|
Flyget är bokat - lätt hitta boende på plats?
|

2009-03-11, 19:55
|
Reg.datum: mar 2009
Rykte: 0
|
Flyget är bokat - lätt hitta boende på plats?
Jag och min blivande man ska en vecka till Kroatien i mitten av juli. Vi har just bokat flygresa till Split och tänkte väl kanske stanna där ca två nätter, sedan ev. ta oss ut till någon/några öar. Nån som har tips på något hotell man kan boka här hemifrån för de första två nätterna? Inte jättedyrt, men kanske inte hel-sunkigt heller.
Sedan undrar jag även om det är lätt att hitta boende väl på plats, eller om man bör ha fixat det innan avresa... Både vad gäller i Split och ex. på Hvar.
Valutan - vad motsvarar hur mkt i svenska kronor? Bäst att växla till den kroatiska valutan här hemma?
Hoppas någon har möjlighet att svara på dessa frågor! Vi ser i alla fall väldigt mkt fram emot resan och att se en bit av Kroatien...
/Sofia
Senast redigerad av Sofiken den 2009-03-11 klockan 19:56.
Anledning: Felstavat
|
|
|

2009-04-07, 14:36
|
|
Kom igen va, visst är det väl nå´n som vet huruvida det är lätt eller svårt att hitta boende i Split när man väl är på plats där i mitten av juli?
Jag undrar om vi vågar chansa och hitta något på plats eller om man måste styra upp det hela (boendet) innan avfärd.
Handlar alltså om några nätter i Split från den 15 juli.
Tack tack tack för svar!!
|
|
|

2009-04-13, 12:34
|
|
|
Split
Hej! Generellt sett är det mycket enkelt att hitta privat boende i Kroatien. Det gäller i synnerhet i små orter ute på öarna. Där livnär sig många på turismen och sätter upp små skyltar som visar att de hyr ut semesterboende. Det är bara att gå från hus till hus. I de flesta orter finns det en lokal turistbyrå som mer än gärna hjälper turister att komma till rätta. I Split, som med sina knappt 200 000 invånare är Kroatiens andra största stad, kan det vara lite mer kinkigt att hitta boende. Det är först på senare tid det har kommit till fler hotellbäddar i staden. Ofta handlar det om luxuösa 5-stjärniga hotell. Hotellen är dock ännu få och ofta fullbelagda. Privat boende är lite svårare att hitta i Split än i mindre orter. Det beror på att staden är stor och boendet mer utspritt. Antigen besöker du den lokala turistbyrån i Split eller ställer dig vid busstationen där flygbussarna stannar. Där står ibland äldre män och kvinnor och ”raggar” turister. Privat boende i Split brukar i regel inte hålla hög klass i jämförelse med turistorterna ute på öarna. Inte sällan hamnar man i ett omysigt höghus varför hotell är att rekommendera i Split. Att boka 1-2 hotellnätter i Split innan avresa är ingen dum idé. Ute på öarna (t.ex. Hvar) håller privat boende hög standard och det finns fantastiska lägenheter till överkomligt pris. Där behöver du/ni inte boka i förväg.
|
|
|

2009-04-14, 22:50
|
|
Åh, tusen tack för svar! Värdefulla tips. Då ska vi försöka boka något boende i Split här hemifrån! Det börjar dra ihop sig snart... Spännande!
|
|
|

2009-04-15, 01:39
|
|
|
Hej igen! Ja, ni har verkligen valt en av de vackraste delarna av Kroatien. Att ta en till två dagar i Split för att sedan utforska ö-världen är ett av de bästa sätten att lära känna Kroatien. Du frågade om valutan, den kroatiska kunan. 100 svenska kronor motsvarar ungefär 64 kroatiska kuna. Valutan är alltså mer värd än den svenska kronan men du får desto mer för den i Kroatien. När det gäller kontanta pengar är det nog hugget som stucket om du väljer att växla i Kroatien eller Sverige. För enkelhetsskull är det kanske bättre att växla i Sverige, t.ex. på FOREX. Kortanvändning är numera rätt utbrett i Kroatien men tänk på att din bank i Sverige i regel tar ut avgifter om du gör ett kontantuttag i Kroatien. Använd kontanter där kort inte accepteras och använd kort i affärer och restauranger där det går. Kursen är i regel bättre när man använder kort. Vad det gäller ö-världen är staden Hvar på ön Hvar nästan ett måste. Vidare skulle jag rekommendera en utflykt till Vis. Har ni mer tid är ön Brac och Korcula absolut värda ett besök. Lycka nu till och ha en underbar resa.
|
|
|

