ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-02-29, 23:00

:stefan:

Nykomling
:stefan: är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 0

Standard Reseberättelse: En vecka i Santa Maria på Kap Verde
Kap Verde är en ganska ung nation som först 1975 slog sig fria från Portugals kolonialism. På grund av detta är vi skandinaver (och de flesta européer) populärare än portugiser som turister på ön, då portugiserna gärna uppför sig som om de fortfarande ägde öarna.

Öarna som sådana är till stor del vulkaniska och präglas till stor del av detta. Tillsammans med all ökensand som blåst över från Sahara ger de intryck av ökenöar: varmt, ganska blåsigt och sand överallt. Åtminstone gäller detta för Sal.

På Sal, ön där Santa Maria ligger och dit Fritidsresor flyger, lyser grönskan med sin frånvaro, förutom just vid kusten och i Santa Maria där de vattnas. Det är alltså ingen ö att åka till för att uppleva naturen. Men öknar är oerhört fascinerande så jag trivdes i alla fall. :-)

Flygresan till Sal gick utan problem med TUIs 767. Eftersom jag är över 1.90 hade jag förbokat en plats med extra benutrymme för 400kr t/r och det var värt varenda spänn! Bokades smidigt på nätet och resten av sällskapet bokade platser på raden bakom mig så vi var samlade i planet. Om man vill ha en "vanlig" plats förbokad kostar det 200kr t/r.

Väl på Sal fick vi vänta ett bra tag innan vi tagit oss igenom tullen (två stackars tullare för ett fullt flygplan, you do the math), men eftersom vi kom fram vid tiotiden på kvällen var det inte så tryckande hett, även om jackor och extratröjor från Arlandas klimat åkte av rätt fort.

Utanför väntade Fritidsresors folk och lotsade oss till rätt buss som på tjugo minuter körde oss till hotellet. Snabb incheckning och stup i säng.
Dagen efter gick jag och fixade en cylinder till värdeskåpet, €15 i avgift och €30 i deposition. Där gick det nästan femhundra av mina tusen spänn i euro. Hoppsan.

Vi bodde på Belarizonte, sammanbyggt med Novorizonte, där det var gott om barnfamiljer från främst de skandinaviska länderna. En pool vid hotellet (med poolbar), en vid stora restaurangen och två barnpooler fyller behovet för den som vill bada i klor, annars finns Atlanten precis nedanför hotellet med en enormt lång och bred sandstrand.
Hotellet har helt okej standard, både hotellrummen och bungalowerna är fräscha och man har nära till allt var man än bor kändes det som.
Dock ligger vissa av bungalowsen nära restaurang Salinas på området där det är rätt bra liv på kvällarna, varje kväll är det uppträdande av någon form. Vis av erfarenheten hade jag med mig öronproppar och således sov jag utmärkt, men syrran och hennes gubbe med deras tvååring hade absolut inte kunnat bo där.
Men de hamnade en bit in bland husen så jag tror inte de lägger barnfamiljer så nära av princip.

Beachen, stranden, the place to be!
Komplett med aktiviteter för kidsen, solstolar och parasoll tillhörande hotellet (och därmed gratis) och inte minst ett azurblått klart vatten.

Eftersom det blåser ganska mycket på Kap Verde är det ett paradis för windsurfare och framförallt kitesurfare, så har man läst ut sin bok kan man alltid ligga och titta på när de surfar omkring och hoppar tokigt högt med sina fallskärmar.

Vattnet känns bra kallt när man kliver i från 28 grader i luften, men efter den första chocken (och den första större vågen) är det inga problem. Det är inte långgrunt utan djupnar rätt kvickt.
Det roligaste är, som tidigare sagts här i forumet, vågorna. De är många, långa och en del rätt stora. Det är inte mycket strömmar, men att lattja runt i vågorna på det lite grundare området är rent barnsligt kul - sitta på rygg när en våg kommer och sen försöka hålla sig på rätt köl när vattnet forsar tillbaka samtidigt som nästa våg kommer... Stor underhållning!

Själva Santa Maria utvecklas med en faslig fart, det byggs precis överallt även om vissa av byggena verkar ha stått still ett tag. Ödetomter är ingen ovanlig syn även mitt inne i stan samtidigt som bebyggelsen är en salig blandning av moderna hus blandat med mer traditionell bebyggelse.

