|
|

2007-08-18, 23:34
|
|
|
Nackdelar med kroaterna
Hej,
Jag har lagt märke till att det finns några trådar som handlar om otrevliga kroater. Jag är själv kroatsvensk och brukar åka till Split nästan varje år där mina föräldrar har sitt sommarhus. Jag har inte reflekterat över det så mycket men har nu märkt det mer och mer och det har nått sin topp denna sommar.
Kroater är otrevliga, i alla fall i Split. Det är visserligen en storstad, men behandlar man turister som de gör? Jag skäms över att mitt eget folk inte kan uppföra sig bättre. De förstår inte att de måste värna över sina turister. Det är ingen skyldigheten för svenskarna att åka dit ner. De ska ta mig fan vara glada över att de vill besöka Kroatien för det finns många andra vackra ställen att besöka.
Jag la också märke till i år att turismen var mycket lägre i år än tidigare. Det kan bero på deras inställning till turismen. Jag minns en liten artikel i en kroatisk tidning för några år sedan där de frågade turister om vad de tycker om kroatien. En fransk kvinna svarade "det är fint och så, en kroaterna är otrevliga".
Jag skriver inte denna tråd i syfte att hacka på kroaterna, jag skriver tråden i förhoppning om att någon ser detta, sprider det vidare och att det blir en förbättring. Att mentaliteten förändras. Så fort jag kom hem skrev jag om detta till den kroatiska officiella turistsidan, men det var nog fel ställe att vända sig till.
De flesta svenskar verkar dock ha en positiv upplevelse av Kroatien vilket jag är glad för, men samtidigt lite förvånad om jag ska vara ärlig. Här är de problem jag upplever angående kroaternas uppförande...
De kör bil som riktiga idioter. Det finns inte en chans att de stannar vid ett övergångställe och trots att du är turist men utlandsregistrerad bil så tutar de och vinkar aggressivt om du kör sakta för att hitta vägen eller stannar vid övergångställe för att släppa över någon.
De kör fort, kör om, stressar och de krockar som jag aldrig upplevt någon annanstans! När jag var där nere i år dog 18 människor på 2 dagar i Kroatien i bilolyckor! Herregud, är det inte dags att göra något? De vill in i EU och identifierar sig med central/västeuropa men beter sig såhär.
Det andra problemet är deras uppförande. De är tjuriga, det är inte sällan man bemöts otrevligt på restauranger och i butiker. Ibland blir man helt enkelt paff över deras beteende. Har de inte förstått det hör med service? Hur kan man behandla turister som de gör? Under de två veckor i Split råkade jag i tjafs fler gånger än vad jag gör under ett år i Sverige.
Jag älskar Kroatien, men jag tycker det är rätt åt dom om turisterna sviker så länge de beter sig såhär. Det behövs en ändring. Jag kan bara hoppas inflytandet från t ex Italien blir större så att de lär sig lite om Service och uppförande inför turister.
Jag hade en underbar semester. Åt god mat, härligt hav, fint väder, snygga tjejer och vackra städer, men jag upplevelsen var bitterljuv. Jag är inte så jättesugen på att åka tillbaka, men då jag har kroatiskt ursprung så blir det väl så ändå.
Och ni kroater som förnekar detta, gör inte det. Vi tjänar ingenting på att förneka att det finns problem.
|
|
|

2007-08-19, 01:34
|
|
|
Fördelar med kroaterna
Det finns otrevliga och trevliga kroater, serber, svenskar och alla andra, det beror knappast på nationalitet. När ett kroatiskt affärsbiträde hörde att hans kollegor i Sverige har alltid leende sa han: Ge honom 300 euro i månadslön och du ska se hur snabbt leendet försvinner.
När det gäller trafikolyckor - försök med lite fantasi räkna hur många skulle dö i trafiken om Sverige hade kroatiska vägar och kroatiska bilar. De jävlarna som just nu rivstartade under mitt fönster hade varit rutna redan.
Själv jag föredrar ansikte som kan läsas, det frusna leendet är ingenting för mig. Tyvärr ser man det i Kroatien också, mer och mer. Kanske ingår detta i EU inträde. Om alla kroater börjar le kommer Kroatien att likna Sverige. Då kommer inga svenskar att åka när, varför ska man ge pengar när man har samma hema. Kanske lite överdrivet, va?
|
|
|

