|
Har tänkt flytta till Hvar i Kroatien - behöver info
|

2008-07-21, 14:58
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 0
|
Har tänkt flytta till Hvar i Kroatien - behöver info
Jag gjorde en tråd på ett annat forum om samma ämne men responsen var så dålig så jag testar här, förhoppningsvis så finns det fler Kroater och inflyttade Svenskar här. Jag kopierar det jag skrev på det andra forumet:
Jag var i Kroatien en vecka och fullkomligt älskade atmosfären, människorna, vädret, staden... ja alltihop. Jag har beslutat mig för att nästa år sälja allt jag äger och försöka att leva där.
Det var flera saker som jag saknade när jag var där och jag funderade på varför ingen hade gjort dom grejerna tidigare. Så min ide är att jag sparar så mycket pengar som möjligt så att jag har ett bra startkapital, studerar kroatiska innan jag far dit för att förenkla alla kontakter och säljer allt jag äger och försöker hitta en billig liten lägenhet till en början.
Sen så tänkte jag starta upp en firma, liknande handelsbolag så att man inte måste ha stora tillgångar från början, jag räknar med att jag inte behöver så stor omsättning för att kunna klara mig. Det största problemet som jag ser det är ju att få permanent uppehållstillstånd, vad jag förstår så är det ganska svårt. Om man har skaffat sig boende och en inkomst så borde det väl inte ta så lång tid? 6 månader eller mer? Man vill ju inte fara dit och börja leva där för att helt plötsligt måsta lämna landet.
Ni Kroater som kanske har erfarenhet för att driva firmor och ni som har flyttat dit kanske kan svara på mina frågor? Förhoppningsvis så bär det av om ca 1 år, jag har redan informerat min familj och mina vänner och nära och dom flesta stöttar mig och är possitiva. Orsaken till det är nog att dom märkte efter att jag kom hem så var jag såpass glad och lycklig, jag hade varit lite deppig några månader men nu är jag tillbaks till mitt gammla jag.
Tack på förhand.
|
|
|

2008-07-21, 15:13
|
|
|
Go 4 it!
Hej! Det låter ju askul. Jag har ingen personlig erfarenhet men vad jag vet är det mycket svårt att få permanent uppehållstillstånd i Kroatien för utlänningar. Dessutom är det nog rätt mycket byråkrati. Men pallar man med det är det bara att köra. Hvar är ett sommarparadis även om det kan vara lite långtråkigt under vintrarna. Få besökare, blåsigt och lite regnigt. I det stora hela är klimatet mycket bättre än i Sverige och småstadsidyllen i t.e.x Hvar stad är ju helt fantastisk. Det är i en sådan miljö man vi se sina barn växa upp :-)
|
|
|

2008-07-21, 16:32
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej! Det låter ju askul. Jag har ingen personlig erfarenhet men vad jag vet är det mycket svårt att få permanent uppehållstillstånd i Kroatien för utlänningar. Dessutom är det nog rätt mycket byråkrati. Men pallar man med det är det bara att köra. Hvar är ett sommarparadis även om det kan vara lite långtråkigt under vintrarna. Få besökare, blåsigt och lite regnigt. I det stora hela är klimatet mycket bättre än i Sverige och småstadsidyllen i t.e.x Hvar stad är ju helt fantastisk. Det är i en sådan miljö man vi se sina barn växa upp :-)
|
Hehe jo precis, jag planerar att studera kroatiska i ett år nu innan jag far och spara ihop till ett startkapital. Om man har eget boende, kan kroatiska väl och är sin egen arbetsgivare så borde det ju inte vara så svårt att få uppehållstillstånd.
Jag har ringt runt och kollat om man kan studera språket och det verkar vara väldigt svårt att hitta någon gymnasiekurs eller liknande.
En annan sak jag oroar mig för är hur en sån liten ort ser på en ny enteprenör utifrån. Kontakter och samarbete företagen emellan är ju viktig om man ska lyckas på lång sikt. Mitt första projekt som jag ska ta mig an fans inte på Hvar såvitt jag kunde se iallafall, så då borde det väl inte vara något problem då jag inte konkurerar med dom. Sen när jag startar mina andra projekt och konkurerar med dom så kanske det blir lite knivigare, förhoppningsvis så finns det väl såpass mycket kunder så att det räcker väl åt alla.
Ett år kvar, fan vad jag längtar! Jag tänker på det flera gånger per dag.
|
|
|

