ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-11, 10:12

Gäst2

Standard Buss???????????
Min gamla mamma vill åka ner och hälsa på släktingar i Kroatien, men vilken buss ska hon åka med,,, för 2 år sedan åkte hon med Franks buss och det var katastrof, dom stanna 1 gång i Tyskland, toan var stängd, otrevlig chafför.
Svara med citat

Gammal 2009-08-18, 11:30

Gäst2

Standard BUSS
iNGEN SOM VET VILKET BUSSBOLAG MAN SKA ÅKA MED
Svara med citat

Gammal 2009-11-04, 18:01

Gäst

Standard NEJ för Croline/Globtours
Jag har åkt med dem ner till Zagreb från Stockholm 4 ggr åren 2002-2006, och har äntligen bytt till flyg som jag är supernöjd med. Jag har så mycket att skriva om dem att det inte ens skulle få plats här - negativa synpunkter alltså Så jag gör en väääldigt kort sammanfattning:

Jag började åka med dem för att det var billigare än flyg. Första gången var det helt ok, trevlig personal och man blev behandlad som en människa. Men tyvärr var det inte så de 3 andra gångerna. Som flera har nämnt fanns det ingen fungerande toalett, de kunde varken svenska eller engelska - det var inget problem för mig som kan språket men vi var tvungna att översätta till andra svenskar på bussen, det var många väldigt korta ciggpauser för chaufförerna - vi som behövde på dass fick vänta, ventilationen över vissa säten var sönder så man kunde inte stänga av dem så man var tvungen att täcka över med något klädesplagg för att inte frysa ihjäl, bussen hade även skitiga rutor osv osv.

Och det som gjorde att bägaren rann över:
Bussen hade åkt igenom Bosnien och plockat upp resenärer på olika orter, och skulle plocka upp mig och min familj samt en annan familj i Bihac, vilket var sista hämtningsplatsen innan färden mot Sverige. Bussen var 1-2 timmar försenad, kommer inte ihåg exakt eftersom det var ett tag sen. När vi väl steg på bussen märker vi att den i princip är full, och våra platser är upptagna! De hade tydligen sagt till alla att sätta sig var de ville fastän man hade bokat plats, och det sa de till oss med. Så här var vi alltså 6 personer i min familj som fick sätta oss på de platser som fanns kvar, helt utspritt i bussen. Jag fick sitta lääääängst bak intryckt i hörnet med min syster och pappa, jag var skitförbannad. Men jag tyckte mer synd om den andra familjen som också skulle med, det var en mamma och hennes 3 barn: en tonåring och 2 mindre barn - inte heller fick de sitta tillsammans. Jag förstår inte grejen - hur svårt var det att säga att alla skulle sitta på de platser som man reserverat? Så hade problemet kunnat undvikas. Jag var ju som sagt skitförbannad, men märkte att jag inte var den enda. Det var så många andra som var missnöjda med sina platser, t ex ett äldre gift par som inte fick sitta bredvid varandra. De skulle alltså sitta bredvid främlingar i 2 dagar fast de hade sina reserverade platser. Kvinnan påpekade iaf något till en av chaufförerna, nu kommer jag inte ihåg om det var platsen eller den trasiga ventilationen och hon fick en utskällning framför alla på bussen. Det märktes att personalen var irriterad på oss resenärer för att vi var missnöjda. Men hallå - det var väl ändå inte vårt fel??
Som tur var bytte några resenärer buss i slovenien så jag och min familj kunde byta till andra platser i bussen - fortfarande inte våra men bredvid varandra iaf. Nu mådde man lite bättre, men det var servicen var fortfarande förjävlig. Arroganta chaufförer som vägrade stanna för kisspauser när man praktiskt taget bad dem. De stannade när de ville, det kunde gå timmar, och de skulle inte bry sig om man så kissade på sig. Jag kommer ihåg att det var en kvinna som bad dem att stanna för att hennes barn behövde gå på toa - det tog ett bra tag innan de till slut stannade.