2007-08-19, 11:01
|
|
|
Varför denna försvarsinställning? Varför inte bara se problemet istället. Det kommer inte hjälpa dig eller Kroatien att förneka att det finns stora problem som kommer att försvaga turismen. Du ser ju själv hur klagomålen ser ut på bl a detta forum.
Vad gäller vägarna så är du fullkomligt fel ute. Faktum är att man har en helt ny motorväg i Kroatien och där dog folk som flugor. Man har i Split byggt en ny huvudled genom Kastel och där dör folk som flugor. Ditt argument håller inte. Det är balkanmentaliteten, machomentaliteten som måste ändras. I Sverige fungerar mentaliteten som sådan, ju sämre vägar, desto försiktigare kör man, så snälla, kom inte med en massa ursäkter.
Och vad gäller kroaternas löner, ska svenskarna behöva lida för att de tjänar dåligt? Hur resonerar du egentligen? Varför ska en svensk då överhuvudtaget åka ner till Kroatien? Du resonerar som att det är en svensks skyldighet att åka ner dit. Se det istället som en ära.
Du är uppenbarligen kroat själv, fine, som jag skrev tidigare har jag själv kroatiska rötter, men det hjälper inte att inta försvarsinställning och skylla ifrån sig. Det man ska göra är istället att snacka med sina landsmän och få dom att ändra inställning. Det kommer ta tid. Jag inser att det inte var länge sedan Kroatien befann sig i krigstillstånd, men faktum är att servicen bara blir sämre och sämre.
Hur mycket du än förnekar att det är så, kommer turisterna ändå upptäcka detta själva. De reser ner en gång, sen aldrig mer.
|
|
|

2007-08-21, 15:48
|
|
|
Vill påpeka att detta gäller Split, vilket är en storstad med en storstadspuls. Men rent generellt är inte alla kroater särskilt "serviceminded". Skillnaderna med Sverige är enorma på den punkten. I Sverige får man sparken om man tittar snett på en kund, i Kroatien skulle alla ha fått sparken om samma regler gällde där.
|
|
|

2007-08-27, 22:51
|
|
|
Jebes zemlju koja Bosne nema
Man tycker eller inte tycker om ett land. Och då åker man igen dit eller åker aldrig mer. Men att förvänta sig att ett land anpassar sig enligt någons egen smak... Vad är du ute efter. Att förändra en hel nation så att de mer liknar dig. Jag tror det är sista de vill.
Jag var i Bosnien också och på bensinmacken i Travnik frågade jag om de tog emot Visa kort. Manen vände röven mot mig och sa: "Javisst, dra det här" och pekade mellan sina skinkor. Det är Bosnien. Tycker du inte att det är roligt då är det bäst att aldrig åka till Bosnien. Själv jag kommer att åka igen.
Jag försvarar ingen. Det är ingenting att försvara heller. Och vilka ursäkter såg du i min text. Till vem då. Måste de be om ursäkt att de inte liknar svenskar eller försvenskade kroater. Kan du inte tycka om människor där nere som de är - åk till ett annat land istället. Stort överflöde av turister visar att det finns tillräckligt många som tycker om Kroatien som den är och inte letar Sverige i Kroatien.
Kroater, Serber, Bosnier och andra fd Jugoslaver som är mycket stolta över att de är som de är. Nu ser du också min nationalitet du funderade över, Daniel. ”Jugosloven” är jag, en av de sista.
|
|
|

