ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-08-01, 15:55

Jessica L

Standard Tillåtna bloggar i Kina?
Hoppas kunna få hjälp här.

Jag vet att vissa sajter är censurerade i Kina och undrar om ni känner till nån blog som är tillåten? Vill kopiera min blogg temporärt så att jag kan läsa den när jag åker dit.

//Jessica

(bloggen ligger på blogspot.com)
Svara med citat

Gammal 2006-08-01, 23:34

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Om din blogg inte är kritisk mot regimen i Kina är risken att den är blockerad rätt liten.
Svara med citat

Gammal 2006-08-02, 08:52

Jessica L

Standard Tillåtna bloggar i Kina?
Jag känner till en blogg från blogspot.com som jag inte ser nåt negativt i, men den är spärrad...
Kanske de drar alla över en kam? Blogspot har ju massor med bloggar och jag har inte kollat alla dom. *ler

Nån som känner till Blogg.se?

//Jessica
Svara med citat

Gammal 2007-05-04, 21:48

Hans E

Nykomling
Hans E är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2007

Rykte: 0

Standard
När jag kollade min politiska blogg på hotellet i Peking var det inga problem. Jag bloggade faktiskt ett regimkritiskt inlägg. 8) Men bloggen är på svenska, så risken för att jag bli ertappad är väl inte direkt överhängande. Men jag kunde i alla fall läsa alla de blogspot-bloggar jag letade upp i all hast. Jag skulle gissa att censuren riktar sig mot stora kritiska sajter i första hand.

Gammal 2007-11-25, 17:13

cicki

Nykomling
cicki är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Standard
Det mesta funkar för det mesta men man vet aldrig. Rått vad det är så händer det något som gör att att stänger en del. Du får chansa
Svara med citat

Gammal 2008-07-13, 22:27

Jonasa

Cool Censuren...
Det är mycket riktigt inte nödvändigtvis bara politiskt känsliga bloggar som är blockerade utan även hela bloggportaler kan vara rödflaggade av staten om man har otur (t.ex. har ju flera Falun-relaterade domäner haft problem att nås från kina då falun var blockerat i syfte att spärra falun gong/dafu-relaterade sidor).

Ett tips är att innan ni åker skriva upp några adresser från listan på sidan proxy.org. Dessa sidor kan ni sedan använda för att komma förbi den kinesiska brandväggen. Vissa västerländska hotell använder sig av sk. proxys i bl.a. japan och då är det inga problem att komma åt "hela internet".
Svara med citat

Gammal 2008-07-16, 05:43

Gäst

Standard Blockerade hemsidor
Det verkar som att de har blivit hårdare nu inför OS. Såvitt jag vet är många blogspotsidor blockerade just nu. Man är inte säker bara för att man skriver på Svenska. Min hemsida Kinalotsen - kinaresor med personlig service är blockerad från Kina trots att den är på svenska. Jag har visserligen skrivit lite om Tibet och Taiwan, men inget som inte tex DN skulle kunna skriva. Jag tror att det kommer att lätta lite efter OS.
Externa proxyservrar verkar inte fungera längre. Jag är i Kina nu. Om du vill kan jag testa om den är blockerad. Skriv adressen här eller maila den till mig via min hemsida.
Albin
Svara med citat

Gammal 2009-02-08, 13:52

Gäst

Standard blogg ??
Enkel fraga: finns det mer trist an blogg??
eller har folk sa trista liv att man maste lasa om andras ??? beklagar, trist for er.. haha
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8