|
|

2008-07-11, 17:07
|
|
|
Växla pengar
Hur gör ni?
Växla ni allt här hemma till Kuna, eller växlar ni till Euro och växlar nere i Kroatien från Euro till Kuna, eller Sv :- till Kuna i Kroatien?
|
|
|

2008-07-14, 09:21
|
|
|
pengar
Ingen som växlar pengar?
|
|
|

2008-07-14, 10:44
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 4
|
Växla pengar? Man har ju kortet med sig, och tar ut pengar där.
Svenska kronor i Kroatien är ingen hit, de vill bara ha euro. Men att först betala för att växla till euro, och sedan för att växla till deras valuta är korkat. Så, ta med kortet och ta ut pengar där.
|
|
|

2008-07-14, 11:29
|
|
|
växla
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot
Växla pengar? Man har ju kortet med sig, och tar ut pengar där.
Svenska kronor i Kroatien är ingen hit, de vill bara ha euro. Men att först betala för att växla till euro, och sedan för att växla till deras valuta är korkat. Så, ta med kortet och ta ut pengar där.
|
Växlar man i bank eller i utags automat?, kostar det inte typ 30:- att ta ut pengar i automat
|
|
|

2008-07-14, 17:37
|
|
Jo, det kostar måhända några tior att ta ut pengar i automat, men det är inte gratis att växla pengar heller, om nu någon trodde det. På många ställen får man en rent usel kurs, plus att de vill ha 3 euro i avgift.
|
|
|

2008-07-20, 04:54
|
|
|
Hej!
Det bästa (billigaste) du kan göra är att växla till kuna här hemma innan du reser. FOREX har bäst kurser. En huvudregel är att försöka växla så få gånger som möjligt. Med andra ord är det dumt att först växla till en valuta för att sedan växla till lokal valuta på plats. Det går att ta ut pengar i automat där nere men det kostat från 35:- och uppåt per uttag beroende på vilken bank du har. Dessutom tillkommer valutapåslag både när du gör uttag och betalar med ditt kort. Det betyder att din bank i Sverige lägger på en procentsats på kursen, vanligtvis mellan 1-3%, som bakas in i kursen och som inte redovisas separat. Det går alltså bra att använda kortet men det blir dyrare än om du hade växlat till dig kuna här hemma. Visst tar de gladeligen emot euro i Kroatien, tyvärr blir det i regel dyrare. Detta beror på att hotellen, restauranger och övriga inte kan följa valutamarknaden dagligen. Istället räknar de upp kursen gentemot mot kunan för att gardera sig mot förluster. Denna kurs använder de sedan hela säsongen. Så, i första hand, köp kuna här hemma. I andra hand, betala med kort. I tredje hand gör du ett uttag med ditt kort och allra sist (helst aldrig) betalar du med euro.
|
|
|

2008-07-20, 04:55
|
|
|
P.s. Om du växlar där nere gör du det bäst på bankerna - de har i regel bäst kurser.
|
|
|

2008-07-20, 05:25
|
|
Nu skall man ju veta att Forex kurs för att köpa Kuna är 3,75% över den officeilla kursen, och då blir det betydligt billigare att använda kortet istället.
|
|
|

2008-07-21, 15:19
|
|
|
Hej! Vad menar du med den ”officiella kursen”? Om du med det syftar på den s.k. avistakursen (elektroniska kursen) är det möjligt att det är så. Men tänkt då på att banken lägger på 1-3% på denna kurs vid uttag i automat. Dessutom tillkommer en extraavgift. De billigaste bankerna tar 35:- per uttag. De flesta tar dock en procentsats, upp till 2%. Alltså lägger banken i värsta fall ett valutapåslag på kursen, t.ex. 3%, sedan tar de en avgift på 2% av den totala summan för att du gör ett uttag i automat.
|
|
|

2008-07-22, 00:42
|
|
De flesta stora banker lägger på c:a 1,5% på avistakursen när du handlar eller tar ut pengar i utländsk valuta. Det betyder en väsentligt lägre kurs än den man betalar hos Forex för en sådan valuta som kroatiska Kuna.
Bankernas avgifter för att ta ut kontanter är c:a 30-40kr/uttag. Några nischbanekr har inga avgifter alls, och inga påslag.
Jag menar att det billigaste är att betala med kort där det är möjligt och handlar om större summor, och annars kan man betala med pengar som tagits ut med kortet. Tar man ut motsvarande SEK 3000 så är ju inte avgiften så betungande.
Nu pratar vi iofs avgifter som sett till vad en resa till Kroatien kostar är promillen och felräkningspengar. Jag vill påstå att det nästan är dumt att sitta och dividera om vad som är billigast på dne här nivån, men det är inte korrekt att påstå att det är bäst att växla hemma och att Forex alltid har bäst kurser.
|
|
|