2007-08-31, 17:03
|
|
|
"Jugoslavien" har inget med saken att göra, serbien eller bosnien har inget med saken att göra, det kan du diskutera i respektive forumsdel. Det är Kroatien vi diskuterar och inget annat. Om du vill blanda in politik i det hela så kan jag rekommendera dig något politikforum.
Och ja, jag tror inte folk kommer att åka ner till Kroatien om de beter sig som de gör. Om svensk är att vara trevlig, kunna ge korrekt service och köra bil på ett normalt sätt utan att få spasmer om någon råkar köra försiktigt, så ja, då önskar jag att kroaterna var mer som svenskarna.
Kroatien har tappat i turism, jag såg själv debatterna på HRT (kroatisk nationell television) och de var mycket bekymrade över att de tappat så mycket turister. Om Kroatien inte passar svenskar, skandinaver, fransmän och andra européer ("eftersom de inte är lika varandra i mentalitet") vilka anser du ska besöka Kroatien då? Bosnier och kroater?
Du får tycka vad du vill, jag återger bara vad jag upplevt och vad uppenbarligen andra upplevt också. Sedan finns det de som tycker kroaterna är trevliga så det råder väl delade meningar om det. Men jag tycker de är ljusår ifrån t ex den grekiska och spanska turismens service och välkomnande.
|
|
|

2007-08-31, 17:05
|
|
|
ps
Ovan inlägg var skrivet av "Daniel" och jag vill tillägga att det skär i mitt hjärta att behöva skriva detta om Kroatien eftersom jag har mina rötter där, men jag anser att ärlighet varar längst och jag skriver det för att jag hoppas kroaterna bättrar sig. Om inte, ja då är jag inte särsklilt entusiastisk över att besöka mina föräldrars hemland mer.
|
|
|

2007-09-03, 21:48
|
Reg.datum: nov 2006
Rykte: 0
|
Pozdrav i Zadra Hälsning från Zadar
Ti si Daniel obicna budaletina.
Han skriver om bilolyckor ,men han måste veta dena sommare har varit nästan 10 miljoner turister i Kroatien.själv Kroatien har 4.6 miljoner, 90 procent dom vad dör på vägar är turister.Vad menar att Sveriga har till ex 9 miljoner invånare och kommer 20 miljon turister.
Hälsning från bästa landet i världen(hoppas att jag har skrivit bra på svenska)
Turistièka zajednica Zadarske županije
|
|
|

2007-09-11, 00:35
|
|
|
Jobbar sjalv i Kroatiens turism sedan manga ar
Alltsa detta ar varkligen ett forum utan ande. Ja har haft mig manga goda skratt, mot bada parterna. Men nu vill ja efter att sjalv last 2 ars forum, som borjade med Tomas nan gang forra aret, lagga mig i lite.
Forst maste ja saga att den basta komentaren var definitift denn dar med Visa kortet i "roven" - detta ar ju total typisk Balkan humor.
Sjalv kor ja bil som en dare o alskar Balkansk humor (hela vagen fran slovenien o nar till grekland - valdigt sarkastig, ironisk, sjalvkritisk o lite acklig humor) som ar rena raka motsatsen till den svenska, liksom kulturen och upforandet.
Ja tror det blir bra om ja ge nagra rad till dom som bygger upp sina asikter pa skvaller, okunnighet, "one time experience" efekten - men aven dom som oargumenterat skyddar kroatien med "roliga" argument o fakta for att dom "faktist" haft en bra semester i Kroatien.
Absolut maste mann kunna ha sinn asikt, och vi somm jobbar i turism lever inte bara av era pengar utan ochsa av negativ kritik men speciellt da mann ser en gast falla en gladje tar da han ser dig for 4 aret i rad eller da du ger honom/henne en kram efter det forsta aret.
- ja har sjalv bott lange i sverige dar ja ar fodd, men jobbar sedan 15 ar tillbaka i Kroatiens turism...ja har studerat turism pa ett amerikanskt universitet i Dubrovnik, ja ar sjalv hotell direktor och ochsa mycket insatt i turism politiken, hotel och turism foreningar bade lokalt och statligt.
Ja sager inte detta for att skryta utan for att bevisa att ja jatt mitt liv till Kroatiens turism och till er turister - pa allvar ar det de ja lever for och pa. Som ni ser ar det nu sent, och ja tanker inte forrbringa natten pa att skriva svar till dom "sjuka", "roliga", "bra" kommentarerna som ja nu last i ett par timmar. Ja kommer darimot forbringa minn tid vid detta forumet for seriosa fragor (det kann vara vad som helst angende Kroatiens turism o kultur) eller helt enkelt svar och kommentar till for "tokiga" kommentarer.
Nagot ja lart mig av denn svenska kulturen - nagot svenskar tycker om - sa ar det arlighet. Ja lovar darfor att ge kommentarer och svar ur den objektiva o arliga synpunkten.... Halla mig till fakta men dessutom till 15 ars erfarenhet i turismen.
Det ar nag dags vi far lite ardning pa detta forumet - sa kommigen nu lat mig hora?
|
|
|