2008-07-21, 16:36
|
|
|
Just det, glömde att skriva att under vintern så är planen att skaffa något jobb som tex byggnadsarbetare eller liknande, åtminstonde dom två första åren. Sen om allt går väl och pengarna rullar in så tänkte jag etablera mig i ex Jamaica för att bo halvårsvis i dom två länderna. Det är drömmen iallafall och jag hoppas det lyckas, jag ska satsa 110%, jobba dag och natt om det så krävs. Jag söker inte ekonomisk oberoende utan ett intressant och händelserikt liv vilket inte går att hitta där jag bor.
Sen när dagen börjar närma sig så tänkte jag starta en blogg hur jag går tillväga med allt, då kanske det är till hjälp för någon som är sugen att gå samma väg. Jag finner det svårt att hitta någon som har gjort samma sak som jag planerar eller som har erfarenhet om hur det går till.
|
|
|

2008-07-21, 18:51
|
|
|
Hej! Det är ju klart att ny konkurrens kanske inte ses med blida ögon. Å andra sidan är det ju inte någon ny företeelse i Hvar. Företag öppnar och stänger och nya entreprenör, både inhemska och utländska, etablerar sig i staden. Annars så finns det en företagarförening på Hvar där olika företag och entreprenörer är medlemmar. De har en hemsida men vad jag kan se finns det bara en kroatisk version:
Udruženje obrtnika otoka Hvara
I övrigt går det att lära sig kroatiska på universitet i Zagreb där det finns speciella kurser för just utlänningar. Om det är för ambitiöst kan du ju alltid ta en kurs på Uppsala eller Göteborgs universitet. Studiecirklar i kroatiska går också att hitta hos Medborgarskolan. Kolla upp om medborgarskolan har någon kurs i just din stad.
Att bo halvårsvis i Hvar och Jamaica låter härligt.
|
|
|

2008-07-22, 12:53
|
|
Citat:
Hej! Det är ju klart att ny konkurrens kanske inte ses med blida ögon. Å andra sidan är det ju inte någon ny företeelse i Hvar. Företag öppnar och stänger och nya entreprenör, både inhemska och utländska, etablerar sig i staden. Annars så finns det en företagarförening på Hvar där olika företag och entreprenörer är medlemmar. De har en hemsida men vad jag kan se finns det bara en kroatisk version:
Udruženje obrtnika otoka Hvara
I övrigt går det att lära sig kroatiska på universitet i Zagreb där det finns speciella kurser för just utlänningar. Om det är för ambitiöst kan du ju alltid ta en kurs på Uppsala eller Göteborgs universitet. Studiecirklar i kroatiska går också att hitta hos Medborgarskolan. Kolla upp om medborgarskolan har någon kurs i just din stad.
Att bo halvårsvis i Hvar och Jamaica låter härligt.
|
Ok, det låter ju ändå ok. Jag räknar med att det kommer bli tufft i början som med vilket företag som helst men jag är beredd att satsa allt på det här. Jag ringde runt igår och kollade hur möjligheterna är att studera Kroatiska på min ort. Jag lever i en ganska liten stad så alternativet jag har är att studera på distans. Killen från komunen sa att han inte hittade någon Kroatisk gymnasiekurs i hela Sverige så jag ska prova på olika studieförbund som tex Medborgarskolan som du nämde.
Jag har inte så stor vana att starta eget så parallellt som jag jobbar över 100% i tid så ska jag hinna med att lära mig Kroatiska på en duglig nivå och gå en företagsutb. Det lär ju bli ett jobbigt år men det får jag ta.
Tyvärr så kan jag inte fara föränn nästa sommar, hade jag möjlighet så skulle jag fara imorgon. Dels så har jag skrivit ett kontrakt med min arbetsgivare att jag ska jobba till minst i okt för att få en extra bonus. Dels så måste jag spara ihop en bra startkassa. Jag tänkte leva så billigt som möjligt och spara varenda krona.
Du som verkar ha ganska så bra koll. Om man startar ett motsvarande AB där måste man ha 1 miljon i tillgångar eller krävs det mindre? Annars tänkte jag efter lite disskuterande med en vän igår som har en firma starta ett estniskt AB bolag som kostar ca 15k och då får du konton, kort och all post skickad till där du bor.
Jag ska fara till GBG idag och kommer inte hem föränn på månd så jag ber om ursäkt på förhand att jag inte kan svara föränn då.
|
|
|