Affärsutbudet är en smula enahanda, det är restauranger, souvenirshoper (många av typen hål i väggen) och minimarkets. Främst de senare kom folk fram till oss och ville visa vägen till, men det är bara att tacka nej. Men rätt vad det är kan man hitta ett nybyggt hus med vanliga butiker.
Roligast hade vi dock när vi hittade restaurangernas grossist eller vad det kan ha varit. Lagerhyllor med ärtor i 20-kiloshinkar, dieselaggregat, sugrör i storpack...

Valutan heter escudos (CVE) och för en svensk krona får man idag 10 escudos. Svårt att få tag på i Sverige då det officiellt är in- och utförselförbud på valutan, men euro går lika bra - överallt! En euro får man 110 escudos för, men många räknar på 100 för att förenkla. Var dessutom beredd på att få bägge valutorna i växel om du betalar med euro.

Visakort tas inte på många ställen, ofta står det på menyerna att de inte tar kort, men de som gör det har ofta en Visalogga vid entrén.
Bankomater finns på ett gäng ställen numera, närmast från hotellen vid västra delen av stranden där Belarizonte ligger är faktiskt på bensinmacken som ligger inom synhåll från hotellet.

Restaurangerna är av ganska bra kvalitet, inget som förtjänar stjärnor i den där boken, men för att i princip vara ett u-land är det riktigt bra. Några av ställena drivs dessutom av européer som sätter sin prägel på menyerna.
Överlag har restaurangerna öppet för lunch och öppar sen klockan sju för middagsgäster.

Två guldkorn vi hittade:
Odo d'agua (stavning?) vid stranden, första stora stenbyggnaden som går ända ner till vattnet om man kommer från Belarizonte, sikta på skyltningen om Q-bar. Mycket folk och bra service.
Atlantis på stranden, hopbyggt med ett surfingcenter. Drivs av belgare om jag fattade saken rätt. Menyn varierar lite beroende på vilken fisk som fångats under dagen, så det är garanterat färskt. Här testade jag Cachupa vilket är Kap Verdes nationalrätt, blev lite paff när jag fick en kastrull på bordet... Som pyttipanna i grytversion ungefär, baserat på bönor, fisk, kött, det man har. Kalasgott!

Restaurangen på hotellet skäms inte för sig, frukosten är stor och bra, på kvällen serveras en buffé med rätter som varierar från dag till dag. Dock var deras cachupa inte lika bra som den på Atlantis.
Den andra restaurangen heter alltså Salinas och ligger neråt strandpromenaden till. Frukost även här fast i lite mindre format, trevligt dock att käka frukost halvt utomhus då det bara är väggar åt två håll så att säga. Tyvärr är servicen lite långsam och detsamma gäller för Snack bar nere på stranden.

Vill man ta sig till Sals huvudstad Espargos har man, förutom att hyra egen bil, två val: taxi eller aluguer. Taxi finns överallt och de tutar på dig för att få dig att ta en taxi så snart de ser dig, medan aluguer är minibussar som också tutar på dig. En taxiresa till Espargos kostar runt 1000 CVE medan en resa med en aluguer går på 100 CVE och för en tia kan man verkligen kosta på sig en sån resa!
De utgår från en korsning du kommer till om du följer vägen in till stan och väl där hoppar du på en buss, men ta den med mest folk i! De åker aldrig förrän bussen är full, så glöm allt vad tidtabeller och linjesträckning heter. Om de inte fyller bussen vid korsningen tar de en sväng genom stan för att hitta passagerare där istället...

Espargos är inte mycket att se ärligt talat, mindre turistigt än Santa Maria, men mer trafik och mer av en organiserad stad.

Vi åkte på en ö-tur som Fritidsresor arrangerade, valet var med buss eller med jeep. Valet var lätt.
En karavan Landrover Defenders lämnade Santa Maria, hämtade folk vid Rio Funana (allinclusive-stället mitt ute i öknen utanför byn) och styrde sen vidare rakt ut i sanden. Skoj tur att åka på, man fick se att ön verkligen består av sand och vulkanaska. Sista stoppet var vid det första saltutvinningsstället i en gammal vulkan vilket var en riktig höjdpunkt.
Salt är Kap Verdes enda egentliga exportvara och denna halvt nedlagda anläggning är alltså bevarad av historiska skäl. Men vi gick in i kratern, hoppade i badbrallorna och hoppade i spat!