2007-11-19, 20:33
|
|
|
För det första vill jag översätta användaren "Zadar":s kommentar: "Du Daniel är ett dumhuvud". Så seriös var den användaren. Det är tyvärr den attityden man möts av allt för ofta. Som jag skrev tidigare har jag själv kroatiska rötter, jag har inget att vinna på att säga som det är, att kroater är otrevliga. Men jag anser att det enda rätta är att säga som det är, lägga korten på bordet. Annars kommer någon förändring aldrig ske och turisterna kommer att svika. Det enda som lockar folk till Kroatien just nu är att det är billigt och nytt. Om man inte genomgår en stor förändring kommer turismen att dala kraftigt i framtiden.
Jag talade senast idag med en svensk tjej som varit i Kroatien, hennes kommentar var som följer: "när jag skulle beställa på restaurang bemöttes jag med en attityd typ "vad fan ska du ha"".
Ni kan förneka det hur mycket ni vill, låtsas som att problemet inte existerar och dumförklara de som säger som det är, men i slutänden är det bara er förlust.
|
|
|

2007-11-22, 13:59
|
Reg.datum: sep 2007
|
Gastvanliga
Danijel....det finns en sak Kroaterna ar varldskannda pa .....o det ar gastvanlighet o hjalpsamhet....eller som det heter har gostoljubivost... - det stora kroatiska hjartat ar Kroatiens storsta o mest salda suvenir... (licitarsko srce - ett rott stort hjarta - googla upp det o las...) Detta ar ett faktum, villket finns skrivet i manga europeiska o varlds reseguider......nackdelen med Kroaternas uppforande ar att dom ar valdigt arliga...o domm gommer inte sina tankar o ord somm radda kaniner. Ok....datta har dock inget med arbetsmarknaden o gora, men kann spegla sig pa turist branchen ibland.
Detta ar ett land dar mann fortfarande hjalper till - aven dom mann inte kanner...halsa pa sinn granne, ett land dar man fortfarande accepterar o respekterar aldre manniskor, ett land dar ett skratt eller leende fortfarande kommer fran HJARTAT..osv osv
Sen beror det lite pa hur gasten ar....och hur dom uppfor sig....eller ochsa pa vilka slags hotel o resturanger mann aker till.....det finns skillnad pa Svensson o Svensson----
Det finns ochsa valdigt manga hotell o resturanger som fortfarande ar stadsagda...liksom i andra osteuropeiska lander...lonen dar, motivationen for att arbeta...kunskapen om servicemindet ligger ganska mycket under det Europeiska turister ar vana vid. Detta andras dock... pa sakert over 80 % stallen kann man hitta service som racker langt over vad en vanlig Appolon resenar behover.....Manga...aven dom battre o service mindade pratar bra Italjanska, Tyska, Tjeckiska...men kanske ingen Engelska....Sjalvklart kann det da latt komma till missforstand -----Kroatien ar inget svenne turist land....som spanien....runt 70000 svenskar per ar...mot 1 million tyskar... 1 million italiener.. 1 millio slovener etc
Mann kann ju sedan ochsa da jamfora resturanger med resturanger...Du sa det sjalv.....svenskar aker dit for att det ar billigt o nytt...(bada sakerna ar FEL)..... Ja vissa gor det...Men dom kann da hallre aka till Tunisien, Bulgarijen, Moldavien eller vad vet ja.... Vi vill ha gaster som ar intereserade av bra service...bra hotell, Kultur, historia o gastvanlighet av arligt hjarta....
Den som kommer for att det ar billigt drar sig sakert till billiga resturanger, pizzerior o hotell eller aparments.....fragan ar om servicen eller speciellt mat kvaliten, ar sa hog pa nagot sunkigt gatukok eller pizzeria i sverige heller.........tyvarr ar det inte ans billigt dar. Sen ar det inte nytt haller.....Kroatien var bland dom mast popularaste turistdestinationerna redan pa 70 o 80 talet ochsa....Kriget slutade 95...... men aven under kriget fanns det manga trogna gaster dels i Istrien o narra dalmatien... Synd bara att det tog ytterligare 7 ar for att fa svenskarna o vaga hit.
Med andra ord...ar Kroatien inte sarkilt billigt o vill inte ha billiga turister.
Sluta gammfora Kroatien med Turkiet o Indien....dar mann kann hyra sin bekant for ett par dollar...
Det dar "va fan ska du ha" som ja sa...kann man mota overallt....i Moldavien, Danmark, Amerika eller Tailand.... Svenkskar ar ATTITYD garntvaddade...och har redan en negativ installning vid utlandsk ATTITYD....ar det forfarande inte OK....sa las om argumenten ovan....
Tack o hej
|
|
|

