ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-03-09, 19:58

zoofee

Nykomling
zoofee är inte uppkopplad
zoofees avatar

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard Resa i Kina lättast??
Hej!

Någon som har nått bra tips på hur man tar sig från Peking neråt i Kina, t ex. Xian, Yichang, Kunming, Chengdu, Leshan? Är tåg ett bra alternativ eller tar det på tok för mycket tid?

Hjälp mig!
Svara med citat

Gammal 2011-03-10, 06:09

Alexander

Nykomling
Alexander är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Standard Resa i Kina lättast
Den erfarenhet jag haft i Kina är att prisskillnaden mellan tåg och flyg är för liten för att man ska tycka att det är värt att åka tåg.

Från Xi'an till Shanghai kostade det mig ungefär 500 kronor med flyg, hade jag åkt tåg hade det kostat mig c.a. 3-400 kronor. Hade jag åkt tåg hade det dock tagit fruktansvärt lång tid och förmodligen varit lite utav en pina.

Men har du kinesiska kontakter så kan man få det billigare, det är oerhörda skillnader i pris på en och samma tågbiljett beroende på hur du går till väga för att köpa en.
Svara med citat

Gammal 2011-03-10, 19:35

Krister

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Visa inlägg

Den erfarenhet jag haft i Kina är att prisskillnaden mellan tåg och flyg är för liten för att man ska tycka att det är värt att åka tåg.

Från Xi'an till Shanghai kostade det mig ungefär 500 kronor med flyg, hade jag åkt tåg hade det kostat mig c.a. 3-400 kronor. Hade jag åkt tåg hade det dock tagit fruktansvärt lång tid och förmodligen varit lite utav en pina.

Men har du kinesiska kontakter så kan man få det billigare, det är oerhörda skillnader i pris på en och samma tågbiljett beroende på hur du går till väga för att köpa en.
Jag håller absolut inte med dig om tågens nackdelar.

Ja, prisskillnaden är ibland inte så stor mellan tåg och flyg, men tåget har en massa fördelar. Nattågen (som det ofta är på de längre sträckorna) går på kvällen och kommer fram på morgonen. Dvs mycket tidseffektivt. En flygresa tar i praktiken upp en stor del av en dag. Tåget går vanligen praktiskt nog från centrum till centrum vilket inte flyget gör. Numera är även många av långfärdstågen av mycket hög klass. Man har t ex ibland egen TV till varje säng. Dvs det är absolut ingen pina.
Läs mer här:
Krister i Beijing: Nattåg i Kina
Svara med citat

Gammal 2011-03-11, 00:36

zoofee

Nykomling
zoofee är inte uppkopplad
zoofees avatar

Reg.datum: maj 2009

Standard Tack!
Tack så mycket för båda åsikterna! Ska överlägga med min pojkvän om vad han tycker. Men jag har en liten fråga till Krister; Finns det någon hemsida man kan kolla avgångstider och eventuella priser på (alternativt boka)?

// Sofie
Svara med citat

Gammal 2011-03-11, 01:55

Krister

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av zoofee Visa inlägg

Tack så mycket för båda åsikterna! Ska överlägga med min pojkvän om vad han tycker. Men jag har en liten fråga till Krister; Finns det någon hemsida man kan kolla avgångstider och eventuella priser på (alternativt boka)?

// Sofie
Här är en ganska överskådlig sida:
China Train Schedule/Timetable, Book China Train Tickets On-line!

Jag har dock aldrig använt den själv.
Om det inte är någon speciell högtid eller liknade så är den "normala"(?) kulturen i Kina att man bokar bara någon dag innan eller så.
De flesta hotell kan hjälpa till med biljettbokning och det brukar bara kosta några få 10r att få den levererad till hotellet.
Svara med citat

Gammal 2011-03-11, 05:47

Alexander

Nykomling
Alexander är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Krister Visa inlägg

Jag håller absolut inte med dig om tågens nackdelar.

Numera är även många av långfärdstågen av mycket hög klass. Man har t ex ibland egen TV till varje säng. Dvs det är absolut ingen pina.
Läs mer här:
Krister i Beijing: Nattåg i Kina
Det du säger är intressant! Jag baserar min bedömning mycket på skräckhistorier jag hört om vänner som varken fått sitta, sova, eller gå på toaletten. Kanske jag ska ge tågen ett försök?
Svara med citat

Gammal 2011-07-16, 00:19

dot

Nykomling
dot är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Standard jag håller med krister
Tågen i Kina mellan de stora städerna dvs 7+ millioner är de bästa tågen jag har åkt i världen.. nu tar det under 5 tim mellan shanghai och beijing vilket är typ kiruna och malmö så ta tåget du kommer att bli imponerad!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8