Hej!!
Vet att frågan kom för mer än ett år sedan men jag tycker ändå att det kan vara värt att svara på för andra som kanske undrar samma sak om inte annat.
Jag och min pojkvän var på Hainan hösten 2006 (månadsskiftet oktober/november) och det var
heeeelt underbart! Vet inte huruvida det är högsäsong eller lågsäsong där då men vi hade i alla fall bara en molning dag av 7 möjliga och den dagen var det fortfarande över 30 grader varmt...
Liksom i resten av södra Kina är luftfuktigheten väldigt hög och det är lite allmänt disigt av all vattenånga eller vad man ska säga.
Det är väldigt billigt om man bara lyckas hitta till ställerna som inte är de mest turisttäta (mest kinesiska turister och RYSSAR där!). Vi åt klassikern dumplings för 4 kinesiska yuan vilket då motsvarade 4 kronor... hur god middag som helst! Dessutom vimlar det verkligen av ställen som säljer färsk frukt överallt och det är rätt billigt. Vi spenderade alla dagar på den underbara stranden med att sippa kokosmjölk direkt ut kokosnöt, äta solvarm, färsk mango, papaya och ananas. På kvällarna valde vi en av ett otalt antal restauranger och åt gott och oftast billigt (inte lika billigt som i resten av Kina dock) för att sedan ge oss ut och uppleva den genuina kinesiska turistorten Sanya om natten. Mycket karaokebarer och vespor som åker runt och tutar på dig, speciellt om du är blond...

De vill gärna erbjuda dig skjuts hit och dit och tutar som galningar därför.
Havsvattnet var vid den här tiden helt underbart varmt! Man kunde ligga i flera timmar utan att börja flyta och det var en kinesisk tjej i 30-årsåldern som stirrade jättejättemycket på mig för att jag kunde SIMMA! Hon var helt fascinerad. Tilläggas bör ju att de vuxna kineserna hyr sådana här gula badringar (stora) som de ligger i och leker i. De gräver även ner varandra i sanden dagarna i ända, så himla kul att se!!
Kolla in min bilddagbok där jag heter
mesterese och kolla på slutet av oktober 2006/november 2006 samt resdagboken där jag heter som här,
resterese.
Jag rekommenderar Hainan VARMT!