2007-11-25, 01:06
|
|
|
Nej, jag köper inte det du säger. Jag tycker det blir fel att lägga över skulden på turisten som att turisterna nödvändigtvis inte är av rätt typ "svensson" eller att det är fel på en själv. Notera, jag är själv av kroatiskt ursprung, dock uppvuxen i Sverige. Det är ett faktum att de är otrevliga. I alla fall i Split. Andra städer har jag inte så mycket erfarenhet av. Mycket av det du skriver håller jag med om, allt är inte dåligt med Kroatien, tvärtom, det är ett underbart land, men jag önskar att man kunde kosta på sig ett leende lite oftare, särskilt inom servicesektorn.
|
|
|

2007-11-25, 13:12
|
|
Se lite djupare in i problematiken
Daniel,
Det kommer, det kommer, som ja sa sa blir det battre fran ar till ar....Even inom turist brachen o tom turistministeriumet sa ar dom 100 % medvetna om att vissa ( ja sa exact vilka o varfor i mitt forra inlagg ) ar under standard vad det galler leendet och servisen.
Even det med "typ" av gaster (hur gasten ar) barde det inte vara en bortforklaring....Du vet hur mann sager.....gast ar alltid KUNG.... Men vad ja igentligen tankte pa mera var deras egna installning och interpretation av annan kultur. Manga har redan fran borjan en ganska misstanksamm o sarkastisk installning....Speciellt Svenska turister (dom mindre resevana) o tror mig ja vet va ja snacka om....Ja skulle kunna ge dig en karaktars steriotyp av domm flesta nationaliteter.......Men det ar inget illa med det. Aven Kroaterna har daliga vanor o steriotyper.
Du kann inte komma o saga att Kroater ar otrevliga som folk...for att domm inte har det "falska" amerikanska disney smilet... Du maste ha haft riktigt dalig erfarenhet om du tycker det ar ett faktum att Kroaterna ar sa otrevliga....da ar du ju otrevlig sjalv...om du har Kroatiskt ursprung... Glomm heller inte att du inte ar en vanlig turist i Kroatien...o har mojligheten o ga mer bakom kulliserna o kanske se det som inte ar sa bra (o tror mig det finns i alla lander).... nagot du kanske inte kann i Tailand dar du inte forstar spraket o kulturen.....O tror mig, det ar svart i turistbrachen.....det ar den samsta betalda brachen....det ar ett super stort problem i hela europa nu....Ingen vill helt enkelt jobba som servitor, kock.....tjana andra menniskor.
Sluta vara sa negativ....komm hallre ner hit o hjalp till o bygga upp ditt land...Ge oss lite svensk skola...
Har har du en link till nagot roligt....kombinerar du detta med mina texter sa kanske du borjar forsta YouTube - Hipp Hipp - Bli Svensk
ha en fin da
|
|
|

2007-11-27, 15:45
|
Reg.datum: jun 2006
|
Min erfarenhet, som jag direkt erkänner är mycket begränsad, är att kroaterna iaf i Makarska där vi var på semester är oerhört gästvänliga och hjälpsamma. Dock var det en väldig skillnad i Zagreb men inte värre än i Stockholm. Storstadsfenomen kanske?
|
|
|

