ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-05, 13:53

kinajapan?

Standard shanghai/peking??
Vi har nu bestämt oss att nästa resa blir till kina, (ja ev japan)
vi tänkte vara borta 10-14 dagar.
Vi vill hinna shoppa, SE saker och äta gott!

men jag har lite frågor, då vi tidigare enbart har chartrat till grekland och bulgarien är ju detta något HELT NYTT för oss!!!

Bör vi åka till shanghai eller peking? vilket har bäst utud på det vi vill ha?
Hur är folket där? jobbiga på marknaderan har jag hört, men vad är inte inkastarna i bulgarien då? =)

Ang pengar. Ska man ha kontanter jämt, eller kan man betala med kort? uttagsautomater??
Bör man vara orolig att taxichaffisen ska blåsa en?

Hur mkt pengar är minimum man bör ha med sig för hotell och mat? shoppingpengar är ju svårt att definera, men hur mkt gjorde NI av med?

tacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2010-03-07, 17:26

Gäst

Standard
Angående Shanghai eller Peking så rekommenderar jag Peking om ni bara ska till en stad. Peking har betydligt mer klassiska sevärdheter, vilket finns i överflöd. Shanghai är en "tyngre" stad och har väldigt imponerande skyskrapor och arkitektur.

Det är lämpligt att ha kontanter "på gatan" och kort fungerar i de finare butikerna och på hotellen. Det finns massor med uttagsautomater. Det är ingen större fara med taxichaufförerna. Det största problemet är att de nästan aldrig kan engelska. Du MÅSTE ha adressen skriven på kinesiska.

Resebudgeten är mycket svår eftersom saker här kan kosta precis vad som helst. Det går att äta OK för någon 10:a per måltid, men det finns även ställen där maten kostar som i Sverige. Man får ett fint hotellrum för några hundralappar, men det finns även "backpacker-sovsalar" för några 10r.

Ledsen att jag ger luddigt svar, men variationerna på priser är gigantisk.

Jag kan rekommendera dig att titta lite i min blogg. Där skriver jag om "allt" om livet i Kina och Peking
Krister i Beijing
Svara med citat

Gammal 2010-03-08, 12:03

saralundquist

Nykomling
saralundquist är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard Shanghai
Hej!

Till skillnad mot Krister bor jag I Shanghai och rekommenderar så klart den staden :-). Men om du vill uppleva mer kultur är faktiskt Peking det bättre valet mellan de två städerna. Shanghai bjuder å andra sidan på en coolare storstadsupplevelse och bättre shopping. På 14 dagar hinner ni dock med båda städerna!

jag upplever Kina som ett säkert land, jag har aldrig blivit lurad av en taxi chaffis. Enda problemet är när de inte förstår dig. Tänk på att alltid ha med adress etc på kinesiska, de förstår inte engelska alls.

Cash is king I kina, generellt är det kontanter som gäller. I städerna finns det gott om utagsautomater och de tar I princip alltid visa kort. shoppingen är fantastisk!!! :-) om du går till marknader är det lite hysterisk, speciellt I peking enligt mina erfarenheter. går du på marknader så pruta tills du skäms!

det är svårt med pengar… precis som krister skriver kan du leva både riktigt dyrt och riktigt billigt! jag äter lunch för en tia men har även spenderat 500 kr på en brunch. mina gäster har nog spenderat ca 5 000 under en vecka I shanghai på mat och shopping.

för fler shanghaitips så titta in på min blogg, lifeinshanghai - BETRAKTELSER FRÃ…N 101a VÃ…NINGEN

/ Sara
Svara med citat

Gammal 2010-03-08, 15:56

piffpuff

Medlem
piffpuff är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard tackar!!
Jag har hunnit söka lite mer på kina nu och vi har bestämt oss för peking!!
taxichaffisarna här, är det adressen "jingmung street" eller kinesiska tecken dom rent behöver? =) jag blev ju lite nervös här! haha!!!

sen sista frågan som känns rätt viktig, bör jag boka NU, eller vänta någon månad?
kommer att fara i september, alltså 6 månader bort!!!
Svara med citat

Gammal 2010-03-08, 16:38

piffpuff

Medlem

Standard
sen en till fråga!!! står priserna på dom olika måltiderna på menyn på restaurangerna?

tänkte, man kan ju ha råkat hamna på värsta lyx-haket, och då är man ju inte sugen på att betala 2000 på notan för hela kalaset!!!

samma sak med "hål-i-väggen-haken" priserna står?
Svara med citat

Gammal 2010-03-09, 03:50

saralundquist

Nykomling

Standard
trots att du valde peking istället för lovely shanghai så svarar jag på din frågor :-)

Ja, du behöver kinesiska tecken till adresserna dit du ska. tänk på att skriva ut hotelladressen innan du åker. hotellets reception brukar sedan kunna hjälpa dig att översätta olika adresser till kinesiska tecken. e inte så jobbigt som det låter :-)

kan vara bra att boka tidigt, men mest för att det kan vara enklare att hitta billiga flygbiljetter.

tänk på att söka visum googla på visum kina så hittar du massa inforamtion om hur det går till väga. har för mig att du tidigast kan söka visum 4 mån innan avresa.

priserna står nästan alltid I menyerna. bara de billiga ställena saknar ibland meny, men väldigt sällan. siffror är "västerländska" så du förstår dem, svårare är att förstå rätterna :-). på de dyrare ställena pratar de nästan alltid lite eng så då kan du även fråga. du märker om det är dyrt, jag lovar att det syns :-)

när du kommer fram till kina så måste du anmäla dig hos polisen. ofta gör hotellen det utan att man märker det. de tar ens pass och sedan får du tillbaka passet samt en rosa lapp. rosa lappen är från polisen.

drick inte kranvattnet.

