ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-10-29, 11:02

DaF1e

Nykomling
DaF1e är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 0

Standard Hur mycket resepengar för två veckor i Kenya?
Hej!
Jag och min fru ska i mitten på november till Kenya för 4dgr safari och 10dgr sol och bad på Nyali Beach norr om Mombasa, närmare bestämt Voyager Beach Resort (Apollo). Någon mer som ska dit?
Det mesta är ordnat och klart, men för oss finns det frågetecknen vad gäller reskassan. Hälften US-dollar och hälften kenyanska schilling har vi hört, men varför? Och ska man ha mycket en-dollars för dricks? Och hur mycket behöver man (vi har All Inclusive)? Förvirringen blir total när det finns så dålig information kring detta, så jag provar och frågar här.
Tacksam för svar!

/David
Svara med citat

Gammal 2007-12-02, 18:58

gojoha2000@yahoo.se

Standard Nyali Beach
Hej David

Min hustru och jag åker för nionde gången till Bamburi Beach 13 km norr om Mombasa.
Ni bör ha ett par endollarsedlar med er så att ni kan ge dricks till personalen som bär upp bagaget på rummet. För övrigt vill jag rekomendera att ni tar med kort så att ni kan göra bankuttag i automater. Visserligen kostar det 35 kronor per uttag men det tjänar ni in många gånger om p.g.a. den bättre kursen. Lycka till på resan.

Hälsningar
Göran
Svara med citat

Gammal 2007-12-03, 17:31

DaF1e

Nykomling
DaF1e är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 0

Standard
Hej Göran och tack för ditt svar! Vi har redan hunnit med att åka på vår resa men det är precis som du skriver, en hög med småpengar som endollars-sedlar är mycket lämpligt att ha med! Tyvärr fick inte mindre valörer än 10-dollars och 500-shillings när vi växlade på Forex så de första dagarna i Kenya var lite besvärliga just för dricksens skull. Snubben på toa på flygplatsen blev dock mycket glad för sin tiodollars-sedel... Alltid roligt att göra någon glad, men att ge så mycket i dricks fungerar ju inte längden.

För att svara på min egen fråga nu när vi redan varit iväg och skaffat oss den erfarenheten så växlade vi ca 4000skr till shilling (= 39000) och ca 650skr till 100 Us-dollar. Detta hade vi klarat oss på eftersom vi hade All Inclusive, men en djuphavsfiskeresa för 19000 shilling (för 2 pers.) sprängde denna första budget. Det är dock som Göran skriver inga problem att ta ut pengar vid en bankomat. Vi tog ut ca 39000 shilling då, men hade en del pengar över vid hemredan. En taxi för 600 shilling t.o.r. till ett köpcenter i närheten av hotellet löste detta på ett smidigt sätt, chauffören väntar på dig utanför!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8