ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-06-12, 18:01

MrMike

Nykomling
MrMike är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till MrMike
Standard Varning för Croline
Vi har just kommit hem från en veckas semester i Kroatien.
Vi åkte buss ner med ett företag som heter Croline.
Strulet började redan när vi bokade biljetterna. När dom kom hade dom stavat flickvännens namn helt åt fanders, trots att jag bostaverade det noga när jag ringde och bokade.

På vägen ner var informationen dålig och bara ibland på bristfällig engelska.
På vägen hem var det inte någon av chaufförena som förstod varken engelska eller svenska! Som tur var fick vi en snäll kvinna framför oss som översatte det viktigaste.
Mardrömmen började när vi kom till Malmö och fick byta till en minibuss för vidare transport hem. Chauffören körde som en galning. Var ena sekunden på fel sida vägen nästa nere med 2 hjul i diket. När han till slut höll på att köra om en lastbil trots att det var en refug mitt i vägen och vi dessutom fick möte så han var tvungen att tvärnita och backa tillbaka till rätt sida refugen fick vi nog och tvingade honom att stanna och släppa av oss. Som tur är så bodde flickvännens bror inte så långt bort så han var snäll och kom och hämtade oss mitt i natten.

Summa: Pratar ni inte flytande serbokroatiska (eller vad dom nu pratar för språk där nere) och har nerver av stål och en bra livförsäkring.
Välj ett annat bolag!
Svara med citat

Gammal 2006-06-13, 11:18

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Det där lät inte något vidare.

Hur var Kroatioen annars? Rekommenderar du en resa dit med annat bolag?
Svara med citat

Gammal 2006-06-13, 16:36

MrMike

Nykomling

Standard
Jag kan varmt rekomendera en resa dit!
Underbart vackert iaf i Makarska där vi var.
Mycket trevliga människor och underbar god mat.
Det kristallklara vattnet är som gjort för bad och snorkling.
Glöm bara inte bort att ta med eller köpa badskor, det kryllar av sjöborrar som inte är så trevliga att kliva på dessutom så är botten stenig och inte så skön att gå på.
Svara med citat

Gammal 2006-06-28, 09:58

maja

Standard
Det är ju synd att ni fått en så dålig upplevelse med detta bussbolag. Jag har själv åkt med dem innan och det har funkat jätte bra... I och för sig har jag kunnat språket, men jag vet att de pratade även svenska den gången... Verkligen tråkigt och inleda semestern på det viset.
Svara med citat

Gammal 2006-08-28, 17:02

Sussie

Standard Croline - en katastrof!
Jag rekommenderar INTE Croline. Det var det värsta jag varit med om. MAssor av passagerare , endast en reseledare och noll kommunikation. Passagerare fick inte ens plats utan satt på golvet i bussen hela vägen! Inte klokt! Var anmäler man sånt här! :x
Svara med citat

Gammal 2006-09-21, 18:13

Besviken

Standard Bussresan
Tråkigt att höra om att det var så på er bussresan, själv e jag kroat och tycker dom borde bättra sig!!!!
Men en sak som jag stör mig på att du sa serbokroatiska, det finns ej något som heter så antingen är det serbiska eller kroatiska!!!!!
Kul och höra att ni hade roligt i Kroatien!!
Svara med citat

Gammal 2006-10-01, 12:15

Parenzo - Orsera

Medlem
Parenzo - Orsera är inte uppkopplad
Parenzo - Orseras avatar

Reg.datum: sep 2006

Standard Re: Bussresan
Citat:
Ursprungligen postat av Besviken

Tråkigt att höra om att det var så på er bussresan, själv e jag kroat och tycker dom borde bättra sig!!!!
Men en sak som jag stör mig på att du sa serbokroatiska, det finns ej något som heter så antingen är det serbiska eller kroatiska!!!!!
Kan inte annat än instämma, Serbiska är ett språk & Kroatiska ett annat...
Svara med citat

Gammal 2006-10-09, 12:42

MrMike

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Parenzo - Orsera

Citat:

Kan inte annat än instämma, Serbiska är ett språk & Kroatiska ett annat...
Som jag skrev så var jag väldigt osäker på vad språket heter.
Serbiska, Kroatiska eller Latin spelar ingen roll när man ändå inte begriper ett jota. Självklart förstår jag att det är skillnad på språken men det var ju inte riktigt det som var det väsentliga i det hela.
Svara med citat

Gammal 2006-10-14, 00:57

Citat:

:| Viktigt nog att du störde dig på något som är så oviktigt just nu.Tycker sind om de passagerare.
Svara med citat

Gammal 2006-10-29, 19:11

Sussie

Standard språket + Crolines urusla service
Serbokratiska är skrivspråket man använde i forna jugoslavien.

