Jag har åkt med dem ner till Zagreb från Stockholm 4 ggr åren 2002-2006, och har äntligen bytt till flyg som jag är supernöjd med. Jag har så mycket att skriva om dem att det inte ens skulle få plats här - negativa synpunkter alltså

Så jag gör en väääldigt kort sammanfattning:
Jag började åka med dem för att det var billigare än flyg. Första gången var det helt ok, trevlig personal och man blev behandlad som en människa. Men tyvärr var det inte så de 3 andra gångerna. Som flera har nämnt fanns det ingen fungerande toalett, de kunde varken svenska eller engelska - det var inget problem för mig som kan språket men vi var tvungna att översätta till andra svenskar på bussen, det var många väldigt korta ciggpauser för chaufförerna - vi som behövde på dass fick vänta, ventilationen över vissa säten var sönder så man kunde inte stänga av dem så man var tvungen att täcka över med något klädesplagg för att inte frysa ihjäl, bussen hade även skitiga rutor osv osv.
Och det som gjorde att bägaren rann över:
Bussen hade åkt igenom Bosnien och plockat upp resenärer på olika orter, och skulle plocka upp mig och min familj samt en annan familj i Bihac, vilket var sista hämtningsplatsen innan färden mot Sverige. Bussen var 1-2 timmar försenad, kommer inte ihåg exakt eftersom det var ett tag sen. När vi väl steg på bussen märker vi att den i princip är full, och våra platser är upptagna! De hade tydligen sagt till alla att sätta sig var de ville fastän man hade bokat plats, och det sa de till oss med. Så här var vi alltså 6 personer i min familj som fick sätta oss på de platser som fanns kvar, helt utspritt i bussen. Jag fick sitta lääääängst bak intryckt i hörnet med min syster och pappa, jag var skitförbannad. Men jag tyckte mer synd om den andra familjen som också skulle med, det var en mamma och hennes 3 barn: en tonåring och 2 mindre barn - inte heller fick de sitta tillsammans. Jag förstår inte grejen - hur svårt var det att säga att alla skulle sitta på de platser som man reserverat? Så hade problemet kunnat undvikas. Jag var ju som sagt skitförbannad, men märkte att jag inte var den enda. Det var så många andra som var missnöjda med sina platser, t ex ett äldre gift par som inte fick sitta bredvid varandra. De skulle alltså sitta bredvid främlingar i 2 dagar fast de hade sina reserverade platser. Kvinnan påpekade iaf något till en av chaufförerna, nu kommer jag inte ihåg om det var platsen eller den trasiga ventilationen och hon fick en utskällning framför alla på bussen. Det märktes att personalen var irriterad på oss resenärer för att vi var missnöjda. Men hallå - det var väl ändå inte vårt fel??
Som tur var bytte några resenärer buss i slovenien så jag och min familj kunde byta till andra platser i bussen - fortfarande inte våra men bredvid varandra iaf. Nu mådde man lite bättre, men det var servicen var fortfarande förjävlig. Arroganta chaufförer som vägrade stanna för kisspauser när man praktiskt taget bad dem. De stannade när de ville, det kunde gå timmar, och de skulle inte bry sig om man så kissade på sig. Jag kommer ihåg att det var en kvinna som bad dem att stanna för att hennes barn behövde gå på toa - det tog ett bra tag innan de till slut stannade.
Oj, nu blev det mer än jag tänkte skriva

Som ett avslut kan jag säga så här: Jag kommer aldrig aldrig ALDRIG mer åka med dem. Det svor jag på när jag steg på bussen i Bihac sommaren 2006. Jag började som sagt åka med dem för att det var billigare än flyg, med det är det inte längre. Det kostar 2000 kr med Croline/Globtours, första året efter att jag slutade åka med dem betalade jag en flygbiljett för 3000 kr - det var det värt även om det var dyrare, allt för att slippa behandlas som ett boskapsdjur och så är det snabbare också

Men de resternade gångerna jag har åkt ner till Balkan har det kostat under 2000 kr

Fan mycket bättre! Om man inte är flygrädd förstås

Det bästa priset jag åkte för var med SAS, direktflyg samt tur & retur var för 1300 kr. Så alla som planerar att åka ner: leta efter flyg först, det går att hitta billiga biljetter. Jag betalar aldrig över 2000 kr, förutom den där enstaka gången. Så åk INTE med Croline/Globtours. Vem vet, de kanske har förändrats sen jag åkte med dem..