Hej!
Jag har varit i Kina flera gånger, så jag är en riktig kinaälskare och skulle självklart säga att du absolut inte får missa Kina.
Jag är med och har gjort en websida om Kina, du hittar oss på
www.kinaupplevelser.nu. Där kan du hitta det mesta av dina svar. För att ta dom kort här:
Bästa perioden att åka till peking är runt maj, juni, september och oktober då det inte är fullt så varmt men mer turister. Det är varmt och fuktigt under kinas sommar så månaderna ovan rekommenderas men har du inget annat val brukar värmen inte vara så stora problem även om våren/hösten är mer behaglig.
Nej, det är inte bara american express som accepteras! Visa, mastercard och andra stora kort accepteras också. Kina är ett land som tycker om kontanter även om de flesta ställen accepterar kort är kontanter ett säkert val. Ett bra sätt brukar vara att ta ut några tusen per gång i en uttagsautomat och sen ha pengabälte.
Ja, visum är ett måste! Det är lätt att ansöka så betala inte onödiga pengar för att låta nån annan göra det för dig. Du hittar allt du behöver veta om visum
här.
Surfa in på vår sida, där hittar du alla de största sevärdheterna, hur du kommer dit på egen hand och vad det kostar att besöka dem etc etc. Vi har tom karta vart de ligger och ska du åka taxi dit så finns det instruktioner på kinesiska. Besök
världsarven (minggravarna är inte helt nödvändigt) men också en en cykeltur i
pekings hutonger är väldigt trevligt.
Vi hoppas bli klara med Xian snart men kan, förutom terrakottarmen, stark rekommendera Xians stadsmur. Jag kunde stanna hur länge som helst vid terrakottarmen men hinner du inte tillbaka till staden förrän på kvällen kan du ändå gå på stadmuren på kvällen, då är den vackert uplyst med lyktor och riktig mysig att gå på.
Har du frågor får du gärna kontakta oss!
Trevlig resa!
Mvh
Micke