ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-03-09, 20:00

zoofee

Nykomling
zoofee är inte uppkopplad
zoofees avatar

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard KINA - VIETNAM??
Hur tar man sig lättast från någon kinesisk stad/by in i Vietnam?? Tar tåg flera dagar om man dessutom ska lite längre ner i 'Nam så flyg lönar sig?

Tacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2011-04-07, 07:11

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Börja med att kolla bland alla Asiatiska lågprisbolag för en flygbiljett, nu beror det naturligtvis på var i Kina ni är, men vet att Air Asia flyger från HK, dock till Bangkok,annars är Vietnam Airlines inte superdyra vad jag sett (kan vara billigare mellan Bangkok och Ho Chi Minh än lågprispbolag, beroende på hur och när man bokar).

Någon som varit i krokarna mer nyligt kanske kan svara bättre =}
Svara med citat

Gammal 2011-04-07, 16:11

Krister i Beijing

Standard
Det går flyg dagligen från t ex Beijing, Shanghai och Guangzhou (och säkerligen från många andra städer också) till Hanoi.
Svara med citat

Gammal 2011-10-21, 11:49

Gäst

Standard
Hur är det om man vill köra från vietnam in till kina med bil ? Är det möjligt att ta sig genom gränskontrollen ? Har aldrig besökt nått asiat land så jag vet inte riktigt hur hårda dom är. De har väll varit några stridigheter mellan kina å vietnam för nått tag sen så de kanske är hårda kontroller..

Vi ska vara i vietnam i 3 veckor så de vore kul att göra en liten avstickare in till kina
Svara med citat

Gammal 2011-10-21, 14:18

Gäst

Standard bil till kina
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hur är det om man vill köra från vietnam in till kina med bil ? Är det möjligt att ta sig genom gränskontrollen ? Har aldrig besökt nått asiat land så jag vet inte riktigt hur hårda dom är. De har väll varit några stridigheter mellan kina å vietnam för nått tag sen så de kanske är hårda kontroller..

Vi ska vara i vietnam i 3 veckor så de vore kul att göra en liten avstickare in till kina
blir nog svårt! en kompis till mig cyklade till Kina,fick inte ta med cykeln över gränsen, så en bil är nog ute slutet
Svara med citat

Gammal 2011-10-22, 03:00

tasaray

Medlem
tasaray är inte uppkopplad
tasarays avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard
Gjorde liknande resa för två år sedan.

Om du ska till en vietnamesisk by är det lättaste att ta inrikes tåg i Kina till Kunming, därifrån tar du buss ner till Honghe där du behöver byta buss för att ta dig vidare gränsen vid Haikou / Lao Cai. Tar väl i runda slängar två-tre dagar från Kunming.

Enklare och snabbare gränskorsning kan vid Pingxinang-gränsen då det är den huvudsakliga handelsvägen mellan Kina och Vietnam. Du tar dig till Nanning och därifrån går det flertalet bussresor direkt till Hanoi (jag behövde dock byta buss vid gränsen).

Tredje alternativet är att ta kinesiskt tåg hela vägen ner till Hanoi, tyvärr så lägger de på en ganska stor extrakostnad för att passera gränsen jämfört med motsvarande långa resor i Kina.

Var beredd på skurkaktiga busschaffisar i mindre byar på den vietnamesiska sidan. Ett tips är att ta med sig lite extra dollar i fickan. Höll själv på att fastna i en mindre by nära gränsen till Laos. Den enda bussen och dess chafför ville ha extrema priser för att köra utlänningar (vilket många beskrivit på Lonely Planet Thorn Tree), klarade mig undan eftersom jag hade extra dollar på fickan.

Ha så skoj och lycka till
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8