägg när du var liten) så jag tycker synd om dig.
Svara med citat

Gammal 2011-10-18, 14:36

Gäst

Standard Konstruktivt inlägg "resgalen"...
Citat:
Ursprungligen postat av resgalen Visa inlägg

Nej jag är inte kroat och nej jag säljer inte resor till kroatien. Det verkar som att du sovit i 100 år eftersom du inte vet vad du pratar om. Jag gissar på att du har väldigt lite pengar eller bara riktigt snål ( till skillnad från mig ) och det är anledningen varför du klagar på priserna i kroatien. Visst bulgarien e billigare, men man får vad man betalar för. Finns en anledning varför saker är dyrare än andra. Jag ska inte säga för mycket för du har antagligen ( tappats, slängts mot en vägg när du var liten) så jag tycker synd om dig.
Oj Oj Oj, detta verka vara känsligt för dig eftersom ditt inlägg inte innehåller någon fakta alls utan bara består av personangrepp på mig.

Det säger en hel del om dig som person och din mognadsnivå, håller du inte med? Kanske är det en återspegling av hur kroaterna bemöter turister också?

Men förklara istället för varför ett 70 tals hotell skall vara dyrare än ett nybyggt? "Man får vad man betalar för" säger du. menar du då att 70 tals hotellet är bättre än det nybyggda i Bulgarien bara för att det är dyrare? Är den kroatiska hyrbilen och bensinen av bättre kvalitet bara för att de är dyrare?
Svara med citat

Gammal 2011-12-01, 11:19

Patrik68

Standard Lugn i stormen
Jag är van vid den sortens ton från politiska forum, men har nog aldrig sett sådant ordgemäng i ett reseforum. Vi kan nog enas om att Kroatien och Bulgarien är 2 väldigt olika länder, fastän båda ligger på Balkan. Prismässigt är det väl oomtvistligt att Bulgarien är billigare. Å andra sidan är ju Kroatien lättare att komma åt från Sverige (jag skulle nog inte rekommendera bilresa till Bulgarien, åtminstone inte för barnfamiljer). Naturen är rätt olika, liksom stränderna, så där kommer man in på tycke och smak. Klimaten är väl däremot rätt lika, med solrika och heta somrar med svenska mått mätt.

För min del blir det åter bilresa med familjen till Kroatien 2012, liksom 2011. Till Istrien, och Verudela-halvön i Pula. 8 dagar på plats. Övernattningar längs vägen i Dessau (söder Berlin) och Kitzbuhl (Tyrolen), via Trelleborg-Rostock (den långsamma färjan tar 6 timmar och är nog det billigaste alternativet till kontinenten). Längtar redan...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8