ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-02, 21:44

Gästis

Standard Kina - Funderingar
Hej.

Är nybörjare på Kina och har några funderingar till dom som vet mer. (kanske finns svaren i nån annan tråd)

Är de dumt att åka dit i slutet på juli med tanke på vädret, de sägs ju vara så fuktigt och varmt. Vad kan man jämföra med för att veta om man pallar?

Tips på bra hotell i peking och shanghai?

Ska man växla pengar i landet eller hemma?
Är växlingskurserna ok i deras bankomater?

Ger man dricks?

Ha de fint!

/Mattias
Svara med citat

Gammal 2010-05-03, 14:14

Krister

Standard
Hej Mattias,

Kina är stort, så klimatet varierar över landet, men du frågar om hotell i Peking och Shanghai, så jag antar att du ska dit. Båda dessa platser är tok-varma i Juli. typ 35-40 grader är inte ovanligt, och det regnar då och då. Om det är dumt eller inte att åka är ju individuellt, men är du känslig för värme så kan det bli jobbigt.

Det finns oändligt med hotell både i Peking och Shanghai i alla prislägen. Använd någon boknings-site typ: Hotellbokningar över hela världen till rabatterade priser - Via Agoda så får du massor med alternativ.
Prioritera pris och standard före "bra" läge. De flesta turisthotell ligger acceptabelt placerade, och transporterna är både billiga och bra i båda städerna.

Det finns uttagsautomater "överallt", även på flygplatsen när du landar, så det räcket bra att bara åka med ett (eller gärna två) plastkort. Avgifterna och kurserna är liknande som i övriga världen. För att känna dig lite säkrare kan du ju växla lite handpengar hemma innan då åker.

Du behöver absolut inte ge dricks någon stans. Det är ingen direkt drickskultur i Kina, så ingen reagerar om du aldrig dricksar.

Jag skriver dagligen om denna typen av frågor på min Kina-relaterade blogg. Se:
Krister i Beijing

Mvh/Krister
Svara med citat

Gammal 2010-05-14, 15:50

En gäst

Thumbs up
Hej

De flesta resebyråerna som arrangerar resor till Kina har resefakta om vad man bör tänka på inför resan. Här är ett exempel, här kan du kan söka på a-ö:

Smått & gott inför resan
från: Euroochina - Resor till Kina, Thailand, Japan, Vietnam > Hem
Svara med citat

Gammal 2010-06-07, 09:31

saralundquist

Nykomling
saralundquist är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard
Jag håller med Krister. Jag bor I Shanghai och det är redan på snudd för varmt… Maj, oktober och början på november är de bästa månaderna enligt mig för ett Shanghaibesök!

lifeinshanghai - BETRAKTELSER FRÃ…N 101a VÃ…NINGEN
Svara med citat

Gammal 2010-10-31, 02:29

Stridarn

Nykomling
Stridarn är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Rykte: 0

Standard September är bästa tiden för Peking
I september är den bästa tiden att besöka Peking. Undivik början på oktober då första veckan i oktober är nationaldagshelg och alla kineser är lediga i 7 dagar så kan vara svårt att resa runt.

Ge aldrig dricks i Kina! Att ge dricks i Kina, samma i Japan, är inte OK! Taxichafförer kommer lura dig genom att köra en omväg men de tar inte emot dricks, det är helt emot de kulturella värderingar som Kina och Japan bygger på.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8