ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-02, 18:58

Jonas_U

Nykomling
Jonas_U är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Rykte: 0

Standard Nybörjartips Kina/Japan
Hej
Skulle bli glad av lite tipps för en ovan resenär som aldrig varit utanför Europa. Så här kommer många frågor

Funderar på att sticka iväg ensam på min semester 3-4v.

Kina/Japan. Har inte riktigt bestämt mig då jag gärna vill besöka båda. Om jag inte slår ihop dom, t.ex.. 2v i varje.

När är bästa tiden att åka?
Planen är att sticka någon gång i sommar men dom har kanske sommar där samtidigt som vi. Är det läskigt varmt?

Hur är det att backpacka i dom länderna?
Lätt att hitta hotell/B&B på plats eller bör man förboka?
Eller finns det några bra resor där man åker ett gäng, typ rosa bussarna? (dom har vist men lite för långa) försökt leta utan resultat.
Hörde av någon att det inte fungerar med mastercard dom accepterar bara american express sanning?
Behöver man visum?

Några saker man bör se?
Själv vill ja gärna se:
Kinamuren
Förbjudna staden

Tokyo
Tempel
Svara med citat

Gammal 2012-02-08, 20:17

Jonas_U

Nykomling

Standard
Ingen som varit där?
Någon som vill med då
Svara med citat

Gammal 2012-02-18, 21:58

Erika G

Medlem
Erika G är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 4

Standard
Kan varmt rekommendera Japan! Underbart land med de mest fantastiska människorna som finns. Så hjälpsamma och vänliga som ryktet säger!

Tokyo är riktigt coolt! En upplevelse att besöka. Lätt att vara i, mycket att se. Superorganiserat, rent och fräscht! Blev så imponerad. Dessutom är maten den godaste på jorden!

Japan är inte alls så dyrt som myten säger. Billigare än hemma tyckte jag. Besök gärna Osaka med, spännande stad. Även Hiroshima är värt ett besök. Mycket intressant och tänkvärt. I Kyoto finns alla tempel och äldre sevärdheter. I Tokyo är mkt "fejk" pga bombningarna under andra världskriget.
Svara med citat

Gammal 2012-04-10, 10:23

Gäst

Standard Kina
Du behöver visum till Kina.
Det är varmt under sommaren i de flesta delar av Kina, men inte överallt.
Jag och min familj reste till Kina förra året med en resebyrå som heter Kinalotsen, som fixade biljetter och några dagars utflykter med en av deras grupper. Det funkade jättabra och kostade mindre än jag trodde. Kolla på Resor till Kina - Kinalotsen
Japan verkar häftigt! Åk till båda länderna!
Johan
Svara med citat

Gammal 2012-05-12, 19:22

Jonas_U

Nykomling

Standard
Tror att jag kommit fram till vilka städer det blir i alla fall.

Start i peking ca 1 v
Svänga förbi Datong med sitt hängande tempel ca 1 natt
Stanna ett tag i Pingyao några dagar
Förbi Xi'an för att se Terrakottaarmen ca 1 natt
några dagar i Fenghuang några dagar
Hem från Shanghai ca 1 v
Svara med citat

Gammal 2012-05-13, 09:45

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Kina/Japan
Har varit i båda.....och tycker att Japan var det mest speciella och
sevärda, då i Tokyo, Kyoto, Osaka bl a. Kyoto var väldigt fint med
den gamla miljön o mängder av vackra tempel, t ex det finaste av dem, det guldbelagda Kinkakuji eller Gyllene paviljongens tempel.
Mer Japantips här desires

I Kina var vi i Peking en vecka (och den suptropiska ön Hainan några dagar).
Peking har mycket som är sevärt:
Naturligtvis Muren, det var nog den största upplevelsen där tycker jag!!
Himmelska fridens torg
Sommarpalatset
Hutongkvarteren, som snart ska försvinna
Här lite mer om Peking desires

Tror du kommer att bli jättenöjd med din resa!
Svara med citat

Gammal 2012-05-18, 13:35

KinaMicke

Nykomling
KinaMicke är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Standard Kina såklart!
Hej!

Jag har varit i Kina flera gånger, så jag är en riktig kinaälskare och skulle självklart säga att du absolut inte får missa Kina.
Jag är med och har gjort en websida om Kina, du hittar oss på www.kinaupplevelser.nu. Där kan du hitta det mesta av dina svar. För att ta dom kort här:

Bästa perioden att åka till peking är runt maj, juni, september och oktober då det inte är fullt så varmt men mer turister. Det är varmt och fuktigt under kinas sommar så månaderna ovan rekommenderas men har du inget annat val brukar värmen inte vara så stora problem även om våren/hösten är mer behaglig.

Nej, det är inte bara american express som accepteras! Visa, mastercard och andra stora kort accepteras också. Kina är ett land som tycker om kontanter även om de flesta ställen accepterar kort är kontanter ett säkert val. Ett bra sätt brukar vara att ta ut några tusen per gång i en uttagsautomat och sen ha pengabälte.

Ja, visum är ett måste! Det är lätt att ansöka så betala inte onödiga pengar för att låta nån annan göra det för dig. Du hittar allt du behöver veta om visum här.

Surfa in på vår sida, där hittar du alla de största sevärdheterna, hur du kommer dit på egen hand och vad det kostar att besöka dem etc etc. Vi har tom karta vart de ligger och ska du åka taxi dit så finns det instruktioner på kinesiska. Besök världsarven (minggravarna är inte helt nödvändigt) men också en en cykeltur i pekings hutonger är väldigt trevligt.

Vi hoppas bli klara med Xian snart men kan, förutom terrakottarmen, stark rekommendera Xians stadsmur. Jag kunde stanna hur länge som helst vid terrakottarmen men hinner du inte tillbaka till staden förrän på kvällen kan du ändå gå på stadmuren på kvällen, då är den vackert uplyst med lyktor och riktig mysig att gå på.

Har du frågor får du gärna kontakta oss!

Trevlig resa!
Mvh
Micke
Senast redigerad av KinaMicke den 2012-05-19 klockan 00:41.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8