ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-28, 08:16

Gäst

Standard Är det värt att resa till Kenya?
Jag sitter och planerar en resa i vinter och såg att apollo har resor till Kenya och jag börjar fundera på att åka dit. Men nu undrar jag vad man kan se och göra i Kenya. Tydligen går apollos resor till mombasa. Finns det shopping där? Är stranden fin? Kan man snorkla? Finns det nån slags safari man kan åka på?
Jag är taksam för alla tips!
Svara med citat

Gammal 2007-08-28, 22:40

Eslöv

Globetrotter
Eslöv är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Rykte: 6

Standard Är det värt att resa till Kenya?
Ja, det är en resa vi aldrig kommer att glömma. Vi åkte med Solresor och åkte på safari och hade sedan sköna dagar söder om Mombasa. Om man gillar djur och natur är detta fantastiskt. Dessa stora viddor och massor av djur är en syn man aldrig glömmer. Vi mellanlandade i Mombasa och var sedan på utflykt i stan, men där skulle vi aldrig vilja bo.
Svara med citat

Gammal 2007-08-29, 06:41

Gäst

Standard
Tack för ditt svar!
Vad var det som gjorde att ni inte skulle vilja bo i Mombasa? Apollo har bara Mombasa i sitt program. Vilka andra resebyråer kan man åka med?
Svara med citat

Gammal 2007-08-29, 09:45

Eslöv

Globetrotter
Eslöv är inte uppkopplad

Standard Kenya
Hej igen!
Anledningen till att vi inte trivdes i Mombasa var att man kände sig osäker. Vi hade före vår resa prata med några som varit i Mombasa och av reseledaren blivit förbjudna att överhuvudtaget avvika från gruppen, ex ej gå in i affärer ensamma.Solresor hade en lokal guide som ordnade resor till M och vi åkte med honom. Han bodde själv där och kände staden och människor väl. Vi åkte med Solresor (januari 2005) och allt var toppen. Safarin var som jag nämnde tidigare underbar. Man måste dock veta att vägarna är inte de bästa, men man ser väldigt mycket när man åker minibuss. Vi bodde sedan i Diana Beach och badade. Vi hade bl.a. apor som kom på besök på balkongen när vi suttit och ätit där. Roligt att se på nära håll, men viktigt att stänga dörren.
Svara med citat

Gammal 2007-09-02, 13:39

Gäst

Standard
Vi har också rest med Solresor på 1v Safari & 1v Sol&Bad - i december 2005 - och vi tyckte att det var vår bästa resa någonsin (och vi har rest mycket!). Det var så bra att vi åkte igen i juni 2007 och det var fortfarande fantastiskt!
Nu då Apollo ska börjar med direktflyg till Kenya från Stockholm så funderar vi på att åka med de på safari och sol&bad i vinter igen. De erbjuder ju många olika safaris. Apollo har ju inga hotell direkt i Mombasa (om du ser på deras egen hemsida), utan alla deras strandhotel ligger antingen söder eller norr om stan och där finns det många fina paradisstränder! Lycka till!
Hälsningar,
Annika&Peter

Här är en länk till vårt webphotoalbum med våra Kenyabilder:
Annika&Peter's photosets on Flickr
Svara med citat

Gammal 2007-09-12, 17:28

Gäst

Smile Safari med Solresor
Hej!
Letade lite på nätet om inlägg från andra som varit på safari i Kenya. Hittade Era otroliga bilder! Blev så glad att ni också åkt med Solresor och var nöjda! Vi har bokat en resa till Kenya i början på nästa år,med safari 1 vecka sen i kombination med Zanzibar 1 vecka. Drömresa vi planerat länge...
Hade lite praktiska funderingar..Vad har man med sig för kläder??? På safarin? Hoppas någon av er har tid svara :-) STINA
Svara med citat

Gammal 2007-09-17, 17:23

Eslöv

Globetrotter
Eslöv är inte uppkopplad

Standard
Hej Annika och Peter!

