ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2004-02-09, 03:03

Patrik

Globetrotter
Patrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: sep 2003

Rykte: 0

Standard KINA: Shopparnas nya paradis
KINA: Shopparnas nya paradis

Snacka om det stora språnget!
På några år har Kina förvandlats från en grå, stenhårt centralstyrd kommunistisk ekonomi till shopparnas eget paradis.
I eleganta varuhus och på jättelika utemarknader vräks
ledande västerländska märkesprodukter som Gucci, Boss och Chanel ut till vrakpriser - äkta och falska varor huller om buller.
Mest är det kläder, skor, sportutrustning och dvd-skivor som säljs.

forts...

Läs hela artikeln med shoppingguiden till fynden i Peking på Expressen:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=102332
Svara med citat

Gammal 2006-03-21, 18:18

Wallander

Nykomling
Wallander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Standard Vacciantioner etc
Undrar vilka vaccinationer som ær nödvændiga/rekommenderas för en tvamandersvistelse i Kina? Hur stor ær risken att smittas av Hepatit A som ju kan fas via mat och vatten? Jag har ocksa hört att det kan vara svart att ta ut pengar i Kina?
Svara med citat

Gammal 2006-03-21, 18:54

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Det beror lite på hur du ska röra dig i landet, men det är aldrig fel att ha både Hepatit A & B vaccin..
Om du ska umgås mycket med djur ska du satsa på en Rabies-spruta också..
Släng in en för Kolera också när du ändå håller på

Men, det bästa är alltid att kolla med vaccinationskliniken..
turistdiarré kan du också skydda dig mot, och malaria men det är bara i vissa områden det förekommer...
Svara med citat

Gammal 2006-03-27, 18:34

broderfisk

Nykomling
broderfisk är inte uppkopplad
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till broderfisk
Standard
Är Kina bäst vad det gäller shopping? jag funderade på det här med att sy upp kläder... vart gör mandetbilligt i världen?:P
Svara med citat

Gammal 2006-03-27, 18:40

MS Yaan

Medlem
MS Yaan är inte uppkopplad
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till MS Yaan
Standard Svar på er lilla shopping paradis!
Haha, jasso så ni tycker verkligen att Hong Kong är ett shopping paradis så borde ni röra på fötterna lite grann till Guang Zhou (även omd et är smutsigt där) eller till ShenZhen (som är lite renare).
Eller kanske bara till Pattaya (Thailand). Dem ställena är det verkligen VÄRT att åka dit om man är ute efter shopping, bara maten som kanske är lite dyrare i genomsnitt än kläderna (:

Keep in touch, meen
P.S jag är själv en kines, så jag borde faktist veta ganska mkt om shoppingen, utifall att ni har något att klaga på! D.S
Svara med citat

Gammal 2006-04-26, 13:37

Wallander

Nykomling
Medlem

Standard Skicka hem klader fran Kina
Ar det nagon som vet hur man bar sig at for att skicka hem extrakilon fran Peking till Sverige? Gar det via China Post eller? Dyrt? Sker det smidigt eller ar det sedvanligt kinesiskt krangel?
Svara med citat

Gammal 2006-04-26, 13:59

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Vad bör man se i Kina? En bekants bekant har varit där precis och jag har hört om superbilliga priser på det mesta! Hon hade köpt en STOR (mycket större än de STORA här hemma) resväska som hon fyllt med totalt 40 kilo på hemvägen. Hon hade fått betala 400 kr för övervikt (ingen aning hur mkt man fick ta med sig).

Billiga Peakjackor, pumaskor, pärlhalsband och iPod är något av vad som kom med hem.

Jag är dåligt påläst vad gäller kina. Vad får man inte missa (förutom shoppingen). Kinesiska muren etc... Vart åker man bäst? Var finns mest ''kultur'' att se?

Vilka reser man billigast med? Ordnad resa med flyg o hotell, eller ordnar man hotell på plats? Talas engelska? Många tips mottages tacksamt!