2008-07-22, 19:13
|
|
|
Jämförelse av olika storbanker:
SWEDBANK
Kontantuttag: 3,00 % minst 35 kr
Valutapåslag: 1,50 %
*Uttagsavgift vid uttag av motsvarande 5 000 SEK (valutapåslag ej inkluderat): 150 SEK
NORDEA:
Kontantuttag: 2,00 %
Valutapåslag: 2,00 %
*Uttagsavgift vid uttag av motsvarande 5 000 SEK (valutapåslag ej inkluderat): 100 SEK
SEB
Kontantuttag: 35 kr
Valutapåslag: 1,65 %
HANDELSBANKEN
Kontantuttag: 35 kr
Valutapåslag: 1,50 %
Övriga kort:
EUROCARD:
Kontantuttag: 2,00 % minst 40 kr
DINERS CLUB:
Kontantuttag: 4,00 %
Källa: Compricer.se
Som du ser är det en myt att tro att det inte kostar att göra uttag eller använda kort utomlands. Växlar man FOREX får man inte bara en mycket bra kurs utan man slipper slösa tid på att gå runt och jämföra kurserna i olika banker i Kroatien. Men visst, vill man lägga en dag på det så kan det kanske löna sig. Det är möjligt att det finns någon enstaka bank som kan erbjuda bättre kurser där nere – men de är nog få. FOREX kanske inte är det bästa alternativet i ALLA lägen - men i de flesta är de faktiskt det. Jag har jämfört! Självklart bör var och en jämföra FOREX kurser med eventuella valutapåslag och uttagsavgifter som en bank tar.
|
|
|

2008-07-29, 12:59
|
|
|
Men jösses det divideras om hundralappar, vad betalade ni för resan ?
|
|
|

2008-08-03, 22:24
|
|
|
Tja, jag sparar gärna 600 spänn på att göra ett enkelt val - d.v.s. låta bli att använda bankernas svindyra kort som de vill få oss att tro att de är gratis :-)
|
|
|

2008-08-05, 00:31
|
|
Nu skall vi räkna!
Ponera att man tänker spendera 4000HRK i Kroatien. Du växlar hos Forex och får betala SEK5449.
Om du istället tar ut det i automat med kort på plats, fördelat på två uttag, så betalar du 5244,47 + 1,5% i valutapåslag (=78,67). Och så betalar du 2x35kr i uttagsavgift. (Jag har Handelsbanken)
Summa: 5393,14.
Det är inte mer än en 50-lapp i skillnad, men då har jag heller inte använt några supervillkor i stil med ICA-banken som inte har påslag eller avgift alls. Dessutom fördelat på två uttag så man slipper gå runt med stora belopp i plånboken. Det som gör skillnaden är att bankernas kurs är bättre än Forex, i synnerhet på en så pass udda valuta som den kroatiska. Forex har precis som alla andra behov av att tjäna pengar för att betala sin personal, marknadsföring, kontor och administration. Det är inget konstigt med det, och jag är ibland förvånad över att det går att bedriva deras verksamhet så pass billigt som de gör. Men de är inte billigast. (Däremot är de ofta lite billigare på US Dollar än bankerna)
Femtio spänn är väl kanske ingenting att uppröras över, men skall man ha råd att resa får man tänka till lite vad man egentligen betalar för.
|
|
|

2008-08-05, 03:01
|
|
|
Tja, var och en gör som den vill. Själv har jag SEB och där är valutapåslaget större så skillnaden blir något mindre enligt din uträkning. Låta säga att skillnaden är 40 SEK i mitt fall då. Detta bör sättas till proportion till andra faktorer. ETT stort uttag är sällan möjligt utomlands (de flesta svenska och lokala banker har begränsningar). Många som tar med sig sitt kort utomlands gör det oftast därför att de inte vill ha för mycket kontanter i handen. Istället gör de flera mindre uttag. Med din egen uträkning räcker det med 3 uttag för att det ska bli en förlustaffär. Många gör fler uttag än så. Dessutom bör du även räkna in bekvämlighet etc. Att ta tid av sin semester till att leta efter uttagsautomater etc. är inte något jag brukar lägga någon energi på. Men som sagt, smaken är som baken, och var och en gör som den vill. P.s. Hur många svenskar tror du är kunder hos ICA? Skulle tro att närmare 80% befolkningen är kunder hos de ”traditionella” bankerna som har sina skyhöga påslag. Hur många av dessa människor gör eller ens tänker på att de inte får/ska göra mer än 2(!) uttag innan det blir en förlustaffär?
|
|
|

