ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-04-20, 13:05

tartex

Nykomling
tartex är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 0

Smile Kina, vart ska man åka? peking kanske? :)
Heeej!

Jag och min pojkvän planerar att resa iväg nov-dec i en månad ungefär. Vi tänkte börja med Indien-Goa i 2 veckor och sedan funderar vi på att fortsätta till Kina. Men vart borde man åka? Är peking en bra stad för shopping, mat och allt man nu kan göra? Vad är det för priser? Är det dyrare eller billigare i Peking än i övriga kina? Några andra förslag på resmål i Kina?

skulle bli väldigt glad om någon ville svara på mina frågor
tack / Linnéa
Svara med citat

Gammal 2010-04-21, 17:55

Krister

Standard Välkommen till Kina
Hej Linnea,

Som förstagångs turist i Kina så är Peking ett måste då en stor del av Kinas historiska sevärdheter finns här, men har ni tid så är det trevligt att även se flera städer. Tex Xian med terrakottaarmen, eller Shanghai och Hongkong som är väldigt extrema storstäder.

Var det gäller shopping så har Peking, liksom ovan nämnda städer, ett extremt utbud. Otroligt mycket mer än ni hinner se på några veckor. Matutbudet är också väldigt brett. Hela Kinas olika kök finns samlade på samma ställe.

Prismässigt så är storstäderna överlag lite dyrare än småstäder, men det är inga dramatiska skillnader. Inget ni behöver väga in i val av resmål.

Jag bor sedan 1 år i Peking (Beijing) och trivs mycket bra här.
På min blogg så har jag väldigt mycket tips och berättelser om Peking som säkert kan hjälpa er:
Krister i Beijing

Lycka till!
/Krister
Svara med citat

Gammal 2010-04-22, 09:45

tartex

Nykomling

Standard
Tack för svar Krister

Peking känns väldigt lockande, men jag upptäckte nu att vintern börjar där i november! Är det väldigt kallt?
Jag vill ju gärna till värmen så det blir kanske bara Indien för mig denna gång!
Svara med citat

Gammal 2010-04-22, 16:08

Krister

Standard
Det börjar kallna i November. December och januari kan vara riktigt bitande kalla när det blåser. Faktiskt snöade det 2:a november förra året i Beijing, men det får räknas som riktigt extremt.
Om du vill till värmen så är inte Beijings vinter något för dig. Däremot så är det alltid varmt i syd-Kina, så Hongkong kanske kan vara något.
Svara med citat

Gammal 2010-04-22, 19:59

tartex

Nykomling

Standard
jaa, jag får fundera på detta! kanske blir HongKong eller så får det bli Kina en annan gång! Men tack så mycket för tipsen!
Svara med citat

Gammal 2010-07-15, 15:26

Johann

Nykomling
Johann är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Standard
Beijing är en underbar stad. Rekommenderar den starkt.
Svara med citat

Gammal 2010-10-20, 04:52

Jenny Zhao

Nykomling
Jenny Zhao är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Smile Bejing
Jag är en kines och jag tycker att Beijing är ett fantastikt stad och ni borde besöka nån gång.Bejijing är ju huvudstad av Kina
Svara med citat

Gammal 2010-10-20, 07:29

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Kina
Har ej varit i Kina ännu, men åker om några veckor. Vi valde att åka först till Peking, sedan Hainan - den vackra tropiska "hawai-ön" där det är ca 25-30 grader ca. Tyvärr har det för ett par veckor sedan varit så stora översvämningar att de tom varit tvungna att evakuera folk därifrån, men resebyrån säger att läget är ett annat just nu......

Är det någon av er som har mer informtion vad gäller Hainan i nuläget så vore jag jättetacksam!
Svara med citat

Gammal 2010-10-31, 02:01

Stridarn

Nykomling
Stridarn är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard Hainan
Jag bor just nu i Peking, och jag skulle vara väldigt tveksam till att åka till Hainan det här året. Det har varit en katastrof modell större på ön, och året tyfoon-säsong verkar vara rejäl. Jag har aldrig varit där, ska vara fint, men jag skojade lite på jobbet att jag kanske kunde åka dit i år, det borde vara billigt, men ingen på jobbet skulle vilja åka dit...

Peking är dock en fantastisk stad där du kommer uppleva många spännande saker...
Svara med citat

Gammal 2010-10-31, 08:45

desires

Globetrotter

Standard Kina och Hainan...
Tack för ditt svar! Även om det gjorde mig mer orolig betr Hainan...
Tyvärr har vi denna resa valt en gruppresa och resebyrån säger att det inte är några problem i Hainan fn, så vi ska dit några dagar ändå. Hoppas verkligen man kan lita på det???? Låter ju väldigt tveksamt från dig som är på plats i Kina och säkert vet bättre än resebyrån EurooChina!
Vi åker till Peking nu på fredag.... och ska sedan till Hainan några dagar i mitten av nästföljande vecka - känns inte så bra efter ditt svar måste jag säga. Har du någon mer info att ge? Har själv sökt på nätet och frågat men får inga konkreta svar. Men eftersom resebyrån inte ändrat sina planer betr Hainan kan jag nog inte göra ngt i nuläget, får verkligen hoppas att det är lugnt där när vi befinner oss på Hainan!!! (annars blir vi väl evakuerade.......!)
Svara med citat

Gammal 2010-11-23, 16:03

inte Euroochina igen

Standard
Vi reste med EurooChina och var där under monsunen. Vi satt instängda på hotellet hela tiden i Hainan. När vi åkte därifrån sa dom att om vi skulle ha rest en dag senare så hade vi inte kommit därifrån. Man tycker ju att Eurochina kunde ha varnat eller iallafall indikerat att det var monsunperiod. Då hade man i allafall varit förberedd och haft ett val. Vi hade förmodligen åkt ändå. För övrigt var det tydligen bara shopping som gällde i Peking. Sen när vi ringde och ville tala om problemen blev vi i princip utskällda av nån kvinna som nästan skrek i telefonen. Nej, den resebyrån anlitar vi inte igen om vi planerar att resa tillbaka till Kina. Euroochina känns inte seriös.
Svara med citat

Gammal 2010-11-23, 16:20

desires

Globetrotter

Standard Kina och EurooChina
Hej!
Tack för ditt svar som kom nu när jag precis kommit hem från min resa i Kina och Hainan. Vi åkte med EurooChina och tyckte det fungerade bra där på plats med superduktiga guider i Peking. Men håller med dig om att de verkligen kunde ha nämnt att det var monsunperiod där då och förvarnat, det var dåligt!
Vi hade i alla fall en riktig bra vecka i Peking med utmärkt program och guidning (och inte bara shopping......) Sedan Hainan där vi fick några underbara fina dagar + ett par dagar med lite sämre väder och regn en dag, men varmt och skönt och ingen blåst, men vi hade kanske tur då!
Om du vill läsa min reseberättelse med många foton kan du gå in här: desires
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8