ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-01-03, 14:41

davkei

Medlem
davkei är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard Peking 2013-2014
Hej

Vi börjar nu planera på resa till Kina för första gången. Nu finns så mycket mat nyttig information redan i forumet och Kristers blogg är kanon. Man läser att det är så billigt och hört att det är billigt i Kina. Jag undrar specifikt över uppsydda kostymer helst i siden, kashmir alternativt bomull. Vad ligger priserna kring en kostym som man vill ha uppsydd? Antar att man prutar angående detta vad bör man försöka landa någonstans? Det jag tänker mig då är byxor, kavaj och möjligen väst då.

Vi kommer att åka en familj på fyra stycken så vi kommer boka flyg och hotell separat för en gång skull. Taxi verkar ju så himla billigt men går det att hyra bil och hur ter det sig med parkering och körkort? Sedan undrar jag när är bästa tiden att åka? Hur är vädret i Peking under svensk sommartid eller är höst, vinter bättre att åka på? Med tanke på att mina knoddar kommer vara 5-8 år vid restiden så undrar jag om det finns arkadhallar, lekpalats, vattenvärld eller dylikt. Det kan ju bli tråkigt att klampa på en mur om man är barn
Svara med citat

Gammal 2011-01-05, 01:54

Krister

Standard
Hej, och tack för dina trevliga ord om min blogg.

Kostnaden för att sy upp en kostym om du inte vill ha något extra dyrt tyg ska hamna under 1 000 RMB. Jag har förstått att det är stort intresse i att sy upp kläder, så jag planerar att skriva en mera detaljerad prisguide.

Trafiken är bitvis mycket påfrestande, så det är ett litet äventyr att köra och parkera. Ni får inte köra bil med ert svenska körkort, men det går att skriva ett teoriprov, och därefter få ett "certifikat" som legaliserar det svenska körkortet. Dock känner jag inte till hur administrativt bökigt det är, eller hur svårt testet är. Är ni bara på turistresa skulle jag inte rekommendera att ni lägger er tid på detta.

Jag anser att April, Maj eller September är de bästa tiderna i Beijing. För detaljer om regn, temperaturer och högtider. Se:
Krister i Beijing: När ska man åka till Beijing?

Angående barnaktiviteter, så är kanske förstahandsvalet "Happy Valley".Se:
Krister i Beijing: Happy Valley
Nyligen har även Asiens största vatttenland öppnat i OS-parken.

Lycka Till!
Svara med citat

Gammal 2011-01-05, 08:38

davkei

Medlem
davkei är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard
Tack igen för värdefull information, OS-parken har vi med i planeringen så då blir det även tillfälle och bada. Det där med att hyra bil skippar vi nog i sådant fall skriva prov på semestern avstår jag nog .
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8