2007-11-27, 17:50
|
|
Riktig kommentar
Tjenare Mr. Mike...
Tack for den ratta kommentaren... Haller med till 100% i zagreb ar det en helt annan levnadsstyle...Den snabba, stressade west europeiska stilen, och da ochsa valdigt snobbigt...(som du sa exact somm i sverige...Split som Goteborg...mer avslappnad atmosfar... medan Zagreb som Stockholm ar mer konservartiv o stel... Jag kommer sjalv fran Makarska riveran, och kann tacka for komplimenterna men, jag tror det finns annu battre stallen - vad services o gastvanligheten geller.. tex...Istrien, Slavonien, Runt Dubrovnik (inte i Dubrovnik - dar ar den nastan varst..) o det beror pa att det stora uverskottet av turiste o deras langa sesong....I tuirism, hotel brach kann mann saga att dom ar bortskamda.. 100 - 150 % dyrare an resten av Kroatien...och valdigt kommerciellt. Dyra hotell, resturange etc.... OK...det ar adriatiska parlan... Menn hojer dom inte sin gastvanlighet...sa motsvarar det inte elitturismen med 5 stjarnor pa allt dom bjuder pa.. Bara in a ut med gasten....Rena rama maskinen..... Bara runt 10000 kryssnigs gaster par dag....Detta ar gaster som kommer dit en dag och alldrig mera.
Ha det bra..... Idag var det har en underbar dag.......skarp sol...skarp o ren luft efter regnet o runt 16 grader.
|
|
|

2007-11-27, 20:26
|
|
|
Suck Suck Suck
Vad skönt det måste vara att kunna generalisera så grovt som du gör Daniel. Tänker göra några själv:
I USA röstar man fram Bush = alla amerikanare måste vara onda
I Frankrike kan de inte engelska = de måste vara korkade
Jag har blivit otrevligt bemött på ett gäng ställen i Italien=alla italienare måste vara otrevliga
Jag blev blåst på pengar av en tjeck = alla tjecker är tjuvar.
Nä så klart tycker jag inte det!!!
Tycker synd om dig Daniel att du går omkring och känner dig så bitter, . Jag är halvkroat och längtar ner till Koatien varje sekund. Det är mitt paradis! Visst gnäller jag över en massa saker när jag är där, men det gör jag i Sverige också! Dessutom lika mycket på tyskarna eftersom jag är halvtysk:-) Det leder mig till slutsatsen att det finns idioter överallt i lika stor skala.
Visst finns det en hel del saker behöver göra för att bli bättre och bättre och bättre i kroatien. Även en stjärna kan lysa starkare ;-) men att dra likamedtecken mellan otrevliga kroater och minskande turism är att göra det vääääldigt enkelt för sig. Jag befinner mig inte i turismbranschen. Däremot har jag ganska bra kolla på trender i resandet och världsekonomin vilka är två bidragande orsaker till turism i länder.
|
|
|

2007-11-29, 20:23
|
|
|
Nja, Jellybean, jag vågar gissa att du är kroat och tar det allt för personligt för att kunna se på det hela med objektiva ögon. Det handlar inte om att generalisera, du kan inte bortförklara det så lätt. Om du öppnar dina sinnen lite för andra intryck än dina egna så inser du att jag inte är ensam om att uppleva detta. Om du vill förneka det, så var så god, men det kommer inte att hjälpa vare sig dig eller Kroatien. Och jag är helt övertygad om att Kroatien som land kommer att backa om de inte skärper sig och lär sig vara lite mer serviceminded. Så som jag vart bemött på hotellet t ex, så dåligt bemött blir jag inte ens på en bensinmack i Sverige. De kan knappt titta en i ögonen eller bemöda sig att svara på enkla frågor. Klart man blir paff. Men så är vi ju vana vid god service i Sverige.
Men jag tror och hoppas det blir bättre. Särskilt om det kommer in fler internationella aktörer på marknaden som kan konkurrera lite. Då får kroaterna helt enkelt skärpa sig. Dessutom lär de ställa högre krav.
|
|
|

