|
safari i kenya med solreor
|

2008-04-06, 15:11
|
|
|
safari i kenya med solreor
Hejsan jag och en kompis funderar på att åka till kenya i höst med Solresor, är det någon som har åkt med dom och kan ge lite tips vad som var bra och dåligt. Hur ligger prisnivån på öl, vin och vatten? Vad kan man göra för utflykter i Mombasa och hur mycket kostar det? Är det försäljare som går omkring på stranden? Finns det någon marknad i närheten och kan man åka dit på egen hand eller är det för farligt? Hur är människorna, maten, standarden på hotellen både på safarin och i Mombasa? Hur är vädret i oktober och november?
Tacksam för lite tips!
Ewa
|
|
|

2008-04-27, 21:39
|
|
|
Safari med Solresor
Jag har åkt med Solresor till Kenya. Vi var på safari i en vecka och bodde i Diani Beach utanför Mombasa i en vecka.
Safarin var utan tvekan det bästa jag gjort i hela mitt liv och det rekommenderar jag starkt. Och jag rekommenderar även att ta en hel veckas safari eftersom man verkligen får se landet och människorna - och djuren så klart. Det är en tur full med intryck, känslor och upplevelser. Sedan är det så klart individuellt vad man är ute efter, men skulle jag göra om resan så skulle jag absolut lägga mer tid på safari och mindre på sol.
Både de lokala guiderna och Solresors guide var mycket duktiga.
Vi bodde på ett jättefint resort i Diani, men hela mentaliteten fick det, åtminstone för mig, att kännas mer som ett fängelse. Som turist lever man i sin skyddade värld med vakter vid ingången och personal som ler och lyder minsta vink, och för vissa kanske det är vad man söker och vad man nöjer sig med, men jag skulle mycket hellre vilja komma i kontakt med det riktiga samhället. Det sades att det var farligt att gå ut o.s.v men jag undrar hur mycket substans det egentligen låg i det där.
Givetvis fanns det försäljare, både på stranden och utanför hotellet - människorna är ju inte dumma. På stranden fick de inte vara och jagades iväg av vakterna och utanför hotellet var de minst sagt envisa och påträngande. Jag har lite svårt för hur jag ska ställa mig i frågan för det är sådan sjuk dubbelmoral att åka till Kenya och spendera sjukt mycket pengar med deras mått mätt och sedan inte ens offra på sig att lyssna på vad de säger. Men det ligger väl lite i den svenska mentaliteten också, vi vill titta i fred och inte bli påhoppade och påtvingade saker. Nog om det.
Det gick utflykter från Diani till Mombasa, vi var inte på någon, men de verkade fungera bra. Jag tror att Mombasa är en trevlig stad, så länge man inte går runt och oroar sig för att det är farligt eller osäkert. Vi var på en snorkeltur i Kisite och på Wasini och det var en jättebra tur.
Människorna i Kenya är väldigt vänliga och, genuint eller ej, måna om turisterna - vi är ju deras inkomst. Jag älskade landet och rekommenderar det starkt, men om man inte är ute efter chartersemester så rekommenderar jag inte att man lägger sig på ett resort i Diani, det finns så mycket mer att se.
|
|
|

2008-05-16, 11:53
|
|
|
Prisnivå på öl,sprit.. på turistbarer eller typiska turist ställen öl ca 6-9kr, drink ca 20-30kr på lokal bar öl ca 3-5kr, en flaska vodka ca 40kr. Mat på lokala ställen från 2kr ( typ skumaviki och ugali) om du vill prova det. Dyrare på hotellen och turistrestauranger. Vatten ca 5kr flaskan, oftast gratis på hotellen. Som sagt mycket folk som jagar dig om du visar att du är färsk turist som vill sälja saker och hjälpa dig på alla möjliga sätt och gärna vill att du skall följa med hem och titta hur han bor. Kan påpeka att de som har "vita" vänner har högre status bland lokalbefolkningen. För att bli av med säljare på stranden är enklaste sättet att lära sig lite små fraser på swahili som stacki som betyder -vill inte ha, är inte intresserad! Vilket då får dom att tro att du är från Nairobi och vips går djungeltelegrafen runt bland säljarna och du får vara i fred för de tror inte att du är "fresh meat" i form av en okunning färsk turist som inte har en aning om vad något kostar. Finns många "säljare" av safariturer och dagsturer, men man kan faktiskt fixa det mesta själv, hyr en taxi på en hel dag för ca 250-300kr (pruta)heldag innebär att han kommer köra dig från morgon till kväll och var du än vill åka inom rimliga avstånd. och åk sedan till mombasa för en hel dag och besök mamba village, fort jesus, old town, haller park m.m Eller varför inte besöka shimba hills som ligger nära diani, det enda trädhotellet längst kusten med elefanter vandrande under det.
Klart hotellen säger att det är farligt att vandra själv, de vill att du ska spendera dina pengar där. Har själv rest runt i 6månader i Kenya på de mest otroliga ställen helt med lokala medel och har aldrig haft någon otrevlig upplevelse. De är väldigt måna om turisterna då som tidigare nämnde så är ni en inkomstkälla.
Finns marknader lite överallt och inga problem att resa dit själv med matatu eller taxi, men mest givande om du har en guide med dig.
Och du behöver inte boka via något charterbolag! Boka själv en biljett på nätet och spara pengar, Bostader finns överallt i alla prisklasser från 50kr per dag uppåt. Angående safari så finns det safaribolag överallt och man kan pruta ner priserna. Afrika är inte i internetvärlden som vi och absoult inte lika organiserade. Man kan ha en riktigt billig semester men även samtidigt en dyr om man inte förstår hur saker o ting fungerar i Kenya. Och själv åker jag dit 2gånger om året så något fantastisk finns där tydligen.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|