|
|
Kenya
[quote=Martinn;71445]Hej!
>Ett problem jag har är att jag tror att jag och min vänn kommer att tröttna på att vara i >kenya med min släkt och kanske vill komma därifrån, då är ett alternativ att vi skulle luffa >upp genom afrika upp till egypten och sedan vidare längs medelhavs kusten, vilket jag >själv drömt om att göra länge.
Du kommer kanske tröttna på att vara med din släkt, men att tröttna på Kenya lär du knappast göra... Finns mycket att se och mycket att uppleva. Inga problem att ta sig omkring till en billig peng om du använder lokala transportmedel som bussar, matatus osv. Har själv backpackat omkring i kenya i 6månader och tröttnade inte utan snarare bara vill tillbaka igen. Har du dock inte tidigare varit i Afrika eller Kenya så är det bra om du läser på lite om landet och afrika i allmänhet då det inte är alls som att luffa omkring i europa, fara finns alltid men det är viktigt att man använder sunt förnuft på de flesta praktiska saker. Att åka lokalt innebär farliga resor på dåliga vägar, skrotfärdiga fordon, varmt utan ac, sitta o trängas med lokalbefolkningen och packning, mycket damm och svett. Men visst... du kommer få massor av upplevelser och erfarenheter genom att resa runt med lokala medel.
Man kan leva mycket billigt och resa väldigt billigt om man lever som lokalbefolkningen. Genom att vara vit betyder bara att en väldigt massa personer ser dig som en vandrande bank och vill bli din vän för att du kanske kan bidra med en slant,, eller vill hjälpa dig ordna saker så de kan tjäna kommision på det du skaffar/köper. Var vänlig men var vaksam.
>Då är frågan, är det någon som har erfarenhet av att luffa i afrika med buss/tåg? eller är >det fullkomligt livsfarligt för 2 vita killar att få för sig att göra nått sådant? Finns det vissa >områden som man värkligen bör undvika och istället ta lite omvägar för att slippa? Skulle >vara så fantastiskt häftigt att åka på en sån tripp men vågar man?
Glöm tåg, de är oftast gammla diesellok som tuffar fram i 30kilometer/tim, snabbast och vanligast är bussar, oftast skrotfärdiga sådana. Angående områden som man skall undvika beror på vad du menar.. vill du uppleva saker så var inte rädd för något område, var bara försiktig och se inte ut som en typisk vilsen turist för då är inget område säkert. Och slutligen om man vågar... Klart man ska göra detta om detta är en dröm, det kommer förändra dit tankesätt och ditt liv då du kommer få så mycket nya upplevelser och intryck. Det är något du kommer att minnas hela livet, du kommer se helt fantastiska naturer/miljöer, du kommer se mäniskor som lever i misär fast ändå med glimten i ögat och en otrolig livsenergi, du kommer se otroligt mycket djurliv, du kommer få massor av nya vänner, du kommer att vilja komma tillbaka.
Några tips:
I afrika kan allt lösas om man har cash, koruption finns överallt.
Visa aldrig hur mycket pengar du har, och använd små valörer.
Ta ej med dyra prylar , och var på din vakt.
Lär dig pruta! Bara för du är vit så ökar priset på allt med minst 100procent.
Berätta inte för folk att du är där för första gången, då ser de dig som enkelt byte att lura.
Tänk på att det är en orsak till varför folk är så hjälpsamma och vänliga, de förväntas att du skall ge dom något eller att de tjänar kommision på vad du vill ha.
Finns många fattiga/tiggare och ge ej ut pengar! Du gör bara saker värre genom att lära folk att tigga från besökare.
|