2009-04-15, 12:25
|
Reg.datum: nov 2008
|
Hej,
Ett alternativ kan också vara att boka hostel i Split centrum eller i närigheten av Split, men det gäller att boka i tid, tex. hostel Dujam eller Split-Hostel.
Om ni går in på denna sida så kan ni se antal hostel som finns i Kroatien http://www.hfhs.hr, Annars allt ovan nämnt av "Gäst" är helt sant, och det kan jag bekräfta eftersom jag själv bor i Split.
Senast redigerad av Solitum den 2009-05-12 klockan 10:39.
|
|
|

2009-04-28, 14:56
|
Reg.datum: jan 2009
|
Flygbolag, flygpris
Vad betalade ni för era flygbiljetter och var hittade ni dom? Jag är själv sugen på att försöka hitta en skapligt billig resa till Kroatien i mitten av juli.
|
|
|

2009-04-28, 15:20
|
|
|
|

2009-05-26, 13:53
|
Reg.datum: mar 2008
|
Boende i Kroatien
Hej!
Vi var i Kroatien i juli för två år sedan. Bokade två nätter på enkelt hotell i Split. Det gör ni rätt i att göra just under juli, då det kan vara svårt med boende. Vi hyrde sedan privat lägenhet ute på Hvar som vi hade förbokat hemma.Det går inte att boka båtbiljetter till öarna, men gå till hamnen under f.m och köp biljett för transport senare under dagen. Det är svårt att få plats annars. Orten hette just Hvar och vi hyrde av Tanja Tudor(googla namnet) låg högt uppe med fantastisk utsikt, fina ballkonger. Själva orten Hvar är som en mysig båthamn( med lyxbåtar då det är ett paradis även för kändisar) med restauranger, barer m.m. Hotell fanns inte invid hamnen utan vill man till hotell så ligger det en bra bit iväg. Just på Hvar är privatrum och lägenheter den vanligaste boendeformen. Lycka till!
|
|
|

2009-06-03, 22:16
|
|
Tack för svar! Känns som om det kommer att lösa sig.
Svar till Ljungan (el vad du nu hette...) - vi bokade flyg med scandjet från Sthlm till Split, ca 2 000 kr t o r/pers. Känns som ett bra pris tycker jag! Sedan upptäckte vi att det inte var det enklaste att hitta prisvärt (läs ganska billigt...  ) boende i Split. Men till slut hittade vi iaf ett mindre hotell, så vi bokade första och sista natten i Split där. Resten av dagarna har vi som sagt tänkt att leta oss ut till öarna och vi chansar på att vi hittar boende där väl på plats.
Tar fortf gärna emot tips på bra boende ute på öarna!
|
|
|

2009-06-10, 16:08
|
|
|
Hej
Vi har rest tre somrar på flera av öarna och generellt är det ganska lätt att hitta rum, men under högsäsong kan det innebära att gå runt och knacka dörr. Det beror förstås på hur mycket man är beredd på att betala.
Vill ni ut till Vis så är det nog inte så dumt att boka i förväg. Det är en liten ö, med begränsat med boende. Det gjorde inte vi och vi fick byta rum ett par gånger. Men det är en fantastisk ö väl värd ett besök om man gillar snokling från en egen klippa och lugna sköna kvällar i lunken.
Brac är också att rekommendera, framför allt Bol. Där kan det också vara lite klurigt att hitta boende, eftersom det är en av de enklaste öarna att ta sig till från Split.
Ha en trevlig resa!
Erika
|
|
|

