Hej Mattias,
Kina är stort, så klimatet varierar över landet, men du frågar om hotell i Peking och Shanghai, så jag antar att du ska dit. Båda dessa platser är tok-varma i Juli. typ 35-40 grader är inte ovanligt, och det regnar då och då. Om det är dumt eller inte att åka är ju individuellt, men är du känslig för värme så kan det bli jobbigt.
Det finns oändligt med hotell både i Peking och Shanghai i alla prislägen. Använd någon boknings-site typ:
Hotellbokningar över hela världen till rabatterade priser - Via Agoda så får du massor med alternativ.
Prioritera pris och standard före "bra" läge. De flesta turisthotell ligger acceptabelt placerade, och transporterna är både billiga och bra i båda städerna.
Det finns uttagsautomater "överallt", även på flygplatsen när du landar, så det räcket bra att bara åka med ett (eller gärna två) plastkort. Avgifterna och kurserna är liknande som i övriga världen. För att känna dig lite säkrare kan du ju växla lite handpengar hemma innan då åker.
Du behöver absolut inte ge dricks någon stans. Det är ingen direkt drickskultur i Kina, så ingen reagerar om du aldrig dricksar.
Jag skriver dagligen om denna typen av frågor på min Kina-relaterade blogg. Se:
Krister i Beijing
Mvh/Krister