ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-15, 09:44

allergiker

Standard Kina o jordnötsallergi
Ska åka en arrangerad rundresa till Kina. Nu säger arrangören att det kan bli svårt att undvika jordnötter eller jordnötsolja i maten.

Någon med jordnötsallergi som har erfarenhet av en Kinaresa? Fungerade det?
Svara med citat

Gammal 2010-07-16, 04:52

Krister

Standard Allergy Card
Jag är inte allergier, men jag kan tipsa om en sida där du kan få ditt personliga allergikort utskrivet på kinesiska:
Killer Peanut
Välj "Chinese (Simplified)" som språk

Lycka till i Kina!

Mvh
Krister
Krister i Beijing
Svara med citat

Gammal 2010-10-07, 20:42

Gäst

Talking Tack christer!
Jag ska åka till peking i december och jag är allergisk mot jordnötter och mjölkprodukter. Jag försökte att använda google translate för en översättning men det blev ju helt galet. Jag tror jag har läst en hel del av dig här på nätet nu när jag har surfat runt. Tack för all information. Är du säker på att det är en riktig översättning på den här sidan ? Kan du kinesiska ? Mvh Kicki
Svara med citat

Gammal 2010-10-08, 03:03

Krister

Standard
@Kicki,

Jag kan naturligtvis inte vara säker på att översättningarna alltid blir rätt, men jag skulle lita på de här sidan mer än på de flesta andra alternativ. Då även inräknat att be en kines skriva en lagg. Underskatta aldrig risken för missuppfattningar.

Ja - jag kan kinesiska men inte bra nog att själv våga göra översättningar av ord som gluten och laktos.

Läs gärna lite mer på:
"Att vara Allergisk i Kina"

Mvh
Svara med citat

Gammal 2010-10-31, 02:11

Stridarn

Nykomling
Stridarn är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Rykte: 0

Standard Jordnötter i Kina
Kineser älskar jordnötter och de förekomer i många av de populäraste rätterna, och t.ex. taxichafförer kan ofta sista och äta på jordnötter (min taxi hem igår kväll åt jrdnötter hela resan), så har man allvarlig jordnötsallergi kan det bli svårt. Är det bara att man inte kan äta dem så skriv ut ett kort på kinesiska och visa till personalen så går det bra.

Maten i Kina är oftast fantastisk och väldigt varierad beoroende på vilken provins som maten härstammar ifrån. Dock kan maten från sydkina (Kanton och Hong Kong) innehålla en del djur som man inte är van vid. Jag har bott i Peking i totalt 7 månader och här får man härlig mat, både kinesiskt, koreanskt, japanskt eller västerländskt käk.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8