ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack (1) Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-13, 01:41

PIS ON EARTH

Standard ALLA VI ÄR OLIKA
Någonting som jag inte förstår, varför måste man alltid vara så negativ mot allt. Vart man än kommer och går. Vi alla är olika men om man ler till någon så kommer nog att denna person att le tillbaks! VERY EASY . Men det beror på att själv vad man är för person och hur man är uppfostrad. VERY SIMPLE. Det är klart hur bra man är en människa för eller senare kommer en svart katt att gå förbi en. Så är det i livet- UPP O NER.

Men viktigast är att man se allt positivt! en då hur hur den senaste tiden världen har förendrats.

Det är lätt att skylla på någon annan istället att man tittar på sig själv vad man har för en personilghet.

Hoppas på någon har förstått vad som jag har skrivit, om inte läs igen, om inte då läs igen, osv...

Mvh
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 02:34

sebbivism

Medlem
sebbivism är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Rykte: 0

Standard
Jag vet inte om jag borde ansluta till den här diskussionen iom att den är rätt gammal, och jag hatar att ha förutfattade meningar om folk och prata skit. Dessutom har jag inte varit i Kroatien.

Men jag antar att det finns en heelt annan slags mentalitet nere i Sydösteuropa jämfört med Sverige.

Jag har rest en del i Ungern, och jag antar att det är snarlikt mot Kroatien. Folk i småstäder är hur trevliga och serviceminded som helst, bättre service kan man inte få, medans folk i större städer (t.ex Budapest) var lite smått oförskämda, springer in i varandra utan att ursäkta, är rätt egocentriska osv.

Nu är ju Kroatien mycket mer "turistland" än Ungern, och av att döma att Split är landets näst största stad tror jag det mesta beror på "storstadsmentaliteten" mixat av att det är ett stort solsemester-resemål. Så jag kan iofs förstå om en del inom turistbranschen i Kroatien är lite otrevliga, de kanske inte trivs på sitt jobb och har kanske inte någon större utbildning som gör att de kan välja att byta jobb.

Angående bilkörandet i Kroatien så tror jag att det är rätt vanligt i den regionen, de kör likadant i Ungern om inte värre. Där kan de köra typ 100km/h på smala grusvägar, de har också en hel del berg som gör att vägarna slingrar sig fram och i kurvorna är det inte ovanligt att folk krockar i 70km/h. Det gäller att ha säkerhetsbälte och hålla fast sig i allt man kan tänka om man ska åka bil.

En del ligger ju också på turisterna.. Man är ju fortf gäst i ett land och då ska man uppföra sig som folk, kanske lägga in ett "Dobar dan" (God dag) när man går in på restaurang/bar/butiker och lite sånt där. En otrevlig turist är inte rolig att betjäna.
Svara med citat

Gammal 2012-03-13, 10:11

Gäst

Standard Du måste lära dig matkulturer innan du gör påståenden.
Citat:
Ursprungligen postat av /Daniel/ Visa inlägg

Och maten i Kroatien håller INTE samma klass som "den bästa italienska maten". Det är en rent absurd kommentar. I Kroatien vet man ju inte ens vad bearneasesås är för något, eller sås överhuvudtaget. Faktum är att kroaterna inte har någon särskild matkultur överhuvudtaget.
Daniel. Du måste förstå att Kroatien inte är Italien. Anledning till att du inte fick bearneasesås är att det är inte något som man äter i Kroatien. Samma sak med Pizza, pasta och fricadellis.

Nästa gång du är i Kroatien ska du inte gå till en turist-snabbmats-kök utan gå dit där man serverar fisk, vilket är Kroatiens specialitet. och så ska du prova Baklava, mesnaja plitvja, Burek, Ajvar med cevapcici och palasinki. Inget av detta hittar du i Italien.

Och det Italienare är bra på med Kött och Pasta är Kroaterna bra på med Fisk.

Och Kroaterna grillar sitt kött, vilket Italienare inte gör, bearneasesås är fettig och passar dåligt till magert fettfritt kött.