2008-07-22, 18:55
|
|
|
Hej!
I Kroatien finns en myndighet vars uppgift är att uppmuntra till investeringar från utlandet och hjälpa människor som vill investera eller etablera företag i Kroatien. På deras hemsida går det att hitta information på engelska. Där står det också hur mycket man behöver i startkapital:
www.apiu.hr
Den kroatiska regeringen har även skapat en portal, Hitro.hr, som har underlättat för nyetableringen av företag. Det är fortfarande mer byråkratiskt än Sverige men inom en månad ska man kunna ha registrerat sitt företag. På deras hemsida får du kort och koncis information om hur du ska gå till väga och vad det kostar. Vad jag förstår kan du även registrera ditt nya företag direkt på nätet:
HITRO.HR - servis Vlade Republike Hrvatske za ubrzanu komunikaciju s državnom upravom | e-Regos | e-Katastar | HITRO.HR - service of the Government of Republic of Croatia
Annars är ju Estland ett av de länder i Europa som har bäst företagsklimat just nu. Lätt att starta företag och låga skatter. Kroatien jobbar frenetiskt på att anpassa sin markand till EU och stora framsteg har gjorts på detta område. Jag vet inte exakt vad det kostar att starta ett AB i Kroatien men det kan du nog läsa dig till på de hemsidor jag föreslog ovan. Om jag inte minns fel kostar det kring 15 000 HRK.
|
|
|

2008-08-02, 15:33
|
|
Tack för svaret=)
Det var en massa nyttig info på sidorna som du länkade till, särskillt den första. Det verkar inte vara så krångligt att starta en firma och få ett uppehållstillstånd som jag först trodde att det var. 20k kuna kostade det att starta ett Limited Liability Company.
Nu måste jag bara hitta ett utbildningsföretag som lär ut Kroatiska på distans och spara ihop en stor buffert tills det är dags att flytta. Är Kroatiska ett svårt språk att lära sig?
Det här ska bli så fruktansvärt kul, bara en vinter till så är det dags.
|
|
|

2008-08-03, 22:21
|
|
|
Det beror helt och hållet på vilka språk du talar förutom svenska samt hur lätt du har för att lära dig ett nytt språk. Kroatiska tillhör språkgruppen slaviska språk och är nära besläktad med t.ex. tjeckiskan, polskan och ryskan. Av de slaviska språken tror jag kroatiskan hör till ett av de lättaste – men jämfört med svenska och engelska har nog slaviska språk en mer komplicerad grammatik med många undantag. Finns bara viljan går det nog bra.
|
|
|

2008-08-03, 23:51
|
|
Citat:
Det beror helt och hållet på vilka språk du talar förutom svenska samt hur lätt du har för att lära dig ett nytt språk. Kroatiska tillhör språkgruppen slaviska språk och är nära besläktad med t.ex. tjeckiskan, polskan och ryskan. Av de slaviska språken tror jag kroatiskan hör till ett av de lättaste – men jämfört med svenska och engelska har nog slaviska språk en mer komplicerad grammatik med många undantag. Finns bara viljan går det nog bra.
|
Ok, det låter ändå ganska bra. Grammatiken blir inget stort hinder då jag främst har tänkt lära mig att tala språket bra, att skriva bra blir sekundärt.
Jag har väl varken svårt eller lätt för att lära mig ett nytt språk men då jag är engagerad i något så gör jag det till 110%. Tex så har jag svårt för matte men när jag gav mig fan på att fixa det så ordnade jag ett mvg i ma b vilket för mig var en enorm bedrift, jag lär ju vara ännu mer motiverad nu så det borde inte vara något problem.
|
|
|

2008-08-05, 15:44
|
|
|
Be prepared
Har själv kroatiskt ursprung, och mitt tips är att du får ha rejält med "kött på benen". Att bli blåst som utländsk investerare eller egen företagare tillhör vardagen i Kroatien, och är det väldigt många ursprungskroater som flyttar hem och blir blåsta. Den största nackdelen jämfört med Sverige är att du inte har samma rättssäkerhet, eller rättare sagt här hemma vet du vad du betalar för. Nere i Kroatien gäller det att ha gott om kontakter och inte vara naiv för då kommer du bli blåst. Jag vill inte avskräcka dig från dina drömmar men du bör ändå vara medveten vad du ger dig in i. Som 100% svensk utan kroatisk anknytning kan det vara mycket tufft att klara sig.
Vad gäller språket så är det flera folkuniversitet som anordnar nybörjarkurser i Kroatiska språket.
Lycka till!
Boksic
|
|
|