2012-04-19, 16:43
|
|
|
Växla pengar billigare
Jag brukar köra en blandning när jag ska resa:
1. Ta med kortet
2. Köpa valuta på www.valutaonline.se
Varför? Jo, för att oavsett hur bra kort man har så är det att lägga alla ägg i samma korg. Blir man rånad på plånboken så har man ingenting. Med kontanter kan man lägga majoriteten i sitt safe på hotellet och bara ta med sig det man ska använda ut. Fördelen är också att man VET hur mycket det går åt, avgifter osv syns sällan på uttagskvittot (något jag surt fick erfara i Danmark: 800 spänn extra på osmarta uttag)
valutaonline.se har mycket bättre kurser på att växla pengar än Forex och Xchange. Trots att de tar en fraktavgift på 25 spänn per 5000 så blir det billigare. Dessutom slipper man köa på flygplatsen och dra på sig förkylningar osv precis innan man ska resa alternativt köa på lunchen inne i stan, bara att beställa på nätet och få leveransen till Ica där jag bor.
Senast redigerad av Micke den 2012-04-20 klockan 13:38.
|
|
|

2012-04-20, 08:19
|
Reg.datum: jan 2007
Rykte: 0
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
1. Ta med kortet
2. Köpa valuta på Valutaomvandlare – Valuta online
Varför? Jo, för att oavsett hur bra kort man har så är det att lägga alla ägg i samma korg. Blir man rånad på plånboken så har man ingenting. Med kontanter kan man lägga majoriteten i sitt safe på hotellet och bara ta med sig det man ska använda ut. Fördelen är också att man VET hur mycket det går åt, avgifter osv syns sällan på uttagskvittot (något jag surt fick erfara i Danmark: 800 spänn extra på osmarta uttag)
Valutaomvandlare – Valuta online har mycket bättre kurser på att växla pengar än Forex och Xchange. Trots att de tar en fraktavgift på 25 spänn per 5000 så blir det billigare. Dessutom slipper man köa på flygplatsen och dra på sig förkylningar osv precis innan man ska resa alternativt köa på lunchen inne i stan, bara att beställa på nätet och få leveransen till Ica där jag bor.
|
Det är ju inte riktigt sant att valutaonline har MYCKET bättre kurser! Även om de ligger något öre under Forex så har de ett rejält påslag på kursen och blir betydligt dyrare än att använda kort. Med 25 kronor i porto ska man växla en stor summa för att det ska bli ett par tior billigare än Forex (som även äger Xchange), blir mer en fråga om smak än ekonomi ;-)
Det finns inga utgifter som inte syns på uttagskvittot om man har ett kort utan avgifter och har man avgifter så bör man ju vara medveten om det, knappast en hemlighet som ska komma som en överraskning efteråt.
Det är alltid en större risk att bära omkring kontanter än kort, ett tips är att inte ha korten i plånboken så minskar risken radikalt att bli av med dem till ficktjuvar och rånare.
|
|

2012-04-20, 13:37
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
1. Ta med kortet
2. Köpa valuta på http://www.valutaonline.se
valutaonline.se har mycket bättre kurser på att växla pengar än Forex och Xchange. Trots att de tar en fraktavgift på 25 spänn per 5000 så blir det billigare. Dessutom slipper man köa på flygplatsen och dra på sig förkylningar osv precis innan man ska resa alternativt köa på lunchen inne i stan, bara att beställa på nätet och få leveransen till Ica där jag bor.
|
Det är ganska uppenbart att inlägget är skrivet av Valutaonline själva. Det är enbart valutaonline själva som hävdar att dom har MYCKET BÄTTRE kurser. Marginalerna på valutaväxling är små och alla som varit inne och jämfört ser att skillnaden är väldigt liten och det är knappt värt besväret.
Gjorde en jämförelse precis.
För 1000 SEK får man 108,37 EUR på Forex
För 1000 SEK får man 108,51 EUR på valutaonline
Lägg på 25kr frakt, så har du gått back.
"mycket bättre kurser"... jo,tjena
Senast redigerad av Micke den 2012-04-20 klockan 13:41.
|
|
|

2012-05-07, 11:20
|
|
|
Valuta Online
Micke (vadå, jobbar du på Forex eller?),
De två gånger jag använt valutaonline.se har skillnaden varit större än det du skriver.
Första gången (augusti förra året) köpte jag 1000 euro. Jag betalade ca 100 kr mindre än jag hade gjort på växlingskontor INKL frakten (50 spänn).
Andra gången (februari i år) köpte jag 500 euro. Gick några tior plus jämfört med att handla på växlingskontor inkl frakten.
Jag bor på landet i Sörmland, har två mil till närmaste bank (Handelsbanken). Närmaste växlingskontor är antingen Nyköping eller Eskilstuna (ca 5 mil till båda). Inte ens om jag tar bussen kostar det mig under 50 kr att åka och köpa valuta. Räknar jag min tid som värd någonting så är det definitivt back.
Allt beror väl på ens läge och för mig blir det både billigare och smidigare och som jag skrev så är det ett KOMPLEMENT till att använda kortet. Hela reskassan går inte ens att köpa där eftersom man max kan köpa för 20000.
Att vara positiv till en tjänst behöver inte betyda att man har betalt för att vara det.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|