2009-07-22, 23:02
|
|
Nu är vi hemma igen!
Igår kväll kom vi tillbaka till Sverige efter ca en vecka i Kroatien. Vi är jättenöjda!! Vi sov en natt i Split (var bra att vi hade bokat det innan, så man slapp leta när vi kom fram mitt i natten) och sedan for vi ut till ön Hvar dagen efter. Där var det jättehärligt! Verkligen inget problem att hitta boende! Många som stod redo med små skyltar om "Room" när katamaranen anlände i hamnen. Vi fick tag på en fin liten lgh med utsikt över hamnen, fantastiskt vackert. Nästan alla erbjöd rum/lgh:er för 150 kuna/person, vilket alltså motsvarar ca 225 sv kronor per person. Ofta verkar man få betala extra för air condition, vi klarade oss dock utan.
Hur som helst - kan varmt rekommendera Hvar! En fantastiskt fin ö, mysigt verkligen.
(Split var väl för övrigt inte så mkt att hänga i julgranen... mkt turister=dyra affärer och rätt dyr mat. Men fin hamn!)
|
|
|

2009-07-28, 18:52
|
|
|
Hej!
Jag och en väninna flyger till Split nu på fredag 31/7. Tanken är att vi ska tillbringa vår vecka i Hvar. Hur är prisläget där? Dyrare än till exempel Split? Vi har heller inte bokat boende på ön men det verkar ju alltså inte vara några problem. (Vi vill gärna försöka bo så billigt vi kan utan allt för dålig boendestandard såklart.)
Vad betalade ni får båtturen över från Split till Hvar? Sen undrar jag hur badstränderna var i Hvar stad? Åkte ni ut till Pakleni-öarna när ni skulle bada?
Tacksam för svar;-)
Mvh, Anna
|
|
|

2009-07-28, 22:57
|
|
Hej hej!
Min uppfattning är att det inte är dyrare på Hvar än i Split! Det är nog rätt same same. Boende verkar vara dyrare i Split än på Hvar. Tror inte heller ni kommer ha något problem att hitta det när ni kommer ut till ön! Båtresan till Hvar kostade 60 kuna för två pers, alltså ca 90-100 kr för två. Tillbaka till Split var det dyrare av ngn anledning, det var i a f samma katamaran. Tror vi betalade ca 200 kronor för "hem"resan för två pers. Om jag har förstått det hela rätt så går det en färja på fm och en på em, kan vara bra idé att köpa biljetter på morgonen för att få plats under dagen.
Det är ju bara stenstränder i Kroatien verkar det som, men överallt säljs ett slags skor med plastsula (mkt sjöborrar!) som funkar bra. Man kan gå efter kajen åt båda håll när man är i Hvar "city" och hitta platser att bada från lite här och där. Vi for inte ut till ngn annan ö för att bada, men det ligger massor av båtar i hamnen som säljer turer till både hit och dit och överallt, så det finns mkt alternativ!
Hoppas ni får det bra på er resa! Vi är i a f jättenöjda...
|
|
|

2009-08-05, 15:34
|
Reg.datum: aug 2009
|
Hej!
Låter som att ni hade det väldigt bra på er resa!
Jag och min sambo åker till Split den 12/8 och stannar i området i 9 dagar. Vi åker nog över till Hvar och Brac. Vi har inte bokat något boende än? Kan du rekomendera det stället ni bodde på i Split? Vad hette det? Hur/var bodde ni i Hvar?
Jag är mest orolig för att det ska vara låg standard när man hyr av privatpersoner?
Tacksam för svar!
|
|
|

2009-08-09, 20:05
|
|
Ja, jag kan rekommendera vårt boende!  Mannen vi hyrde av stod i hamnen när vi kom till Hvar med katamaranen, han hette Toni och på hans hus stod det "villa Toni". Det var en underbar utsikt över hamnen därifrån! (Jag borde få provision...  ) Vad gäller standarden så är det ju alltid lite chansning när man hyr privat, men man kan ju alltid först titta på boendet och sedan bestämma sig! Så gjorde vi. Vi följde med nån kvinna först, men hennes hus låg lite väl långt från hamnen så vi sa "tack men nej tack".
Du kanske kan fråga någon i hamnen efter honom! Annars hittar ni säkert nåt annat bra. Hoppas inte detta svar kom för sent! Lycka till!
MVH
Sofia
|
|
|

2010-02-21, 12:44
|
Reg.datum: jan 2008
|
Boende
Alltid trevligt när man får en uppföljning om vad som har hänt, när frågeställaren varit på sin resa och fått en egen uppfattning omläget.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|