ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-10-05, 19:12

Gäst

Standard Lämna flygplatsen
Tjenare

Vi funderar på att göra denna rutt när vi åker hem. Bangkok - Peking - Stockholm.

Vi kommer ha 13 timmar på Peknings flygplats.

Är det tillåtet att lämna flygplatsen några timmar för att se sig omkring ?

Mvh
Kent
Svara med citat

Gammal 2010-10-05, 19:16

Gäst

Standard
Om jag inte har helt fel för mig, så krävs det nog visum till det.
Svara med citat

Gammal 2010-10-05, 19:38

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Om jag inte har helt fel för mig, så krävs det nog visum till det.
Jo, jag vet att det krävs visum för inträde i Kina, men har aldrig haft så lång transfer tidigare, så frågar är alltså om vi kan sticka iväg några timmar och se oss omkring.

Vill inte råka ut för problem när man kommer tillbaka till flygplatsen sen.
Svara med citat

Gammal 2010-10-05, 19:45

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 0

Standard
Ni måste ha visum för att komma in i landet vare sig det rör sig om 13 timmar eller mer!

Gammal 2010-10-05, 23:19

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Brynolf Visa inlägg

Ni måste ha visum för att komma in i landet vare sig det rör sig om 13 timmar eller mer!
Jag svarade ju att jag vet att det krävs visum för inträde i Kina.

Det jag undrar är om det är tillåtet att göra det när man bara är där för en transfer , eller om det är nått speciellt man måste göra. Kanske finns andra regler på flygplatsen ?
Svara med citat

Gammal 2010-10-06, 05:32

Krister

Standard
Jag är ganska övertygad om att det inte är någon speciell regel mot att lämna flygplatsen. Har du bara ditt boardingcard så kan jag inte se något problem att ta en runda till centrum och tillbaka. (Visum-frågan är ju redan avhandlad). Du måste dock fylla i lite papper för emigreringen, men det är inget konstigt och dessa lappar fins på flygplatsen.

För att vara effektiv på dina timmar har du nog glädje av att läsa detta:
Krister i Beijing: Hur tar man sig till.....?

Mvh
Krister
Svara med citat

Gammal 2010-10-31, 02:22

Stridarn

Nykomling
Stridarn är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Rykte: 0

Standard Peking flygplats
Det brukar gå smidigt att komma igenom Peking flygplats, den är väldigt välorganiserad.

Beroende på vilken tid på dygnet ni kommer så tar det från 45 min upp till 3 timmar med taxi till Förbjudna staden. 3 timmar när trafiken är igång på morgonen och kvällen. Det bör kosta ca 100 SEK enkel resa med taxi. Straxt öster om Förbjudna Staden (1 km tror jag) finns en traditionell kinesisk marknad och en super-modern shoppinggata.

Vill ni bara åka in till stan för att handla billiga kläder ligger Silk Market en kvart kortare taxitur från flygplatsen.

Så, så länge ni har visum borde det inte vara några problem, ta dock marginal i taxitiderna då trafiken blir värre för varje dag (2000 nya bilar per dag i Peking).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8