|
Funderar på att resa till kina! Ge mig Tips och råd om ni har några! :)
|

2011-12-20, 14:40
|
Reg.datum: sep 2010
Rykte: 0
|
Funderar på att resa till kina! Ge mig Tips och råd om ni har några! :)
Har börjat fundera på att dra till Kina i augusti 2012, Men vet inte så mycket om landet egentligen..förutom att den stora muren finns där och kinamat.
Är det lätt att resa runt med tåg,buss etc ?
Är det ett säkert land? stor risk att bli rånad eller lurad på något vis?
Vad för budget bör man ha för en resa på 1 månad eller 2 veckor, om man vill leva relativt simpelt men ändå äta gott och se mycket..
Har rest runt i laos,thailand,malaysia,indonesien,japan är det likt att resa i kina som i dom här länderna?
Vore väldigt tacksam för tips och sånt!
Ha det så bra!
|
|
|

2011-12-26, 13:50
|
Reg.datum: dec 2011
|
Peking
Har dock bara erfarenhet från Peking, engelskan är som många andra säger extremt begränsad men att det är fullkomligt omöjligt att kommunicera och ta sig runt på egen hand är en myt. Jag var en vecka i Peking helt på egen hand, visste inget om staden innan jag åkte dit och hade ingen att fråga om något. Jag hade inga problem att ta mig runt med buss och tåg. Problemet är taxi då de flesta individer saknar engelska kunskaper.
Efter OS har staten börjat lära ut engelska i skolorna och allt fler börjar behärska de enklaste fraser, vilket räcker långt för att fråga om vilken buss som går vart osv. Alla skyltar i tunnelbanorna i Peking är skyltade på kinesiska men destinationerna står även på vanlig skrift och så länge du vet vart du skall går det bra. Jag har sällan känt mig så trygg någonstans när jag rest som jag gjorde i Peking, ingen brydde sig om vem jag var och vad mina intentioner var. Folket är trevligt och enormt hjälpsamt. Om du frågor en person om hjälp och den inte kan ett ord engelska så hjälper den dig att hitta en person som kan, man blir aldrig ignorerad. En gång hade jag ett tiotal personer som alla skulle hjälpa till och få mig på rätt buss.
Peking påminner mycket om Tokyo fast enklare. Mycket enklare tunnelbanesystem och faktiskt enklare att få hjälp. Engelskan är ungefär lika begränsad. Det är inte i närheten av Thailand. Thailand har mycket att lära av Japan och Kina när det kommer till turister.
|
|
|

2011-12-26, 15:30
|
|
|
Om man bor på hotell brukar man kunna få kort där de vanligaste ställena folk vill åka på står på både engelska och kinesiska. Så kan man peka var man vill i taxin och alla förstår och är glada. Okay, de kommer säkert ta överpris men det blir inte så farligt ändå så det kan man leva med.
|
|
|

2011-12-26, 16:58
|
Reg.datum: okt 2011
|
Jag har också varit i Peking i 1 vecka.
Vi var 4 personer som klarade oss på egen hand, men innan resan hade vi stor hjälp av resehandboken vi köpt i Sverige.
Tänk på att ha hotellets adress utskriven på kinesiska för (som föregående har sagt) engelskan är mycket begränsad.
Passa dig för "taxi-lurare" på flygplatsen och även inne i staden, åk bara med dem som har taxameter. När vi var där, april-11, kostade det 2.-/km.
Vi hade sån tur att få en himla bra portier på hotellet som pratade engelska, så så fort vi ville åka någonstans skrev han upp namnet på kinesiska och vi lämnade det till taxichaffören, vi åkte aldrig buss eller tåg så det har jag ingen erfarenhet av.
Angående maten så tyckte vi att kinamaten var frukansvärt äcklig. Vi provade några gånger men det gick bara inte, det blev därför mycket internationell mat som är lite dyrare än kina maten. Totalt la vi väl 150:-/pers om dagen på mat. Det var 3 rejäla måltider.
7 dagar i peking inkl entré till alla stora sevärdheter såsom muren, himmelska fridens torg, sommarpalatset etc etc samt MYCKET shopping så gjorde vi av med 5000:-/person där. Resan till Peking inkl hotell kostade 5600:-/person.
Jag skulle tipsa om att kolla upp innan med hotellet (om du bokar hemifrån) så det finns personal som pratar bra engelska som kan hjälpa dig med allt. Det gjorde att vår resa blev så bra som den blev, jag hade aldrig kunnat tro att så få människor pratar engelska.
Hoppas du får en bra resa :-)
|
|
|

2012-01-26, 15:37
|
Reg.datum: sep 2010
|
Tack för svaren!
Mvh
|