ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-14, 23:23

Isabellle

Nykomling
Isabellle är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Rykte: 0

Standard Hjääälp mig, Peking? :)
Har ca 1.000.000 frågor om Peking inom alla olika kategorier, ska försöka dra några av dem här & är tacksam för alla svar/tankar kring detta:

1. Prisindex i Peking?
a. öl (på krogen & i butik) ?
b. mat på restaurang?
c. mat i stånd?
d. taxi?
e. tunnelbana/buss?

2. Hur är det lättast att ta sig runt? (buss, tunnelbana, taxi ect?)

3. Finns det någon djurpark/aquarium där man kan se vithaj?

4. Vårt planerade hotell ligger precis vid Den Förbjudna Staden, är detta ett bra läge?

5. Vi har bokat en svit på ett 4-stjärnigt hotell, kan man lita på att det håller någorlunda de måttet?

Otroligt tacksam för alla svar!
Svara med citat

Gammal 2010-01-29, 18:38

Krister

Standard
Hej Isabelle,

Mycket av dina frågor kan du hitta svar på i min blogg, men jag försöker även svara här:
Krister i Beijing

1a - på de lokala haken kostar ölen från ca 3 RMB och uppåt. På "västkrogar" från ca 15 RMB. Västerländska märken ca 30 RMB. I butik 1-2 RMB.
1b - på små lokalhak ca 10-30 RMB/rätt. Sedan finns det ingen begränsning uppåt om man går på fina ställen.
1c - Typ 3 RMB för något som liknar en kebab
1d - startavgift 10 RMB, och då ingår 3km. därefter 2RMB/km
1e - tunnelbana 2RMB. Buss är beroende på avstånd, men du kommer en bit för 1RMB

2. Taxi fungerar bra, men du måste ha destinationen skriven på kinesiska. Tunnelbana är lätt om du kan läsa karta. Buss kan vara svårt, då det kan vara krångligt att förstå vilken buss man ska välja

3. Just vithaj är jag tveksam till, men det finns lite andra hajar att hitta tex i det vatten-zoo som ligger precis söder om Workers stadium

4. Viss är det ett bra läge, men det spelar inte så stor roll var man bor eftersom transporterna är så billiga i innerstaden.

5. Jag skulle gissa att ni blir nöjda med hotellet.

Mvh/Krister
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8