2008-08-06, 19:58
|
|
Citat:
Har själv kroatiskt ursprung, och mitt tips är att du får ha rejält med "kött på benen". Att bli blåst som utländsk investerare eller egen företagare tillhör vardagen i Kroatien, och är det väldigt många ursprungskroater som flyttar hem och blir blåsta. Den största nackdelen jämfört med Sverige är att du inte har samma rättssäkerhet, eller rättare sagt här hemma vet du vad du betalar för. Nere i Kroatien gäller det att ha gott om kontakter och inte vara naiv för då kommer du bli blåst. Jag vill inte avskräcka dig från dina drömmar men du bör ändå vara medveten vad du ger dig in i. Som 100% svensk utan kroatisk anknytning kan det vara mycket tufft att klara sig.
Vad gäller språket så är det flera folkuniversitet som anordnar nybörjarkurser i Kroatiska språket.
Lycka till!
Boksic
|
Jo jag hade en liten aning om att så vore fallet. Om man är riktigt försiktig då man ska köpa dyrare saker och kollar med flera säljare så borde man klara sig ganska bra. Är det vanligt att man prutar på dyrare saker som tex en bil eller gäller det bara billigare saker?
Angående orten jag ska flytta till så har jag börjat fundera om. Jag fick tips om att Dubrovnik skulle vara riktigt fint med en massa turister. Om ni själva skulle starta någon form av turistverksamhet vilken ort skulle ni då satsa på?
Ha en bra kväll.
|
|
|

2008-08-07, 01:00
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kreiz
Jo jag hade en liten aning om att så vore fallet. Om man är riktigt försiktig då man ska köpa dyrare saker och kollar med flera säljare så borde man klara sig ganska bra. Är det vanligt att man prutar på dyrare saker som tex en bil eller gäller det bara billigare saker?
Angående orten jag ska flytta till så har jag börjat fundera om. Jag fick tips om att Dubrovnik skulle vara riktigt fint med en massa turister. Om ni själva skulle starta någon form av turistverksamhet vilken ort skulle ni då satsa på?
Ha en bra kväll.
|
Det jag snackade om handlar inte om att köpa saker i den bemärkelsen. Hänvisar till att det är lätt att bli blåst om man investerar i en affärsverksamhet så som lokaler, maskiner..osv. Du kan glömma att försöka pruta som svensk...är ganska döfött. Vad gäller priserna på bilar så är de avsevärt mycket högre än i ett EU-land så alla bilar måste importeras och därmed ska moms+tull betalas.
Dubrovnik är en oerhört dyr stad att starta upp verksamhet i och jag hade nog satsat på mindre orter längs med fastlandet eller mindre bebyggda öar. För att du som utlänning ska kunna driva någon rörelse krävs det nästan alltid (inte helt 100) ett dd- dvs ett AB-bolag. För att få medborgarskap utan kroatisk anknytning är oerhört svårt och kan ta mellan 5-10 år.
Ps. Det är en sak att åka ner och semestra några veckor, en annan att bosätta sig och behöva försörja sig. Ds
|
|
|

2008-08-08, 16:56
|
|
Citat:
Det jag snackade om handlar inte om att köpa saker i den bemärkelsen. Hänvisar till att det är lätt att bli blåst om man investerar i en affärsverksamhet så som lokaler, maskiner..osv. Du kan glömma att försöka pruta som svensk...är ganska döfött. Vad gäller priserna på bilar så är de avsevärt mycket högre än i ett EU-land så alla bilar måste importeras och därmed ska moms+tull betalas.
Dubrovnik är en oerhört dyr stad att starta upp verksamhet i och jag hade nog satsat på mindre orter längs med fastlandet eller mindre bebyggda öar. För att du som utlänning ska kunna driva någon rörelse krävs det nästan alltid (inte helt 100) ett dd- dvs ett AB-bolag. För att få medborgarskap utan kroatisk anknytning är oerhört svårt och kan ta mellan 5-10 år.
Ps. Det är en sak att åka ner och semestra några veckor, en annan att bosätta sig och behöva försörja sig. Ds
|
Ja då får man vara extra försiktig. Det kan ju inte vara omöjligt att starta ett företag där. Själklart så inser jag att det blir väldigt tufft men med ca 100k svenska kronor, kunna prata Serbisk-Kroatiska relativt bra och en utbilding på några veckor inom företagande så borde ju förutsättningarna vara ganska goda.
Hur pass mycket dyrare är det där än i tex Split? I Hvar är det ju iallafall dyrare än i Split men jag tror att det är mycket enklare med min verksamhet där då turisterna är mycket mer koncentrerade på en mindre yta. Kan du rekomendera någon fin ort med många turister?
Att driva en rörelse kan väl ändå inte vara så jättesvårt? Vad jag förstår så försöker dom att få ett lika bra företagsklimat som dom framgångsrika länderna i Europa. Det måste ju iallafall vara bättre än för fem år sen?
5-10 år för medborgarskap då menar du väl permanent uppehållstillstånd med dubbla medborgarskap? Jag hade tänkt söka tillfälligt som räcker upp till 2 år som du sen får förlänga. Det borde väl inte ta mer än någon månad? Jag ska nog ändå inte bo där mer än 5 år då jag vill pröva att leva på fler platser i världen.
Tack för att du tar dig tid till att svara på alla mina frågor
|
|
|