Oj, nu blev det mer än jag tänkte skriva Som ett avslut kan jag säga så här: Jag kommer aldrig aldrig ALDRIG mer åka med dem. Det svor jag på när jag steg på bussen i Bihac sommaren 2006. Jag började som sagt åka med dem för att det var billigare än flyg, med det är det inte längre. Det kostar 2000 kr med Croline/Globtours, första året efter att jag slutade åka med dem betalade jag en flygbiljett för 3000 kr - det var det värt även om det var dyrare, allt för att slippa behandlas som ett boskapsdjur och så är det snabbare också Men de resternade gångerna jag har åkt ner till Balkan har det kostat under 2000 kr Fan mycket bättre! Om man inte är flygrädd förstås Det bästa priset jag åkte för var med SAS, direktflyg samt tur & retur var för 1300 kr. Så alla som planerar att åka ner: leta efter flyg först, det går att hitta billiga biljetter. Jag betalar aldrig över 2000 kr, förutom den där enstaka gången. Så åk INTE med Croline/Globtours. Vem vet, de kanske har förändrats sen jag åkte med dem..
Svara med citat

Gammal 2010-04-24, 19:06

göteborgare

Thumbs up Ny buss bolag
Citat:
Ursprungligen postat av Olsson Visa inlägg

Vilket bussbolag ska man åka med då? Om inget annat alterbnativ finns?
det kommer att starta ny buss bolag ner till bosnien,med helt nya buss/ar med inredning som flygplansstolar jag tror att de startar nu till hösten med svenska förare/pratar svenska hörde att man ska kunna boka destination,och var man vill sitta samt betala via nätet jag återkommer med mer info ner jag vet mer
Svara med citat

Gammal 2010-07-18, 13:06

Gäst 007

Lightbulb flyg belvämt eller bit ihop
Hej!

Jag har åkt med nästan alla bussbolag ner till balkan och vet inte var jag ska börja... Globtour var otroligt bra i början.. måste vara bara för att locka kunderna och nu är jag besviken verkligen på de. Jag bokade biljett till min hemstad och när vi kom ner till Bosnien blev jag paff när de sa att de inte ska dit..jag tvingade de eftersom jag bokat biljett dit så de körde en omväg. Unatransresor..hmm..ringer man dit kan han boka på alla bussbolag som finns ner till balkan..Bokade en resa till mina svärföräldrar och eftersom min svärfar var handikappad jag inssisterade att han ska sitta på nedre delen av bussen..och det gick alldeles utmärkt tills de skulle resa och nedre delen var fullsatt och han fick inte plats...hmm förbannade jäkla bussbolag...ESPERGARDE åkte med de en gång otrolig bra service samt en värdinna och stannar tillräckligt ofta.. enda nackdelen är att om man åker ner från Värnamo det går bra men ska man tillbaka till Värnamo då blir man avsläpt i Halmstad?? Så att rekommendera är att söka sista minuten biljetter för flyg eftersom inget bussbolag är att lita på till 100%. Klaga inte på pisslukten eftersom ni åker buss i 36 timmar och pissar på toa så lukta kommer det att göra men om de flesta går på toa under rasten går detta att undvika och man blir uppmanad till att göra detta. Haveri får man räkna med men också att bussbolagen tror knappast att det kan hända de...Antingen ta flyget eller bit ihop...och till språkupprörda om språken är så olika fråga någon på bussen om de kan tolka åt er (speciellt de som pratar kroatiska på en bosnisk buss, bosniska på en serbisk och vice versa)...
Svara med citat

Gammal 2011-01-29, 00:25

Zagorec

Standard Varning för !Globtour!
Croline verkar ej existera längre iaf ej märkbart.
Har åkt buss ner till Kroatien flera gånger, mest under mina unga år. Här följer min(a) erfarenheter med Globtour.