2007-11-30, 08:41
|
|
Omojligt o backa
Daniel...Kroatien ar bland dom fa landerna pa Medelhavet som inte har backat nagot dom senaste aren utan snarare gatt uppat... Kroatien har for manga bra sidor for att fa gasterna o backa....En dalig receptionist i ett sunkigt hottel??? NJa det kallar ja ochsa generallisering....
Som sagt, ja ar Hotellier i Kroatien....kanner till dom flesta hotellen oarhort bra... O kann bara saga som ja sa forrut att det finns ungefar ett 15 % av hottelen som sitter o dammar kvar fran det gammla systemet.
Det hade varit battre om du kunnde individualisera situationen lite...saga vilket hottell det handlar om... daaa fa dom lara sig... Men ja vet, even sant betyder inget for sadana Hotell och deras socialistiska managment.
Ja hoppas heller inte att nagra amerikaner eller turkar kommer o koper dom Kroatiska hottellen... Kroatien har tillrekligt bra Knowhow sjalva och som sagt...det finns inte sa mycket kvar o kopa upp.
Ja kann ocsa med full sakerhet saga att skulle mann gemfora den kroatiska hotell kategoriserigs standarden med den Grekisa eller Italienska....sa tom dar Kroatien pa en hogre niva...dvs... Ett hottell med 4 stjarnor i Grekland ar ett hotell pa 3 stjarnor i Kroatien.
Tack o Hej
|
|
|

2007-11-30, 16:25
|
|
|
Men läs ordentligt
Daniel!
Du säger samma sak om och om igen och verkar inte ens läsa vad jag skriver. Ja jag är halvkroat och det behöver man inte ens gissa sig till, jag skriver ju det själv!!! Är också halvtysk, född i Sverige och bott i USA ett antal år!
Jag tar inte det du skriver personligt, det vore fånigt. Du borde dock lyssna lite på Kroatien Specialisetn. Jag har kollat upp en del av hans siffror och de stämmer.
Jag kan hålla med om att det finns en del för kroatien att förbättra och tyvärr finns det fortfarande ett antal institutioner som andas det kommunistiska "icke service" beteendet. Det finns mer att putsa på gällande bilvett och organisering.
Jag tror absolut inte att alla turister varit nöjda med sin kroatienresa (det vore korkat att tro) likväl som inte alla varit nöjda med sin resa till greklan, spanien, frankrike etc.
Samtidigt baserar jag min positiva syn på den MÄNGD av mina HELSVENSKA VÄNNER, ARBETSKAMRATER och SVENSKA TURISTER I kROATIEN som säger att de har blivit så vänligt bemötta på sin resa i Kroatien. De berömmer vattnet, människorna, naturen, standarden, kulturen. "Oj va skönt att slippa alla påflugna säljare"
Det jag ville visa med mitt inlägg är att det finns dumskallar i alla länder. Jag har blivit så oerhört otrevligt bemött i Italien, lurad, stulen på pengar etc. etc. Men, jag går inte ut och generaliserar om alla italienare så som du pekar fingret åt alla kroater.
Kan du med handen på hjärtat säga att inte detta är väldigt personligt för dig?!
|
|
|

2008-02-21, 10:35
|
|
|
Ja det är väl bara att instämma, vissa länder skall inte ha turister och om Kroatien överhuvudtaget skall ha turister så skall dom anställa typ en 20,000 thailändare som sköter all kontakt med turister inom hotell, restaurang, flygplats etc etc.
Jag är själv kroat men semestrar sedan många år på andra ställen i världen med min familj av fäljande anledningar
- Skithotell till hutlösa priser
- Värre attityd bland lokalbefolkningen får man leta efter
- Äcklig mat och samm meny på varenda krog
- Stillöst med plastmöbler på krogar och tavernor
- Dåliga drinkar
- Inga stränder bara massa öststatsbetong och klippor
- Ingen aircondition
- Vi skall lura turisten mentalitet
- Trött och grinig " service"
- Vi är bäst i världen attityden från folk som ej lämnat sin by
- Kroatien är nya Monaco inställningen
Staffan Heimersson skrev under kriget en sak som sammanfattar det hela,
" att vara vänlig på balkan ses som en svaghet och i det här landet vill ingen visa sig svag."
Väl något annat land om ni inte tänkt segla runt i skärgården
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|