ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-09, 22:35

Olifiette

Standard Kina i december
Hej alla!
Jag och min sambo ska resa runt i Kina en månad i december. Vi kommer att åka från Indien till Hong Kong och ska efter ca en månad vidare till Vietnam.

Nu har jag lite frågor till er erfarna kinaresenärer. Vilka platser måste man bara se? Häftiga hotell, bra färdmedel ect? När vi har tittat lite i reseböcker har vi blivit intresserade av bla: Guilin, Guiyang, Hainan, Changdu, Xian och Kunming.
Någon som varit på dessa platser? Kan man ta sig från Xian till kinesiska muren? Hur är vädret i Kina i december? Förstår att det är lite skillnad mellan tex Guilin och Xian, men måste man ha vinterkläder om man vill ta sig till muren?

Tack på förhand!!
Svara med citat

Gammal 2007-08-13, 17:09

Jonatan

Standard
Hej!
Jag var nyligen I Kina och besökte några av de platser du nämnde.
Från Xian till kinesiska muren är det ganska långt och jag tror inte att det finns några turistturer därifrån till muren. Då måste man nog bege sig upp till Peking, eller någon annan nordlig stad.
Vädret i Xian på vintern är väl att betrakta som vinterväder, även om isarna aldrig lägger sig. Det kan snöa och det kan vara kallt.
Jag skulle absolut rekomendera Kunming, och Yunannprovinsen. Vi besökte Kunming, Xishuangbanna och Liyang när vi var där. Alla otroliga ställen. Vädret där i december växlar från sommartemperaturer i Kunming och Banna, till vårvärme i Liyang, med vinterväder om man vill gå upp på något berg. Men det finns alltid möjlighet att hyra vinterkläder på bergen runt Liyang till en billig penning. Banna är nog svårt att besöka om man inte kan nån Kinesiska, men de andra rekomenderas starkt. Om vi skulle få ha gjort om resan skulle vi absolut ha stannat längre i Liyang, och besökt Shanri-la som ligger några mil därifrån.
Guilin har jag hört skall vara rätt så fint också.
Chengdu är nog den staden i Kina som de inhemska turisterna gillar mest. Där är det också väldigt vackert med mycket tempel, och fin natur.
Hainan har ju stränder, och precis som Banna, regnskog. Så om man vill sola och bada är det hit man får åka
Svara med citat

Gammal 2007-08-22, 22:18

Hans E

Nykomling
Hans E är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2007

Rykte: 0

Standard Re: Kina i december
Nu vet jag inte om ni har varit i Kina tidigare, men jag skulle verkligen rekommendera att ni tillbringar några dagar i Beijing. Det är en fantastisk stad som har enormt mycket att erbjuda. Jag har aldrig varit där vintertid, men jag skulle tänka mig att nya Sommarpalatset, Beihai och alla tempel är sevärda även då.

Xi´an är en jättemysig stad, den känns nästan som en småstad jämfört med Beijing (då är det ändå en mångmiljonstad). Terrakottarmén är inte bara en turistfälla, den är verkligen sevärd! 2006 öppnade dessutom en ny utställning med en mindre men nästan lika imponerande utgrävning, den finns på vägen från flygplatsen. Passa även på att besöka femvåningsdiskoteket som ligger inte långt från Bell Tower i centrala Xi´an! 8)

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8