ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-03-11, 16:40

Synok

Nykomling
Synok är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Talking Flytta till Kina?
Hejsan,

Jag är en kille på snart 19 år som har tänkt på att flytta till Kina med
ett par kompisar. Jag hade tänkt söka visum ett par månader innan flytten dock,
och ja, lite frågor om det bara.

1. Jag ska ha ett visum så att jag får komma in i landet. Går det bra med ett
turistvisum, som jag sedan har möjlighet att konvertera till ett arbetar visum?

2. Kan jag skippa visum-delen och helt enkelt söka medborgarskap i Kina?

Jag har hört att man måste vara en hejare på Kinesiska för att klara sig där,
så därför ska jag börja öva lite smått då jag är en bra självlärd människa.
Och sen klarar man säg väl dugligt på Engelska med?

All hjälp uppskattas. Samt tips.

Tack,
Svara med citat

Gammal 2009-03-14, 01:49

Gäst

Standard Lycka Till!
Hej,

Turistvisum är mycket lätt att få, och då får du vanligen stanna 30 dagar. För att sedan konvertera till arbetsvisum så måste du ha en inbjudan från ett kinesiskt företag. Har du det så är det vanligen inget problem att förlänga visumet, men det kan haka upp sig på någon ”oförklarlig” detalj om man har otur.

Jag har ingen erfarenhet av att söka Kinesiskt medborgarskap, men jag är ganska övertygad om att det är en mycket komplicerad process som kräver många papper med ”röda stämplar”. Att få Kinesiskt medborgarska utan att ens ha bott där en längre tid gissar jag är omöjligt – men som sagt: Jag vet inte säkert.

Du behöver inte kunna Kinesiska för att klara dig, men det underlättar betydligt. Om du inte kan språket så blir varje transport etc ett litet äventyr som kräver förberedelser. I alla fall om du lämnar ”turist-centrum”

Min upplevelse av din skrivelse är att du nog ska läsa på en hel del om Kina innan du flyttar dit, och börja med ett kortare besök för att få lite baserfarenhet.

Lycka Till!

Mvh/Krister
Svara med citat

Gammal 2009-03-14, 13:06

Synok

Nykomling
Synok är inte uppkopplad

Standard Flytt
Tack Krister,

Jag har snackat med ambassaden nu, och det blir förmodligen bara att
jag kontaktar någon Svensk firma i Kina om jobb och helt enkelt får tillåtelse
av dem att komma in. Sen är det bara sjukdomstester och sånt som ska göras
och pass + bild, sen kan jag nog fixa jobbvisum där.

Man kan väl inte direkt konvertera visumet när man är i Kina? Då måste man väl
först åka tillbaka för att göra det?

Men en annan sak. Om jag ansöker om jobbvisum. Kan jag skicka iväg ansökningen och sen komma och hämta den personligen? För det är väl
så man gör?
Senast redigerad av Synok den 2009-03-14 klockan 13:09.
Svara med citat

Gammal 2009-03-14, 20:03

Gäst

Standard Mer om visum
Hej igen,

Det fungerar bra att förlänga ett existerande visum på plats i Kina. Du bör då kunna visa upp att du har en riktig anställning eller ett pågående projekt som kräver längre tid på plats.

Ditt första visum ordnas enklast genom att skicka ansökan med post till ambassaden i Stockholm eller konsulatet i Göteborg, men du kan även lämna in, och senare hämta personligen om du vill.

Mvh/Krister
Svara med citat

Gammal 2009-03-14, 20:16

Synok

Nykomling
Synok är inte uppkopplad

Standard
Okej, så kan jag skicka in min ansökan innehållande alla formulär, kopia av pass, läkarrapport, och bild? Och måste jag skicka med pengar då för visumet, eller hur gör jag då? Samt, måste jag personligen hämta det?

Och sen gällande arbetarvisumet.
Om jag har fått arbetarvisum och åker dit, jobbar ett tag, och blir kickad. Hur menar du då?
Måste jag förlänga mitt visum? Och isåfall, måste jag förlänga visumet överhuvudtaget?
Om jag har tillstånd att jobba där menar jag.
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 18:49

Kinabo

Standard Mer komplicerat
Villkoren för visum förändras hela tiden - Kina är inte en transparent demokrati.
Se till att få alla uppgifter signerade i läkareintyget. Då menar jag _alla_. Helst med stämpel. Du kommer att skickas till ett centralsjukhus för invandrare där intyget kommer att värderas. Underkänns det, kommer de utföra samma tester på dig som du gjort för att få visumet. Och du kommer få betala. Se till att intyget är på engelska. Om du är 19 år är det sannolikt rätt svårt att få ett Z-visum. Normalt krävs att du ska få godkännande av deras arbetsbyrå, vilket kräver foreign expert certificate (universitetsexamen+2 års arbetslivserf) + ett intyg om anställning av ett företag i Kina. Jag skämtar inte.

Jag föreslår att du söker en praktik istället, proceduren är mkt enklare.

Räkna _inte_ med att klara dig på engelska, annat än som turist i turistområden. Bara de som läser engelska som huvudämne, och en mycket smal rand av den övre medelklassen kan engelska överhuvudtaget. På gator och i affärer kan ingen språket....då talar vi om de stora städerna! Landsbygden ska vi inte ens tala om!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8