2008-08-08, 17:33
|
|
Har en fråga till, hur är Makarska? I prisnivå så verkar dom ju ligga ungefär samma som Split. Är det mycket turister som tar sig dit?
Tack på förhand. Ha en bra helg.
|
|
|

2008-08-10, 14:20
|
|
|
Makarska är en av de mest chartertäta orterna i Kroatien + att det kommer mängder av turister från Bosnien (ligger strategiskt bra till, nära till gränsen). Kika lite närmare på öarna Korcula, Vis, Kornati. Fastlandet är Vodice på G, kika även på Primosten och Zadar.
|
|
|

2008-08-11, 18:36
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Boksic8
Makarska är en av de mest chartertäta orterna i Kroatien + att det kommer mängder av turister från Bosnien (ligger strategiskt bra till, nära till gränsen). Kika lite närmare på öarna Korcula, Vis, Kornati. Fastlandet är Vodice på G, kika även på Primosten och Zadar.
|
Ok jag ska ta en titt, tack för tipsen. Jag har bestämt mig för att jag ska ägna 2-4 veckor att resa runt och känna efter var jag vill bo.
Edit: Kolla gärna på frågorna ovenför den du besvarade. Ha en bra dag.
Senast redigerad av Kreiz den 2008-08-11 klockan 18:41.
|
|
|

2008-08-23, 17:59
|
|
|
Flytta o plugga
Ramlade av en slump in på den här tråden:
Vad kul att du gillar Kroatien - det gör jag med :-)
Göteborgs Universitet har faktiskt kroatiska nybörjare som IT-baserad kurs, på distans...sen kan du väl köpa till kassetter till kursmaterialet för att höra uttalet. Kolla deras hemsida som borde vara
Göteborgs universitet - www.gu.se - Göteborgs universitet
Vet inte vilken typ av verksamhet du ska driva men Split är ju mkt billigare än de andra ställena som nämns i tråden + har ett flöde av turister hela tiden pga båt/buss/flyg-knutpunkterna. Dubrovnik är svindyrt och nästan överetablerat, Makarska ska jag kolla in nu i september så det har jag inte full koll på men jag vet att turismen blomstrar. Öarna förstås - Hvar är ju överbelamrat av turister april-september men som sagt...vintern? Har du utforskat norra dalmatien uppåt Trogir, Sibenik, Zadar osv?
Det lutar åt flytt ner till kroatien för min del också då min sambo är därifrån, som tur är har jag slaviskt påbrå så en del av språket får jag gratis.
Lycka till!
/Jamie
|
|
|

2009-02-12, 15:23
|
|
|
Lycka till
Jag har varit en del nere i Kro dom senaste 10 åren. Vi har både sommarhus, lägenhet, båt i Kro.
Varje gång vi kommer ner så är det alltid någon djävla myndighet som tycker något om något.
Det tar oftast ett antal dagar att reda ut det hela. Kan vara allt från bilbesiktning till avlopp till tursitskatt etc. etc. Dom har en benägenhet att vara lite väl krångliga i vissa ärenden.
Men det är lätt ett av världens bästa land, dom har en skön inställning till livet och är ett oerhört hårt jobbande folk. Dom brukar säga att det finns 5 miljoner kroater i Kroatien och 5 miljoner som jobbar utomlands.... Dom kan vara lite korrupta ibland men det håller den nya generationen på att jobba bort.
Jag hade tittat närmare på Zadar området. En stad som växer som fan och har oerhört mycket turister. Lycka till. jag skulle själv vilja lära mig kroatiska finns det någonsom vet länk till universitetet i Zagreb.
|
|
|

2009-05-09, 14:45
|
|
|
Hej kul med fler svenskar som flyttar ner..om du startar kroatiskt bolag med dig som ägare till hundra procent så får du arbetstillstån hela året..har själv ett och det funkar.. skulle föreslå makarska eller nån av byarna i närheten...lycka till
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|