Jag har varit på Kap Verde med min familj och kommit hem nu den 4 mars. Vi var en vecka på RIU Karamboa på Boa Vista och en vecka på RIU Funana på Sal. Inrikesflyg mellan öarna tog ca 15 min, så vi hann inte mer än komma upp förrän det var dags att landa!
Innan resan läste jag en hel del här och fick näst intill Ågren för att vi skulle dit eftersom det finns så många negativa inlägg på nätet. MEN... Vi hade en underbar semester! Till Kap Verde åker man för att ha SEMESTER, dvs ta dagen som den kommer och njuta av tillvaron. Det finns en och annan utflykt att göra, men inte så att man har en massa "måsten" som ska planeras in. Stränderna är makalösa och det är där vi ville spendera all vår tid. GÅ och samla snäckor i strandkanten, ligga och spana på kitesurfare, hoppa i sanddynerna, guppa i vattnet... Mmmmmm.....
Shoppa gör man dock på andra ställen än Kap Verde! Visst köpte vi med oss lite som souvenirer, men inte mer än så. Tips: Köp med er allt ni böhöver inom schampoo, solkrämer etc. Det är svindyrt!
Det enda problemet jag såg var att vågorna var väldigt stora drygt halva vår resa. Detta hade vi läst om innan och hade därför köpt med en enkel seglarflytväst åt vår åttaåring. Han är fullt simkunnig, så det var inte av den anledningen. Västen gjorde att han kunde bada utan att vi behövde vara rädda att han skulle dras ner av någon våg eller ström. När det väl var gul flagg så var det sååå skönt att ligga och guppa på vågorna.
Jaha, och vilken ö och vilket hotell ska man då välja?
Båda öarna har makalösa stränder och är jämställda där, blåsten är densamma. Sal är mer utbyggt med restaurangern och butiker än Boa Vista så ska man inte bo på All incl så rekommenderar jag definitivt Sal.
Bor man däremot på all incl så är Karamboa ett par snäpp bättre än Funana. Personalen är mer positiv och servicenivån är snäppet högre (även om den absolut inte var dålig på Funana). Dessutom finns här fler svenska barn i och med den svenska barnklubben. Däremot håller maten något högre nivå på Funana.