Jul & nyår närmade sig, jag var sugen på att åka ner till släkten i Kroatien och fira jul. Har bara varit där under sommar&vår, var dags att besöka landet på vintern.
Bokade resan på telefon c:a 1 månad före avresedatum. Bokningen gick bra, i telefon svarade en kvinna; "Välkommen till Croline"

Så; jag hade alltså bokat resan, valde att betala ombord istället då man aldrig vet ifall man får förhinder.
"Bussen" (en skit-mini-van) anlände relativt punktligt. Jag gick fram med min reseväska och fick till min förvåning höra att man skulle betala en extra avgift. 3 euro, 30 SEK eller 30 HRK (Kuna), visserligen inga farliga summor vi talar om, men man vill gärna veta om detta vid bokning. Antagligen behöver chaufförerna lite pengar till mat&snacks under resan. Vad vet jag?

Färden till Göteborg gick bra, dock var det trångt som aset i vanen och allmänt plågosamt. Men whatever, lite får man tåla ibland, tänkte jag.
Väl i Göteborg bytte vi tack gode gud till en dubbeldäckare. Ganska gott om plats, hade en tom plats intill mig så man kunde sträcka ut på fötterna o börja njuta av färden.

Slumrade till en stund och blev väckt av en fet gubbj*vel som klev på i Malmö. Snarare sagt, 60-70 pers klev på där. Nu började det bli trångt.
Som ni vet blir alla människor kissnödiga och det var dags för mig att gå på toan (i bussen)
Detta är inget jag föredrar då det är trångt o luktar åt fanders.
Men det värsta är nog när Juggarna stirrar på en då man går till toaletten.

Var nere vid toan - LÅST! PANIK!
Bussen hade stannat en halvtimme innan, och jag gjorde misstaget att dricka kaffe.
Pissnödigheten kom direkt. Nu tänker ni säkert att jag hade kunnat fråga chauffören om han kunde stanna. Men egentligen, varför ska man behöva göra det? När bussen har toa förväntar man sig att skiten ska fungera. Nu tror jag att toan fungerade dock, de låser den bara för att slippa städa och tjäna extra pengar till en Baklava. Liksom vi talar inte om en j*vla lokalbuss från Göteborg till Mölndal. Detta är en sträcka på plus minus 2000 km.
Det finns personer som kanske behöver spy, eller pissa akut. Då SKA toaletten vara ÖPPEN!
Jag upplevde för tusan bättre service på Swebus Express än på Globtour.

Man får ingen information what so ever, tycker de åtminstone kan tala om hur lång pausen är och presentera sig då ett större antal passagerare stiger på. Men nej nej nej.
Det finns ingen ordning på det hela, hela firman verkar vara ett huller om buller.

Ankom till Zagreb 3 timmar försent (dåligt väder)

Hemresan var dock värst.
Även denna gång åkte vi på en buss med låst toalett. J*vla skit.
I närheten av Berlin var vi tvungna att byta buss till en ännu mer fullproppad. Satt längst bak intryckt mellan två äldre par. Hade sittplats och allt, men det sket chaufförerna fullständigt i. De spelade film med ultrahög volym och bosnisk musik (egentligen turkisk/arabisk musik, bara att de sjunger på bosniska).

Vid ankomst till Göteborg var det dags att byta buss igen. Denna gången en buss vars bolag jag aldrig hört talat om, även denna bosnienreggad. Väl framme stannade den på ett helt annat ställe i stan.

Om jag någonsin åker buss ner igen (mkt tveksamt) blir det med den gamla goa slovenen Frank Buss. Hellre det än att åka med en massa med högljuda bosnier. Ja, jag menar även bosnienkroater och bosnienserber.

När Croline fanns fick man bra service, toaletterna var öppna, bussarna var fräscha, det fanns gott om plats och man fick alltid information om hur läget stod till.

P.S Lägg av med er pissnationalism i tråden. Vi är alla sydslaver, dvs samma folk.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8