ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-03-24, 17:07

currie

Nykomling
currie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Standard Tips på var, när, hur, varför?
Hejsan!
Vi är två personer som funderar på att åka ner till Kroatien en vecka i sommar, juni/juli. Jag vet dock nästintill ingenting om landet så jag vet inte var vi ska åka...

- Vi vill sola och bada - sand- eller annan sorts strand spelar ingen roll. Gärna möjligheter att ta sig ut och snorkla, med båt eller liknande...
- Gärna levande nattliv, med bra barer och åtminstone några klubbar. Plus om det är ett populärt resmål bland ungdomar/backpackers
- Kultur och historiska sevärdheter, men inte så att det känns tråkigt eller "mossigt". Dvs inget ultramodernt men inte sjukt gammalt och bara ruiner överallt... hoppas ni förstår känslan jag är ute efter
- Gärna så billigt som det går, så klart... men vad jag förstått är Kroatien rätt billigt överlag, iaf billigare än här i Sverige?

Har hittills kikat på Split och Dubrovnik. Hur är dessa städer?

Om ni har andra tips som jag borde tänka på - skriv gärna.
Jag är jättetacksam för svar! Alla tips mottages tacksamt!
Svara med citat

Gammal 2009-03-25, 11:38

Gäst

Smile Hejsan
Jag kommer från kroatien. Det beror på vad ni gillar att göra om ni gillar fina stränder så föreslår jag att ni åcker till baska vode men om ni gillar att se på gammal modigt så borde ni åcka till dubrovnik där finns det mycket tursiter som vill se den gammla staden !!!!
Svara med citat

Gammal 2009-03-25, 11:44

currie

Nykomling

Standard
Hur är Split? Är det livat eller "dött"?
Verkar vara ganska bra blandning, med både historia, badutflykter och nattliv... eller?
Svara med citat

Gammal 2009-03-25, 15:22

Gäst

Standard
Hej!

Jag bor själv i Split och tror det du söker efter kan mer eller mindre hittas i Split. något intressant för dej kunde vara att åka från Split(på en dag) till Zagreb på U2 konsert den 10.8 om du klart planerar din semester början av augusti, annars i Split gammla stad är det mängder av kafeer men också "rikt" natt liv i te.x Vanilla club, Masters, Hemingway, OHara, Equador tropic bar...kika lite på nätet o Split samt klubbarna jag nämnt...du har också bad stränder gång avstånd från Split centrum...Split har också bra buss förbindelser med lokala byar och små städer samt färjor som vardagligt (flera gånger) åker fram och tillbaka till öarna Brac, Hvar, Solta...om du behöver boende kan du få hjälp med de också...om du har frågor skriv gärna.
Svara med citat

Gammal 2009-03-25, 15:36

currie

Nykomling

Standard
Tack för infon, det var intressant!
Har mer eller mindre bestämt, verkar vara en fantastisk stad.

Vi åker nog ner i slutet på juni. Funderar på att bo på "Split Hostel", har du några erfarenheter av det? Och, vad är bästa och billigaste sättet att ta sig ner? Flygen som jag kollat på kostar runt 3000:- pp, är det ungefär vad som är normalt?

Finns det någon möjlighet att ta sig ner med tåg?
Tack, igen!
Svara med citat

Gammal 2009-03-26, 09:00

Solitum

Medlem
Solitum är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Skicka ett meddelande via Skype™ till Solitum
Standard
Hej!

Hostel Split är helt ok, men annars är det inga problem att hitta boende i själva centrum av Split utan att boka innan, titta också påhttp://www.hostels.com/findabed.phpC...oatia&Search=1, där har du utbud på flera hostel som finns i Split, Pris för boende med eller utan frukost i privat boende och hostel kostar rmellan 150-250 SEK.(förutom från mitten av juli och hela augusti) då gäller det boka i tid (högsäsong). Hotell är betydligt dyrare. Det flyger en del flygbolag hit ner, Scanjet,MalmöAviation, Norwigiens, Malev, Croatien Airlines...som du kan gå in och se priser, jag antar att priserna hos de är från 2000-3000 Sek, och de är priset på marknaden. Ibland sänker de pris innan planerad avresa om de inte säljer alla stolar på planet...men frågan är om man vågar ta risken! Den billigaste flygbolaget är Germenvings men tyvär flyger inte från Sverige utan närmaste er är Hamburg, eller via London men priserna är de billigaste på "marknade"(från 30-100 Euro t/r). Man kan också åka tåg via Zagreb(huvudstaden)och komma till Split, men jag tror du hamnar med priset riktigt högt där också...man kan åka buss också från Sverige hit ner men jag vet inte vad det kostar... Jag skriver en blog om Kroatien(på svenska) våra egna
berättelser /erfarenheter härifrån, kan vara kanske till hjälp:Kroatien | Semester | Resor | - info om Kroatien och Croatia | holiday | living - All about Croatia som är på engelska. Vi har en Internet klub i själva centrum av Split om ni skulle behöva någon information eller hjälp i Split kan ni gärna titta in, den heter Dencall och ligger i själva centrum/hamnen. Skriv om du vill veta något mer. Hälsningar från Split (ursäkta långt svar)
Senast redigerad av Solitum den 2009-05-12 klockan 09:38.
Svara med citat