Alla i forna jugoslavien förstår serbokratiska så att hänga upp sig att kroatiska är ett språk och serbiska ett annat är löjligt i det här fallet.

För övrigt är Croline Bosniskt! Inte kroatiskt. Ett skitbussbolag som inte tar ansvar.

Är själv kroat och kommer aldrig att åka med dem igen. Det var det värsta jag varit med om.
Svara med citat

Gammal 2006-11-04, 12:06

gäst

Standard
haha... är på nätet och ska boka biljett till min kusin som vill komma på besök.. Tänkte mig Croline.. men efter dom här inläggen blir jag lite osäker...
Svara med citat

Gammal 2006-11-21, 02:23

Standard VARNING
Hamnade av en slump på denna sida när jag nu ivrigt letar efter Crolines egna hemsida (dock utan större framgångar, är det någon som kan den exakta adressen?)
Jag åkte med Crolines i sommras (juli 2006), på vägen hem till Sverige körde den alldeles för höga bussen under en alldeles för låg viadukt i Zagreb och krockade. Ja, ni hörde rätt... krockade. Taket rasade på oss passagerare, så illa att vi fick stiga av bussen ute i ingenstan, kalla, skadade och chokade väntade vi i sju timmar på att en ny buss skulle hämta oss. Busscahufförerna var vid det tillfället som bortblåsta. Med andra ord hade vi ingen att vända oss till angående frågor, och ingen som vände sig till oss för att kolla skadorna. Ingen mat att äta, eftersom det låg glasspliter i den. Ingen mat att köpa. Jag fick glasbit i ögat, som jag lyckligtvis fick ut efter någon timma med hjälp av andra passagerare.
När den nya bussen väl kom, saknades fem plaster (tror det var fem), med andra ord fick fem passagerare turas om att sitta på platserna, när den ena satt fick den andre stå och vice versa. Busschaufförera var de mest otrevliga människorna jag någonsin träffat.
Vi kom till Sverige en hel dag för sent, där jag direkt fick föras till akuten. Med andra ord hade jag åkt från Zagreb till Göteborg med kraftiga smärtor i ögat. Anledningen till att jag inte fördes till akuten i Zagreb, var för att semesterpengarna i princip var slut, busschaufförerna gick inte att komunicera med, och sen när frågan väl kom upp sa de att jag stannar på egen bekostnad. Vilket jag naturligtvis inte kunde göra, för jag visste inte var jag var, hur jag skulle göra osv.
Jag vill varna för Crolines! I övrigt är Kroatien underbart, har varit där många gånger. Verkligen att rekomendera.
Svara med citat

Gammal 2006-11-21, 11:39

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 6

Standard Re: VARNING
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Hamnade av en slump på denna sida när jag nu ivrigt letar efter Crolines egna hemsida (dock utan större framgångar, är det någon som kan den exakta adressen?)
Exakt adress är www.croline.se
Den är dock "Under construction" just nu.
Svara med citat

Gammal 2006-11-29, 20:07

hmmm

Standard CROLINE!
Vill bara varna alla för bussbolaget Croline!