Tack för att ni delar med er av alla underbara bilder! Hur bär ni er åt att få så fin skärpa?Man kommer ju inte helt nära djuren. Hur var annars resan i juni vädermässigt mmi jämfört på vinterhalvåret?
Svara med citat

Gammal 2007-09-17, 22:40

Gäst

Standard
Hej Eslöv!
Tack!
Vad spännande att vi har varit på ungefär samma resa som ni med Solresor! Åkte ni också på Karen Blixen Safari?
Vi kommer nog aldrig att glömma vår första safari och alla vilda djur, de färggranna fåglarna, de exotiska blommorna överallt, det varierande vackra landskap, alla trevliga människor vi mötte, den goda maten och helt enkelt möjligheten att kunna kombinera safari med sol&bad på samma resa!
Nja, inte vet jag om det var så stor skillnad väderleksmässigt att vara i Kenya på vår första eller andra resa till Kenya. Vi hade nån regnskur vid kusten på kvällarna både i december 2005 och även i år i juni, men på dagarna var det oftast hett och soligt, som det brukar vara där det är tropiskt.
På safari i nationalparkena regnade det inte alls i juni, men det var kyligt på natten och den tidiga morgon game-drive och vi hade på oss lätta sommarjackor då. På dagarna är det dock varmt och skönt med sol och blå himmel.
Vi kan tänka oss att åka till Kenya igen både på sommaren och på vintern. Det är fantastiskt där både vid kusten och på safari under alla årstider, tror jag!
Just nu funderar vi faktiskt på att åka igen i april nästa år, även fast det ska vara "regnsäsong" under den tiden på året, men det innebär ju sällan att det regnar en hel dag, utan oftast bara en kort skur och så kommer solen fram igen med blå himmel. Apollo ska ju börja med direktflyg från Stockholm i vinter, vilket verkar praktiskt, samt så verkar deras upplägg på den veckolånga Kenya/Tanzania safarin spännande, så vi får se!
Hälsningar, Annika
Svara med citat

Gammal 2007-09-25, 21:33

Toby

Question Översvämningar
Har läst en del om att det är översvämningar i Kenya nu.
Är det någon som vet om Masai Mara är drabbat?
Hur är det med skor på safari? Duger det med sandaler?
Svara med citat

Gammal 2007-09-29, 22:03

Gäst

Standard
Hej! Ser att du som kallar dig Eslöf bodde på diani beach. Vilket hotell bodde ni på? Hur var det med kackerlackor o dyl i hotellrummen? Det kanske är någon annan som vet? Vi ska dit i slutet av november och ska bo på Safari beach hotel. Längtar! =)
Svara med citat

Gammal 2007-09-30, 16:11

Eslöv

Globetrotter
Eslöv är inte uppkopplad

Standard
Hej!
Vi bodde på hotell Indian Beach Club på Diana Beach. Där var inga kackelackor, men det fanns apor. När man varit på balkongen och ätit något kom det alltid apor och letade efter smulor. Trevliga att titta på, men man måste nogsamt stänga dörren. Lycklig resa vi har bara positiva erfarenheter från resan där.
Svara med citat

Gammal 2011-01-09, 19:25

Gäst/ Ann-Margret

Standard Funderar över resa till Kenya
Hej!!

Vi är ett finlandssvenskt par som planerar att resa till Kenya/Mombasa och Nairobi i september/oktober 2011.
Vi har tänkt att vi skulle ha med våra två söner på 7 och 4 år men jag är osäker.
Jag undrar om man kan vara trygg eller är det osäkert att röra sig där??

Tacksam på för alla svar
// Ann-Margret
Svara med citat

Gammal 2011-02-03, 16:57

Flyrib

Medlem
Flyrib är inte uppkopplad
Flyribs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Standard
Hej, skulle nog säga som förgående talare att Tanzania är mer oexploaterat än Kenya samt folket där har "mer servicekänsla". Samt har stött på mer agressiva försäljare i Kenya. Sist men inte minst så kommer man närmare djurlivet i Tanzanias östra serengetiområde.

Gammal 2011-02-18, 20:03

Gäst

Standard Kenyasafari
Nyligen hemkommen från en safariresa+strandliv vid Diani beach utanför Mombasa med Solresor.
Det var den mest fantastiska resa jag någonsin gjort. Allt klaffade perfekt och jag kände mig aldrig otrygg. Däremot ska man ju lyssna på sin guide. Vid Diani beach blev vi varnade för att gå utanför hotellet när det var mörkt. Det var heller inget problem för det mesta fanns ju på hotellområdet. Dessutom var det rätt skönt att bara koppla av efter safarin.
Vi gjorde en stadstur till Mombasa med guiden och hon höll koll på oss och det kändes aldrig otryggt.

Många strandförsäljare men det är det ju vart man än reser.

Att resa med lite större barn tror jag knappast blir något problem bara man är förberedd på att det är ju en del långa biltransporter på dåliga vägar, så åksjuka barn kan ju bli ett problem. Men det är ju mycket att titta på under tiden, inte bara under själva game-driven.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8