ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-04-30, 14:19

piffpuff

Medlem
piffpuff är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Standard Hong kong i sept.
Bokat och klart!

Hur är deras hål i väggen? tänkte på om man tar med laddare till kameran/videokameran?

vars skaffar man ett sånt där kort man laddar och drar å tunnelbanan? octupuskort? (heter det så??)
Svara med citat

Gammal 2010-04-30, 14:21

piffpuff

Medlem

Standard
prutar man även på affärerna där dom satt prislapp??
Svara med citat

Gammal 2010-04-30, 16:22

Trekker

Medlem
Trekker är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av piffpuff Visa inlägg

prutar man även på affärerna där dom satt prislapp??
Om du vill pruta, så går det bra överallt, på marknader och faktiskt även i affärer där priser är utsatta. I Hong Kong prutar man däremot inte i gallerior.

Var observant på kvalitén. Det finns gott om märkeskopior, av i stort sett allting. Det finns skäl att se upp så man inte blir lurad. Är priset lågt, så är det med stor sannolikhet en kopia. Jag skulle aldrig våga köpa en dyrgrip som ex vis en fin kamera i Hong Kong, just med tanke på den bristande affärsmoralen. Om du vet om att det handlar om märkeskopior, kan du ju tänka på att dessa varor faktiskt är olagliga, med allt vad det innebär.

Vill du vara någorlunda säker på att få en bättre kvalité, ska du handla i affärer där Hong Kong Tourism Board har satt sitt klistermärke.
Senast redigerad av Trekker den 2010-05-06 klockan 14:14. Anledning: Tillägg
Svara med citat

Gammal 2010-06-07, 09:36

saralundquist

Nykomling
saralundquist är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Hej!

Kul att du ska till Kina :-) Oroa dig inte för vägguttag, de passar även för våra sladdar.

jag har tyvärr inte så bra koll på metrokortet men det burkar vara enkelt att fixa. I Hong Kong pratar de flesta engelska så det är lätt att fråga sig fram.

Om jag är osäker på om man kan pruta eller inte så frågar jag om de har rabatter. det är ingen som tycker att det e konstigt :-)

Have fun!

lifeinshanghai - BETRAKTELSER FRÃ…N 101a VÃ…NINGEN
Svara med citat

Gammal 2010-06-09, 21:32

piffpuff

Medlem

Standard
är det nånting som är billigt att shoppa där då?

jag har fått uppfattningen att det är dyrare än resten v kina men ändå billigare än här hemma...

men pratade med en "gammal" kvinna för nån da sen som sa allt var jättedyrt och att hon inte shoppat något alls, jag blev lite skraj!
Svara med citat

Gammal 2010-06-12, 10:43

Krister

Talking
Nej - De svenska kontakterna fungerar INTE i Hongkong eftersom de huvudsakligen har de Engelska kontakterna (inte som i fastlands-Kina där de Svenska kontakterna går att bända i) - du behöver en adapter, men de kostar bara typ 10 HKD och är lätta att köpa på plats om du inte har någon. Även hotellen brukar kunna låna ut.

Octopus-kort kan du köpa på MTR Customer Service.

Importerade märkesvaror är billigare i Hongkong än i "Kina" (där det är fånigt dyrt). Vad det gäller märkeskopior och souvenirer är den ungefär som i Kina dvs billigt.

Mvh
Krister
Krister i Beijing
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8