ENJOY detta underbart galna land!!!!

lifeinshanghai - BETRAKTELSER FRÃ…N 101a VÃ…NINGEN
Svara med citat

Gammal 2010-03-09, 11:20

piffpuff

Medlem

Standard
anmäla sig hos polisen? =) haha whyy??
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 07:30

saralundquist

Nykomling

Standard
Hahaha, ja visst e det komiskt :-). vet faktiskt inte exakt varför man måste anmäla sig, antar att de vill ha koll på oss utlänningar :-) Om du inte anmäler dig kan du bli ivägdragen till polis-stationen. det hände en vän till mig, lite läskigt enligt henne men i slutändan behövde hon bara böta 100 kr.

/Sara

Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 09:21

piffpuff

Medlem

Standard
men...men....hur vet man om hotellet gör det åt en??
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 19:24

piffpuff

Medlem

Standard
jag har kollat upp det där lite löst, man går ju genom tullen när man landat i landet, då går man tydligen förbi polisen som kollar upp passet, kan det stämma???
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 21:43

piffpuff

Medlem

Standard
2 till frågor!!

glasögon, självklart vill jag ju ha mig ett par när jag är där, jag har enbart lite brytningfel, men jag är liiite orolig att man inte får rätt styrka osv? tänkte det är ju faktiskt skadligt för ögonen om det är fel...

tullen-på vägen hem, får man verkligen ta med en fullproppad väska med piratkläder?
såg någonstans det stor att i sverige får du ta med hem till ett värde av 1700 kr. hur ska fejkgrejjer kunna värdesättas??
Om man mellanlandar i annat land så har jag hört att vissa länder är stenhårda, och du kan bli av med allt piratkopierat.

någon som vet VILKA länder man inte bör mellanlanda i? =) vore ju onödigt att bli av med allt man shoppat!!
Svara med citat

Gammal 2010-03-15, 04:18

saralundquist

Nykomling

Standard
hej hej!

glasögon, kan tyvärr inte hjälpa dig med pekingtips. jag är nöjd med mina från shanghai.

tullen, det sägs att man inte ska åka via Schweitz. jag har aldrig haft några problem med att de går igenom ens bagage, men så har jag aldrig åkt via Schweitz heller.

Lycka till!
/ Sara

Svara med citat

Gammal 2010-03-15, 20:56

piffpuff

Medlem

Standard
Jag har läst din reseguide i peking och den var VÄLDIGT BRA!!
All tips på shopping osv.

Jag är faktiskt mest orolig för att komma bort oss totalt där borta. Lätt att bara hugga en taxi och ta sig tillbaka till hotellet?
Taxi till muren eller? sen får vi tag på en till hemresan?

tunnelbana verkar ju supersmidigt, dom ropar ut stationen osv, men OM jag hamnar fel? =)

börjar ju vara jättenipprig och det är 6 månader kvar
Svara med citat

Gammal 2010-03-23, 10:29

Gäst

Smile Inget att vara nervös över!
Ville bara säga att du ska helst bara handla men kontanter och att det är mycket vanligt med förfalskade sedlar i Kina (fast att det är mkt hårda straff). Forex har en lapp med vad man ska titta på! Låt dem aldrig gå i väg med ditt kort eller för att dem ska växla dina pengar, då händer det att dom byter ut sedlen och säger att du har gett dom en falsk peng. Isf ska du hota med att tillkalla polisen! En vän till mig fick tom ut en falsk 100 lapp från Bank of China, så bra kan dom vara!
Annars bör du akta dig för ficktjuvar och spottloskor! Och att le för kineser anser att man är "underlägsen" den man snackar med när man ler och då brukar dom själva också börja le.
Dock ska du vara mkt hård med prutningen. Det som du tycker är billigt är i själva verket mkt dyrt. Dem vill sälja och om dom inte skulle kalla tillbaka dig så finns samma saker över hela Beijing! Tro mig!
Angående taxi är det bara att ha det nerskrivet på kinsiska, be hotelet om hjälp att skriva vart du ska. Sätter dem inte på taximetern är det bara att påminna dem om det eller kliva av (var aldrig ett problem när jag var där) Och handla helst inte på Silkmarket, dyrt och turisterna fattar inte vad det ska kosta. Om du vill ha ett liknade sortiment åk hellre till New Market. Lite billigare och dom är inte på dig så.
Annars är Kina underbart och det är ingenting som du ska gå och oroa dig över. Du ska se fram emot det! Helt klart en upplevelse! Var inte rädd för att varndra i väg bara du har hotel adressen med dig! Jag ska själv tillbaka nu för tredje gången och tycker detta ska bli jättekul!
Svara med citat

Gammal 2010-03-23, 10:34

Gäst

Smile forstättning...
Och taxi är lätt att få tag på. Det finns många turer till muren m.m. som hotel m.m. ordnar till dig annars är det bara att komma överens att han ska vänta några timmar och betalas självklart inte förrän ni ska tillbaka. Men var på muren tidigt på morgonen!

/Angelica
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8