Hoppas du får en bättre matupplevelse nästa gång.
Svara med citat

Gammal 2012-05-11, 01:09

Långeman

Arrow gostoljubivost - det goda hjärtat
Åker ner till Makarska i morgon för en vecka av slö turism kombinerat med lite hiking uppför Biokovac.
Har läst många av inläggen här och jag tror faktiskt svaret på frågan om hur otrevliga kroaterna kan vara finns att utläsa i hur inläggen i sig är skrivna, både av svenskar och de med kroatiskt påbrå. Ärlighet verkar det sannerligen inte saknas, vilket jag själv faktiskt värderar högre än stomatol-leenden. Jag skulle faktiskt ha garvat rätt gott åt Visa-arschlet på bensinstationen.
Påminner förresten om en incident jag råkat ut för på Gotland, men det är en annan historia.

Jag kommer alltså åka helt solo, och är inte heller rädd för att visa mina känslor så vi får väl se om det finns ett "gostoljubivost" hos kroaterna på riktigt eller om det mer handlar om att man får det bemötande som man förtjänar.

Misstänker faktiskt det senare.

Finns det intresse för en rapport så lovar jag att dela med mig.
Det enda jag vet på förhand är att jag inte kommer hyra bil.

Hejsvejs
Svara med citat

Gammal 2012-05-11, 08:08

Gäst

Standard
Jag var i Kroatien för två år sen och då var folk i serviceyrken faktiskt rätt otrevliga mot mig. Antar att de var lite less på turister, det var inte så jättekul men det känns inte som jag kan hålla det emot folk *så* mycket när jag misstänker att min hemstad är ungefär likadan. Jag ska dit igen i år, fast till andra ställen och hoppas det går bättre den här gången.
Svara med citat

Gammal 2012-05-13, 18:44

Långeman

Arrow 2:a dan i Makarska nu.
Inte en enda otrevlig kroat än så länge. Varken i arbete eller lediga som inte får betalt för att vara trevliga. Portieren gjorde en toast åt mig igår efter att restaurangen egentligen hade stängt. Serverades med en öl han varmt ville rekommendera som den egna favoriten. Pris 45 kurona.(ca 60 Kr)
Jag blir däremot bekymrad över den ofta surmulna uppsynen man ser hos de många lite äldre turister som åkt hit så här innan ordinarie semestersäsong startat. En kvinna som råkade få fel nyckelkort av receptionisten vid incheckningen fick frispel och började hojta anklagelser inför oss andra som kom samtidigt. (på svenska). Pinsamt att se hur lågt förtroende man kan ha när minsta liten skitsak ska utlösa en sådan reaktion. Det värsta är att jag har kärringen som rumsgranne och hon besvarar inte ens när man säger hej.

Okej, vädret är inte toppen just nu men det är knappast invånarnas fel.

Lovar att rapportera ifall jag stöter på en otrevlig kroat. Än så länge är det ca 5-0 till turisterna i jämförelsen vilka som är otrevligast.
Svara med citat

Gammal 2012-05-21, 10:45

Långeman

Standard En vecka i Kroatien, just hemma.
I Makarska finns inga otrevliga Kroater. Enligt en ansvarig på en lokal organisatör som heter Elite travels så beror det mycket på att man på de äldsta turistorterna haft turismen som huvudsaklig inkomstkälla i 3 generationer. De flesta pratar dessutom hyfsat både engelska och tyska, även om svenska tydligen finns på kurs för de som vill klara den nya skandinaviska gruppen besökare.

Vad det gäller övriga kroatien, och hur annorlunda det är under högsäsong vet jag inte men jag såg nu så många gnälliga och sura resenärer som man ÄNDÅ bemötte med ett oändligt tålamod och omtanke.

Det gäller även mig själv när man inte var på topp.

Mat. Ja. Det finns pizza och hamburgare för dig som inte är nöjd med inhemsk mat.

Det sämsta är de gnälliga turisterna.
Svara med citat

Gammal 2012-05-22, 00:28

Gäst

Smile ......
Oooooo..stackars dig som inte gillar kroater..hur ska vi leva vidare haha :-)))
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reseforum.se/forum/kroatien/13847-nackdelar-med-kroaterna.html
Postat av For Type Datum
Billiga flygresor till Kroatien This thread Refback 2007-08-29 09:59

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8