ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-12-21, 23:01

Vesenne

Standard Hotell i Mombasa + visumfråga
Hej!
Jag ska ner till Kenya 7/1 för att bla hälsa på en kompis som jobbar där nere. Vi ska dels till "hans" by och så till Nairobi. Där har vi klart med boende. Försöker nu leta för dom 10 nätter vi tänkt stanna i Mombasa sen. Jag hittar en del hotell, men dom känns dyra (hittar många från sådär 120 dollar / natt). Vi vill visserligen gärna ha schysst standard också men framförallt är priset och läget viktigt. Har ni något att rekomendera? Hur ser det ut om man kommer ner utan något bokat, går det att ordna enkelt (som i Thailand tex) på plats?

Sen en annan fråga, då angående visumet. Som jag fått förklarat för mig så köper man detta för 60 dollar på flygplatsen. Behöver jag där uppge hotellnamn etc.?

Sen en sista fråga, någon som har en uppfattning om vad man bör betala för flyg respektive tåg/bussresa från Nairobi till Mombasa?

Tack
Svara med citat

Gammal 2009-05-12, 04:05

Gäst

Standard
buss från nairobi till mombasa ca 120 kr
tåg från nairobi till mombasa ca 350 kr (med sängplats och frukost)
flyg samma sträcka ca 500 kr

Hör av er om ni har fler frågor om Kenya på robert@scanken.com

Mvh

Robert
Nairobi
Svara med citat

Gammal 2009-05-13, 19:53

Trea

Medlem
Trea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Standard
Vi bodde på ett hotell inne i Mombasa, men jag minns inte vad det hette. Vi bokade i alla fall på plats och det var inga som helst problem. Man kan antingen bo inne i stan eller också vid stränderna, söder eller norr om Mombasa.
Svara med citat

Gammal 2009-06-11, 09:40

Johanna

Nykomling
Johanna är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Visum till Kenya är 50 dollar, man fyller i an ansökan när man kommer fram, bra att ha pengarna redo, kön kan vara lång så det hjälper att vara snabb ur planet.

Mombasa är en stor stad, har ni tänkt att bo i stan eller vid stranden.
Diani Beach har en rad av olika hotell i alla klasser, just nu är det inte mycket gäster på grund av finanskrisen, det bör inte vara något problem att hitta boende för ett hyfsat pris. Det finns ett flertal små researrangörer i Diani, ni kan tala med dem, då kan de rekommendera hotel. Jag vet ett hotel som är ok och billigt mittemot Southern Palms beach resort.

Billigaste flyget går med Fly540, de har resor till Mombasa och Malindi för ca 1500 tur och retur.
Svara med citat

Gammal 2010-06-16, 00:49

kriwe

Nykomling
kriwe är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Standard
Gammal tråd och TS har väl sedan länge kommit hem. Jag vill dock passa på att tipsa andra om min brors vandrarhem i Mombasa. Det ligger i Nyali 7,5 km nordöst om centrala Mombasa. De har verkligen lyckats få tag på ett schysst hus.

Länk till deras sajt där ni hittar med info: Mombasa Backpackers | The Ultimate Backpackers Hostel in Mombasa
Svara med citat

Gammal 2010-06-17, 17:07

Dexter

Nykomling
Dexter är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Standard
Det ser riktigt bra ut. Jag ska nog till Mombasa till hösten under min Östafrikaresa. Kommer definitivt att kolla in stället i så fall.
Hur länge har vandrarhemmet funnits?
Svara med citat

Gammal 2010-06-18, 01:47

kriwe

Nykomling
kriwe är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Standard
De var klara med allt i mitten av april om jag minns rätt, så det är riktigt nytt. Ryktet verkar dock ha spridit sig bland backpackers på plats och de har haft en hel del gäster. Jag har inte varit där och hälsat på, men det verkar vara ett riktigt bra gäng brorsan har träffat och driver vandrarhemmet med.
Svara med citat

Gammal 2011-07-01, 00:10

Wajir födelse ort

Talking Hej!
Jo du måste uppge adress vart du vara på, för få visum.
Visum kostar 50 dollar och de går bussar från Nairobi till 'Mombasaa kostar ca 100-200 kr
de tar ca 9 timmar underbar natur rekommdera starkt
Pssst De går alltid bra myta dem så du får ge 75 dollar för visum de klart slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Vesenne Visa inlägg

Hej!
Jag ska ner till Kenya 7/1 för att bla hälsa på en kompis som jobbar där nere. Vi ska dels till "hans" by och så till Nairobi. Där har vi klart med boende. Försöker nu leta för dom 10 nätter vi tänkt stanna i Mombasa sen. Jag hittar en del hotell, men dom känns dyra (hittar många från sådär 120 dollar / natt). Vi vill visserligen gärna ha schysst standard också men framförallt är priset och läget viktigt. Har ni något att rekomendera? Hur ser det ut om man kommer ner utan något bokat, går det att ordna enkelt (som i Thailand tex) på plats?

Sen en annan fråga, då angående visumet. Som jag fått förklarat för mig så köper man detta för 60 dollar på flygplatsen. Behöver jag där uppge hotellnamn etc.?

Sen en sista fråga, någon som har en uppfattning om vad man bör betala för flyg respektive tåg/bussresa från Nairobi till Mombasa?

Tack
Svara med citat

Gammal 2011-07-01, 00:34

Wajir födelse ort

Talking Hello
Hej igen!
Jag har förslag på hotel kostar ca 2500-5000 kenyamoney de jävligt fräscht.
De är typ 250-500 kr natt dem har pool allt kontakt dem innan kolla upp.
Som du vet kommer dem kräva mera pengar av dig va smart spela ut dem
Här de nr dit +254203575381 eller mobil nr +254722823143.
Har du frågor tips ring mig.+46700715902

Glory Safaris

Citat:
Ursprungligen postat av Wajir födelse ort Visa inlägg

Jo du måste uppge adress vart du vara på, för få visum.
Visum kostar 50 dollar och de går bussar från Nairobi till 'Mombasaa kostar ca 100-200 kr
de tar ca 9 timmar underbar natur rekommdera starkt
Pssst De går alltid bra myta dem så du får ge 75 dollar för visum de klart slut.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8