|
|

2008-08-16, 10:32
|
|
|
HJÄLP om PEKING / KINA
Hej!
Jag ska åka till Peking den 26 oktober i 1 vecka, nu är det så att jag undrar lite om hur det är där borta... Det skulle vara tacksamt om ni kunde hjälpa till!
Vi åker på egen hand och får därför klara oss själva, hur är flygplatsen i Peking? Lätt att hitta taxi? Hur hittar man den kinesiska addressen på sitt hotell? Finns det någon som kan hjälpa en med det?
Maten - vilken mat rekomenderas resp. rekomenderas inte? Är det bara stark mat?
Prisnivån - i de flesta guide böcker står det att det är billigare än i Sverige, men är det verkligen så billligt? Då menar jag mat, shopping, utflykter...
Hur kommer man till kinesiska muren på bästa sätt? Jag trivs bäst i större grupper, så en färdigordnad sightseeingtur skulle vara bra. Även en sightseeing tur runt staden? Hur ordnar man detta?
Färdmedel - tunnelbana, taxi, buss ? Vad rekomenderas? Det får inte vara för svårt....
Till sist - vaccination? Det verkar vara blandade åsikter ang. vaccination, det står att inga obligatoriska behövs... vad tycker ni? Vaccinerade ni er?
Vädret - någon som har varit där i slutet av oktober / början av november? Det skulle vara bra att veta vad man ska ha på sig!
Tack på förhand!
/ Travellover
|
|
|

2008-09-02, 20:14
|
Reg.datum: sep 2008
Rykte: 0
|
Här kommer lite tips som kanske kan vara till hjälp. Var själv i Peking i november förra året, visserligen med en arrangerad resa där mycket förbokat och ordnat men jag tog mig ändå runt en del på egen hand.
Lättast (och snabbast) att ta sig runt med är tunnelbanan. Det har byggts ut med flera nya linjer inför OS och de gamla linjerna har rustats upp. Det är tydligt skyltat på engelska. Biljetter köper man i luckor när man kommer ned i tunnelbanan som sedan visas upp i spärren. Köp gärna ett antal biljetter på en gång om ni ska åka en del. En biljett gäller för en enkel resa. Om jag minns rätt kostade en biljett 2 yuan (ca 2:-) när jag var där, så det är superbilligt.
Taxi är också billigt (ca 20-30:- för ett par kilometer) men taxichauförerna kan ingen engelska så ett måste är att ha med adressen dit man ska skriven med kinesiska tecken. Adressen till ditt hotell finns ofta på små visitkort som du kan få i receptionen. Behöver ni ha den innan ni kommer dit första gången kolla med resebyrån som ni bokat genom om de inte kan hjälpa er. Vi fick en lång lista med olika sevärdheter och bra adresser på kinsesiska av vår resebyrå (Kinaresor).
Kolla med ert hotell om de inte kan hjälpa er att boka turer till muren, sightseeing et c.
Jag tyckte maten var jättegod, men det är mycket ris och "kina-mat" även om det är mycket mer smakrik och varierande än den s.k. kinamat man får i Sverige. Kina är stort och du kan hitta mat från alla Kinas hörn i Peking, och det är en stor variation beroende på var i Kina maten har sitt ursprung. Mat från vissa delar (t ex Shichuan) är stark medan annan kinamat inte alls är stark. Dessutom finns ju all typ av västerländsk mat inte minst snabbmat som Mc Donalds, KFC, Subway m.fl lite över allt så det ska inte vara några problem att hitta något man gillar.
Men våga gärna gå på mer traditionella kinesiska restauranger, det är en upplevelse. Är man ett sällskap på några personer beställer man gemensamt in 1-2 rätter per person och så delar alla på allt. Perfekt om inte menyn är på engelska (men ofta finns bilder) för det gör inte så mycket om någon rätt skulle vara en riktig bomkörning. Tänk på att riset kommer in mot slutet av måltiden, tanken är det ska man äta sist om man fortfarande är hungrig eftersom det är den minst fina maten. Det är billigt att äta i Peking. För 100:-/person får man en riktigt bra middag med fyra rätter och öl eller vin till maten. Ett meal på Mc Donald´s kostade ca 25:-.
Grundläggande skydd med stelkramp och gulsot är bra att ha men inget måste (om jag minns rätt). Jag blev även rekommenderad att ta ett vaccin man dricker som skyddar mot diarée, vilket jag gjorde, inte så kul att bli magsjuk. Kolla med din vårdcentral de vet.
Det kan vara rätt kallt och blåsigt i slutet av oktober, ungefär samma väder som här hemma. Ta med varm jacka, mössa, vantar och sköna varma skor. Speciellt om ni ska till muren, när vi var där var det isande kallt. Det är enorma avstånd i Peking, man går mycket. Det som på kartan är ett kvarter och inte ser så långt ut visar sig i verkligheten vara en km....
Men skor och kläder, inte minst jackor är ju superbilligt så har ni tänkt och shoppa så ta med så lite bagage som möjligt och köp på plats. Även väskor, lädervaror, siden och pärlor är superbilligt. Men det gäller att pruta ordentligt oftast ned till 10% av utgångspriset. Detta gäller på de olika marknaderna som Silk Market och Pearl Market. I vanliga affärer och varuhus prutar man normalt inte. Och se upp med övervikt hem på flyget, det är lätt att man handlar på sig en hel del. Jag hade bara ett litet handbaggage dit med ett ombyte totalt 7 kg. Sedan köpte jag en stor sportbag på plats och fyllde så hem hade jag drygt 30 kg.
När det gäller prisnivån, det är verkligen billigt, men inte överallt, det finns gott om varuhus och gallerior med västerländska varor som är lika dyra som här hemma.
En sak ni inte bör missa är att ta en promenad en tidigt morgon in någon av Pekings parker och insupa stämningen bland alla människor som är uppe tidigt och tränar Chi Gong.
|
|
|

2008-10-03, 20:40
|
|
|
Problem
Nu har det dykt upp ett problem på min Peking resa, mitt visum har dem stavat fel på efternamnet, det står ett N istället för ett M, kan det blir problem? Ska jag ändra och gå tillbaka till konsulatet? Jag åker om 3 veckor nu så det börjar bli bråttom...
Det enda jag har är då flygbiljetter, pass, visum, hotellvoucher.... behhöver jag nåt mer?
T,ex. andra lappar man ska fylla? Hälsodeklaration, tulldeklaration? är detta obligatoriska lappar eller kan man fylla i på plats när man landar där?
Jag behöver verkligen hjälp med detta för jag åker ju snart!!! :S
|
|
|

2008-10-03, 22:42
|
|
|
Visa
Hej,
Skulle rekommendera att stavningen på Visa är exakt som i passet.
Annars kan de få för sig att det inte är ditt Visa utan någon annans.
Tulldeklaration och inreseblankett brukar man få på planet så man kan fylla i dessa i lugn och ro.
Trevlig Resa
Med Vänliga Hälsningar
Lars
|
|
|

2008-11-09, 09:58
|
Reg.datum: nov 2008
Rykte: 0
|
Du bör påpeka detta men jag tror att det inte blir några problem eftersom
ditt passnummer m.m står i visat som dessutom är klistrat i passet.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|