ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-06-03, 13:35

Ratso

Standard Jobba hos företag som ej kan fixa arbetsvisum?
Hej,

Jag har fått ett jobberbjudande hos en fransk kille som driver ett turistbyrå i Kina. Eller han säger iallafall:
- Du behöver körkort och för att få det behöver du ett arbetsvisum - och det kan jag inte ordna. Men om du kan ordna det, då kan du jobba för mig.

Hur kan jag gå tillväga för att jobba för honom? Hans företag ligger i Shanghai.
Har funderat på om man kan få jobb som lärare - och på så sätt få arbetsvisum för ett år, men hur skulle det fungera om jag jobbade som lärare i bara ett par månader, typ 4, och sen började jobba för honom? Skulle man "få" det? Eller skulle man behöva ett nytt tillstånd för att börja jobba med hans jobb?

Har läst en del nu om att man måste fixa ett Z-visum och att detta måste göras "utifrån kina" antingen innan via Sverige eller genom att åka utomlands en kortis när man väl fått ett jobberbjudande.
Svara med citat

Gammal 2010-06-04, 14:39

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Kolla på Kinas ambassad i Sverige, men jag tror det är arbetsgivaren som måste ordna arbetsvisum för att man skall få det... Inte 100% säker på detta dock.
Svara med citat

Gammal 2010-06-07, 10:29

saralundquist

Nykomling
saralundquist är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard
Som jag har förstått det så måste du ha ett intyg från din arbetsgivare innan du får jobbtillstånd. Så var det I alla fall I mitt fall (jag jobbar I shanghai). jag har några vänner som jobbat utan jobbvisum I början men för alla jag känner har sedan arbetsgivaren hjälpt till med jobbvisum. som sagt, kollapå konsulatet

lifeinshanghai - BETRAKTELSER FRÃ…N 101a VÃ…NINGEN
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8