Det hela började redan när vi skulle kliva på bussarna i Göteborg, då vi insåg att ingen av busschaufförerna talade varken svenska eller engelska. Och efter att Croline på hemsidan lockat med nya fräscha tvåvånings-bussar, blev man ju smått besviken när man steg ombord på den sunkiga trånga lilla bussen som skulle vara vårat hem dom kommande 36 timmarna.
Ditresan gick väl dock utan några större problem, det värsta var väl att toaletten blev ”överbelastad” någonstans i Tyskland och vi tvingades resa i närmare två timmar med den vidriga stanken innan chaufförerna märkte av det och stannade vid en väggren och tömde toaletten. Sedan kantades resan även av diverse drulle-omkörningar som skulle få svenska trafikpoliser att fullständigt häpna, det var nästan så man trodde att chaufförerna var smått berusade faktiskt. Men på ditresan hade vi åtminstone två-tre stycken olika chaufförer som kunde turas om att köra… Annat blev det på hemresan, då vi genom en vän till den ende chauffören som skulle ta oss dom sex timmarna från Split till Zagreb, fick reda på att denne dessutom hade kört nonstop hela natten innan från Tyskland till Kroatien. Jag kan väl säga att vi var smått nervösa efter att ha fått denna tämligen otrevliga nyhet. Oturligt nog fick denne chaufför ett litet hjärnsläpp på väg in till Zagreb (för nu hade vi plötsligt fått en tvåvåningsbuss) då han brakade rakt in i en viadukt han inte hade räknat med. Vi på nedervåningen blev oroliga när vi hörde kraschen och när det började lukta bränt. Folk ute på gatan stod och skrek och viftade upp emot taket och då insåg vi att det var allvar.
Så strandade vid Zagrebs busstation satt vi och väntade på en ny buss i närmare sju timmar. Under dessa timmar var samtliga reseledare/chaufförer som bortblåsta och vi hade varken mat eller dryck, vi hade ingen aning om hur vi nu skulle ta oss till Sverige och vi hade heller ingen att fråga. Detta var väldigt obehagligt men som tur var fanns där fler svenskar som man kunde prata med. När chaufförerna till slut behagade att komma tillbaka efter ca två timmar berättade dom att en ny buss var på väg och att vi skulle åka senast om en timma. Sen försvann dom spårlöst igen. Och fem timmar senare stod där en ny buss, dock med enbart en våning, vilket inte gjorde oss passagerare mindre oroliga direkt. Våra farhågor stämde och dessvärre blev vi fem stycken som fick turas om på fyra platser, därav fick vi turas om att sitta på golvet! Detta känns rent ut sagt för jävligt, men chaufförerna verkar tycka att allt är i sin ordning och skiter fullständigt i klagomål på såväl engelska som kroatiska.
Väl på väg får vi i alla fall reda på att vi ska få pengar till mat vid en avfart inom kort, och detta är ju trots allt en liten tröst för oss stackars utsvultna turister. Men väl framme ångrar sig busschaufförerna när dom inser hur dyr maten är på dessa ställen (som att detta skulle vara en nyhet) och ger oss i stället fem euro var, vilket på detta stället räcker ganska exakt till en liten macka eller en dricka. Otur för oss ungefär…
Nåväl… Till slut, efter närmare 50 timmars bussfärd, kommer vi hem till Göteborg. Drygt tio timmar försenade, men ändå. Och vi bestämmer oss allihop för att ringa och kräva pengarna tillbaks efter denna ohyggliga resa. Idag, närmare 4 månader senare fick jag äntligen mina pengar...
Svara med citat

Gammal 2006-11-30, 09:21

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Om man söker på 'Croline' på Google så kommer denna tråden just nu upp som andra sökresultat:

http://www.google.se/search?sourceid...TF-8&q=croline

Det kan förhoppningsvis få flera att tänka till innan dom bokar.
Svara med citat

Gammal 2006-12-04, 08:58

Lucci

Standard Croline
MEN SNÄLLA MÄNNISKOR!!!
Vad förväntar ni er??? Det är så typiskt av svenskar att hoppas att man kan åka på lyx-semester utan att betala ett smack!!
Vill du åka bekvämt så kan du betala dyra pengar för en flygbiljett istället!!! DU FÅR DET DU BETALAR FÖR!!!
Svara med citat

Gammal 2006-12-04, 09:30

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard Re: Croline
Citat:
Ursprungligen postat av Lucci

Vad förväntar ni er???
Visst förväntar man sig inte en lyxsemester, men även om priset är lågt kan man ställa krav på säkerheten.
Är det så billigt att man inte har råd att ha koll på säkerheten ska man höja priserna.
Svara med citat

Gammal 2006-12-04, 13:33

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Reg.datum: jan 2004

Rykte: 9

Skicka ett meddelande via MSN till Tom
Standard Re: Croline
usch det här lät inte så trevligt. tur att ni är hemma och lever iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucci

DU FÅR DET DU BETALAR FÖR!!!
ja efter dessa inlägg så borde det man få betalt om man ska resa med livet som insatts :-)
/Tom
Svara med citat

Gammal 2006-12-07, 01:13

Toxic

Standard
Tyvärr så är det , de där nere kör som galningar!!
Svara med citat

Gammal 2006-12-12, 04:12

(Jag, med glas i ögat)

Standard "Svensk"
Att det finns människor med fördomar mot folkgrupper är ju inte direkt något nytt, tyvärr! Ja, jag syftar på dig som skriver; "Det är så typiskt av Svenskar att hoppas att man kan åka på lyx-semester utan att betala ett smack..." Jag undrar vad du baserar dina åsikter på egentligen? Men som sagt, tyvärr existerar sådana som dig! Jag kan inte annat än att flina, åt att jag inte är "svensk" och tydligen inte heller den personen som satte in det andra inlägget om samma olycka "hon/han på nedervåningen". Visar bara hur mycket du egentligen vet om "svenskar".
Det som jag dock tycker är sorgligt och patetiskt (jag har slutat flina) är att du inte har någon medkänsla eller förståelse till varför vi över huvud taget tar av vår fritid för att varna folk, DIG och andra. Tänk efter kompis, det kunde varit din syster, bror, mamma, pappa eller dina barn... och kanske ännu värre, du själv.
Jag är bara glad att jag lever, för nu kan jag ju VARNA FOLK FÖR CROLINE!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8