Kram, Sofia

Gammal 2006-04-28, 09:27

Wallander

Nykomling
Medlem

Standard Tips om Kina
Hej Sofia!
Jag ar med flickvan i Kina just nu och har sa varit i over tre veckor. Det finns enormt mycket att se sa det forsta man bor gora ar att planera lite lost och bestamma sig for vad man helst vill se. Peking ar ju en sjalvklarhet, med Muren, Forbjudna staden och hutongerna tex. Vi drog oss sedan ner mot Datong, Pingyao och Xian dar det finns hur mycket som helst av Kinas kultur med Buddhist-tempel, vacker arkitektur och Terrakotta-armeer. Det kan dock bli for mycket av all pampig historia ocksa, sa vi har blandat det med mycket naturupplevelser, vandringar etc, det finns mycket av det ocksa! Kop bara en flight hit och hem och ak sedan runt sjalv med buss och tag, det ar allra bast och da far du traffa alla hjalpsamma kinseser ocksa! Pa vissa stallen ar engelskkunskaperna daliga sa ta med en ordbok eller parlor annars kan det bli tufft! Men det ar samtidigt en rolig utmaning att klara sig pa egen hand!
Svara med citat

Gammal 2006-04-28, 11:50

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Wow, vad spännande det låter!! Vad kostar hotell per natt ungefär?
Är det billigt att leva där, mat etc?

Jag är som sagt superdålig på Kina och vad man ska se där... ''Förbjudna staden'' kändes som ett nytt begrepp när jag för några dagar sedan började surfa runt och leta kinaresor. Kanske får köpa en turistguide om kina och läsa om vad man ska se!

Spännande verkar det hur som helst! En framtidsdröm!

Hoppas ni får en fortsatt härlig semester!

Kram, Sofia

Gammal 2006-04-29, 11:41

Wallander

Nykomling
Medlem

Standard Billigt!
Forbjudna staden ar det kejserliga palatsomradet, fullt med en massa palats och utsmyckningar. Stort (lite for stort, man blir lite trott...) och pampigt som inte far missas...Inte konstigt att du inte vet sa mkt, det gjorde inte vi heller inte vi akte och landet ar ju ofantligt stort! Vi har Lonely Planets utforliga tegelsten och det verkar alla andra ha ocksa vilket innebar att nastan alla aker till samma stallen...Det billigaste boendet vi har haft kostade mindre an 15 kronor per person och natt, det ar da i sovsal utan egen toalett forstas, men helt ok! Vill man ha dubbelrum sa kostar det fran 60 till 150 for normalstandard, inga hoga priser mao...Ater gor man for runt 10 kronor eller annu billigare om man sa vill. Ett perfekt land att resa runt i! Ha det/Jonas
Svara med citat

Gammal 2006-07-07, 19:50

Fosse

Nykomling
Fosse är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jul 2006

Standard
Jag åkte med Lotustravel.

Bodde på ett skitbra hotell som heter: Qianmen Hotel och hade genom kontakter fixat egen guide. Man shoppar billigt vid den s.k. Sidenmarknaden där startpriset börjar skyhögt och slutar lågt om man prutar bra.

Tex: Dieseljeans Startpris: 2890 Yuan efter prutning: 200 Yuan
En Yuan motsvarar ca 1 kr

Mer frågor?
Svara med citat

Gammal 2006-11-12, 20:16

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Fosse

Jag åkte med Lotustravel.

Bodde på ett skitbra hotell som heter: Qianmen Hotel och hade genom kontakter fixat egen guide. Man shoppar billigt vid den s.k. Sidenmarknaden där startpriset börjar skyhögt och slutar lågt om man prutar bra.

Tex: Dieseljeans Startpris: 2890 Yuan efter prutning: 200 Yuan
En Yuan motsvarar ca 1 kr

Mer frågor?
ajajaj, du betalade nästan 3 gånger i överpris!!
Svara med citat

Gammal 2006-12-06, 17:29

Kejsaren

Nykomling
Kejsaren är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: okt 2006

Standard
Mer om shopping i Kina på den här sidan
http://www.kinaportalen.se/resa/bra_.../shopping.html

Gammal 2007-04-03, 13:19

Standard
Hej!
Är det någon som vet om mobiler som köps i Kina funkar hemma oxå? Funderar på att köpa en när jag ska dit, men det är väl ingen idé om de bara fungerar där ... Annnars ska dom väl vara billiga där?
Tack på förhand
Svara med citat

Gammal 2009-01-13, 12:59

Gäst

Standard Vart i Guangzhou
Citat:
Ursprungligen postat av MS Yaan Visa inlägg

Haha, jasso så ni tycker verkligen att Hong Kong är ett shopping paradis så borde ni röra på fötterna lite grann till Guang Zhou (även omd et är smutsigt där) eller till ShenZhen (som är lite renare).
Eller kanske bara till Pattaya (Thailand). Dem ställena är det verkligen VÄRT att åka dit om man är ute efter shopping, bara maten som kanske är lite dyrare i genomsnitt än kläderna (:

Keep in touch, meen
P.S jag är själv en kines, så jag borde faktist veta ganska mkt om shoppingen, utifall att ni har något att klaga på! D.S
Vart någonstans är shopppingen av fejkvaror bäst i Guangszou? Skall dit i april.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8