ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-17, 10:34

piffpuff

Medlem
piffpuff är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Standard EN fråga ang. hur kineser beteer sig!
det är så att jag "känner" en tjej i Hong Kong, hon var utbytesstudent i min klass för mååånga år sen.
Och när jag berättade för henne via facebook att vi skulle komma till HK så ville hon hjälpa med boende.
Hon skaffade oss en hel lägenhet, dom var mitt i en flytt just då så vi skulle få bo i den gamla under våran vistelse.

Nu är det så att hon skrev att det är någonting som måste repareras i lägenheten, så hon skulle boka in oss på ett hotell istället OCH BETALA.

då skrev jag tillbaka att det känns ju fel, vi kan ju betala själva, det är ju inte deras fel. Men hon propsar verkligen på att dom hade ju LOVAT att vi skulle få boende och då skulle dom hållla det.

Känns som en väldigt udda situation, ska vi betala hon direkt i handen ändå, eller ses det som otrevligt för dom?
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 10:42

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Det där med asiater och deras kultur är klurigt. Jag jobbade med koreaner för ett år sedan och det var en hel del man skulle tänka på där också.

Jag tror det är att betrakta som en gåva att hon bjuder er på hotellvistelsen, i det läget tror jag det är på sin plats att ge en gåva tillbaka av ungefär samma värde. Det var så det fungerade med koreanerna i alla fall om jag minns rätt.

Jag hade en jättebra sida som talade om hur man bör bete sig i olika situationer men jag kan inte komma på vad den heter just nu. Den förklarade mer eller mindre samtliga asiatiska kulturer.
Senast redigerad av wkstrm den 2010-08-17 klockan 10:45.
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 10:44

piffpuff

Medlem

Standard
klurigt är bara förnamnet!

Men man vill ju heller inte vara otrevlig på deras vis, fast det ses som OK på "vårat" vis!"! Haha krångligare kan det inte bli!!

Självklart ska vi ge dom en gåva, men förslag på VAD? som ses som jättefint och jättebra för dom? =)
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 10:47

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Såg du att jag lade till en liten ändring i mitt första svar?

Jag vet inte riktigt, hur lång tid är det tills ni åker?

Jag föreslår att du kontaktar någon kinesisk förening i Sverige till exempel och rådfrågar dem om hur du bör beté dig i denna frågan. Då får du nog bästa möjliga svar.
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 11:41

piffpuff

Medlem

Standard
aa, låter som ett bra förslag.
någon aning hur jag ska nå en kinesisk förening?
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 11:53

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Google????
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 12:27

piffpuff

Medlem

Standard
jag var lite för snabb att svara innan jag tänkte.

Jag har nu frågat dottern till hon som betalat hotellet vad vi kan ge i gåva.
hon sa "kanske någon fin svensk dekoration att ha i hemmet, eller svensk mat"

Låter spännande, får man ta med mat, (som klarar det förstås) i resväskan?!
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 13:36

wkstrm

Globetrotter
wkstrms avatar

Standard
Vet inte hur det är med införande av födoämnen till Kina faktiskt, jag tror det är "snällare" regler till Hong Kong än till övriga Kina.

Kanske bäst att kolla med Kinesiska ambasaden?
Svara med citat

Gammal 2010-08-17, 15:54

piffpuff

Medlem

Standard
aaa, just fan. ska kolla
Svara med citat

Gammal 2010-08-18, 03:59

Krister

Standard
Hej Piffpuff,

Jag har levt 8 år med kineser, och man blir aldrig fullärd på hur man ska bete sig. Dock har jag hunnit lära mig lite, och min syn på ditt "fall" är följande:

* Du ska absolut ta emot gåvan. Om du inte gör det så sätter du din vän i en mycket svår situation och ni kan få ett ansträngt förhållande.

* Du ska definitivt ge en rejäl gåva till din vän.
Jag rekommenderar svensk glaskonst från tex KOSTA eller Orrefors. Det är bra om det är lite typsikt svenskt. kanske även en Dalahäst. Var inte så snål. Kineser ger ofta fina gåvor som ibland är pinsamt dyra. Du skrev att din vän har en dotter. Köp något även till henne. Det är mycket vanligt i Kina att man ger gåvor till varandras barn - även om man aldrig träffat barnet.
Angående mat så skulle jag nog i så fall hellre köpa någon svensk choklad.

* När du kommer till HK kommer din vän sannolikt att bjuda ut dig på flera fina middagar. Acceptera även dessa, men på typ tredje dagen så är det din tur och bjud, och bjud då rejält.

* Eftersom du är gäst i deras land så är det brukligt att deras "gåvor" är dyrare än dina, men glöm inte detta om din vän skulle komma till Sverige. Jag har sett många pinsamma fall där vi svenskar inte vet hur man behandlar kinesiska gäster.

* Korea och Kina är definitivt inte samma kultur. Jag har även bott i Korea, och kan bekräfta att det är något helt annat. Under min tid i Korea kom jag aldrig underfund med hur de fungerade tråtts att jag hade mångårig erfarenhet från Kina.

Jag har skrivit massor om den Kinesiska kulturen på min blogg. Se:
Krister i Beijing
och klicka på "kultur"

Lycka Till!
Mvh/Krister
Svara med citat

Gammal 2010-08-19, 07:07

saralundquist

Nykomling
saralundquist är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Även jag bor i Kina även om jag inte kan mäta mig med Krister långa 8 år :-). Lyssna på Krister, han vet vad han pratar om!

//Sara
lifeinshanghai - BETRAKTELSER FRÃ…N 21a VÃ…NINGEN
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8