Gammal 2009-05-11, 22:14

Gäst

Standard
Hej!

Jag lånar din tråd lite.. Har kommit över en flygbiljett till Kroatien för mig och min flickvän 19-26 augusti. Landar på flygplatsen i Split.
Är på jakt efter något ställe på ungefär samma kriterier som dig. Dock inte nödvändigtvis ett jättehårt nattliv, men gärna något uteställe om möjligt.
Själv funderar jag/vi på någon av öarna. Framförallt Brac och Hvar. Vad finns att säga om dessa? Vilken är lämpligast om man prioriterar sol och bad kombinerat med någon öl till bra pris?
Har en rätt begränsad budget, men vill för det inte bo fallfärdigt, eller med för stora avstånd till strand och butiker.
Enligt många som diskuterat Kroatien så finns det ett stort utbud av rumsuthyrare på plats. Hur ser det ut med detta under denna period, som jag förstått är högsäsong? Är det svårt att hitta boende på plats?
Svara med citat

Gammal 2009-05-12, 09:28

Solitum

Medlem
Solitum är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Skicka ett meddelande via Skype™ till Solitum
Smile
Hej, I detta ämnet kan man skriva långt men jag ska försöka ge er ett lagom långt svar.Alla Kroatiska öar är vackra på sätt. För att börja med öar du nämner, Hvar(som är ca 75 km lång,11 bred) och just i stad Hvar på Hvar(som egentligen är en by)och ett unikt party ställe som oftast besöks av de kända med lite "djupare" ficka (de kommer vanligtvist med sina yachter) en av de dyraste ställen på Adriatiska havet med en mest kända bar på ön som heter Carpe Diem, under sommaren och speciellt i augusti då italienska turister bara svämmar över hit är det inte lätt att hitta boende, klart man kan chansa och hitta men då säckert också för ett betydligt högre pris, (vad det gäller öl pris vågar jag säga att även på ett sädant dyrt ställe som Hvar är den billigare en på andra ställen i världen speciellt de lokala som Karlovacko, Ozujsko...3-5 Euro, 2-3 på mindre kända orter) ett alternativ kan vara tex.att hyra bil och bo kanske i Jelsa eller Stari Grad på ön Hvar-där det är billigare boende men därifrån tar det ca 28 km till stad Hvar. Titta på deras officiella hemsida:http://www.tzhvar.hr/hr/Det finns jätte fina stränder men räkna mer med stenklippor och kil sten stränder. Ö Brac är också en vacker ö men mindre känd för party/natt liv, men här måste jag faktiskt nämna byn Bol (känd för sin gyllen strand) att där under sommaren är det också väldigt populärt, se på:http://www.otok-brac.info/otkrijte_brac.htm..men vad jag skulle rekomendera er i er läge är att välja antigen Split stad, privat boende där ni har bra möjlighet för det ni är ute efter (i Split badar ni på stads stränderna, Bacvice,Znjan Obojena svjetlost, Kastelet... som ligger ca 1-4 km från själva centrum av stan) se http://www.visitsplit.com/...eller mindre stad Makarska, se Grad Makarska, som erbjuder (billigare alternativ)både sol,bad och natt liv, väldigt känt även bland de lokala. En av de kändaste party ställen som finns på kusten är stranden Zrce på ön Pag, lite på svenska kan du läsa på vår blogg http://www.semesterkroatien.se/2009/05/o-pag/...nu blev mitt svar för lång igen...men om ni har mer frågor skriv...lycka till i ert val!!!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8