ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-25, 20:44

beetts

Nykomling
beetts är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard Ska jag ta dukoral om jag ska till Kina?
Hej!

Jag ska till Kina den 14:e september på en klassresa i 16 dagar. nu undrar jag om jag ska ta dukoral-vaccinet. Vaccinet ska drickas några veckor innan man åker och det skyddar mot kolera och turistmage har jag för mig.

Jag är osäker på om jag ska ta vaccinet eftersom att efter ett besök på infektionsmottagningen i min stad fick jag veta av en av sjuksköterskorna/läkarna (?) att det inte är jättenödvändigt att ta vaccinet, det skyddar inte fullt ut och dessutom är det dyrt.
Det verkade verkligen som att hon inte rekommenderade det (jag uppskattade hennes ärlighet hehe) just för att det "endast" skyddar mot kolera och trots priset finns det ingen 100 %-ig garanti på att det ska fungera.

Min lärare som jag ska åka med rekommenderade det men hon sa att det inte var tvunget att ta det och ytterligare en läkare (min vän, som också ska åka med till Kina, hennes läkare sa att hon inte behövde ta det om hon "bara" ska till Kina).

Så är det någon som har någon erfarenhet av Kina (Beijing och An Shan) och/eller Dukoral som kan hjälpa mig lite??

jag undrar om det inte räcker med att köpa receptfria läkemedel som imodium plus eller andra diarré tabletter?

Tack!
Svara med citat

Gammal 2011-09-05, 07:57

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Jag tror din läkare kan svara på den frågan bättre än någon här, sen precis som det finns folk som kan äta vadsomhelst utan att bli dålig så fungerar säkert vaccinet olika bra på olika personer.
Svara med citat

Gammal 2011-09-05, 08:04

Gäst

Standard
Jag var i Kina för ett par år sedan och tog inte Dukoral. Dessutom är det lite väl sent för din del nu med tanke på att du reser snart. Skippa det men köp med dig Immodium eller något liknande. Och använd handsprit ofta!
Svara med citat

Gammal 2011-09-20, 05:10

tasaray

Medlem
tasaray är inte uppkopplad
tasarays avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard
Hoppa över Dukoral.

För det första ligger skyddseffekten mot Kolera bara runt 70% med Dukoralvaccin. Smittan sprids via förorenat dricksvatten vilket inte borde vara nått stort problem för dig som resenär. Behandlas "enkelt" via vätskeersättning oralt och parenteralt (dropp) samt antibiotika. Vanligtvis ganska försiktiga vårdguiden skriver t om
Citat:
Bara om du vistas en längre tid i områden där kolera är vanligt rekommenderas vaccination.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8