Nu hoppar man inte i där, det ska erkännas, man går försiktigt, väldigt försiktigt. Ökensanden är inga problem att gå barfota i, inte heller det salt som låg på backen. Men botten på saltsjön består helt av stenhårda saltkristaller och DE gör ont! Flipflops eller Foppatofflor var populära och det är väl enda gången jag önskat att jag hade såna.
Men med 26% salt i vattnet flyter man som en kork - återigen en rent barnsligt kul grej att göra! Dessutom säger legenden att man blir tio år yngre av att bada där och det är ju inte dumt.

Överlag var det riktigt skönt att vara på Kap Verde i februari. Tokigt varmt, sol hela tiden (360 soldagar om året) även om en del moln svepte förbi och det blåser mest hela tiden.
Detta är öarna där man latar sig på stranden, äter gott på kvällen och fördriver tiden med att läsa en god bok.
Svara med citat

Gammal 2008-03-04, 13:13

Gäst

Smile Tack för resebereättelse från Kap Verde
Hej!
Tack det var jättebra att läsa om din resa till Sal. Jag och min familj åker dit den 16 mars. Vi ska också bo på hotell Belarizonte. Nu har vi fått många bra tips - det känns jättebra
Svara med citat

Gammal 2008-10-18, 17:46

gunpconnys

Nykomling
gunpconnys är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Smile Kap Verde en vecka
Stefan
Vilken bra reseskildring. Vi ska åka nu om en månad. 20 nov-08.
Det känns mycket bättre nu, efter att ha läst en massa negativa saker. Om dålig mat, rån mm mm.
Men man ska nog skaffa sig en egen uppfattning. Nu var det ju ett tag sedan du var där, men jag hoppas ändå att du läser mitt inlägg.
Fanns det gott om bankomater? Var det problem att ta ut pengar där.
Ska man växla till euro här hemma eller där. Vad tycker du är bäst?
Deras valuta tycks vara svår att växla till sig här hemma.Vi åker också Till Santa Maria. Det fanns inte mycket att välja på när det gäller hotell. Allt tycks vara fullt. Men vi fick tag på ett FFF+.
Hoppas att det är ok.
Skriver igen när vi kommer hem.
GPnov20
Svara med citat

Gammal 2009-09-03, 14:47

Gäst

Standard Sal
Kanon beskrivning, låter som om man kan ta med en del Eurosar. Att det blåser en del verkar alla ta upp, så man undrar om man kan ligga på stranden och läsa, det verkar ju som om du fixat det. Matställen verkar ju variera, så skall se om vi hittar dina. Skall dit den 20 oktober, , men bor i lägenhet.
Svara med citat

Gammal 2009-09-04, 16:30

Gäst

Standard Kap Verde
Var där i nov-08.
En upplevelse, men inget jag kommer att besöka igen. Tror jag. Känns inte så.
Vi bodde lite avsides. En grusad väg att gå in till byn. Kolsvart efter kl 18. Man gick på vinst och förlust. Skräpigt, byggmaterial mm mm.
Maten var förskräcklig. Dyr och dålig! Under all kritik.
Fick bra mat 2 ggr på en vecka. Som tur var en kväll när vi firade en födelsedag, fick tips om en italiensk restaurang. Som var toppen på en skala 1-10. Så var det en 10-poängare.
Liten gemytlig med en ägare som lade ner hela sin skäl för att göra gästen nöjd. Svårt att få bord man måste boka långt före. Men klart värt att besöka. Vi var också på en fiskerestaurang som också var mycket bra. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette. Men det finns inte många att välja på.
Mycket blåsigt vid havet. Knappt man kunde ligga där. Svinkallt i vattnet, sanden blåste upp i ansiktet. När v gick upp till hotellet som hade pool, som tyvärr ej var uppvärmd var det något bättre. Men poolen var det knappt någon som vågade sig i.
Nej, min bedömning är nog att vänta en 5 år kanske. För att det kommer att förändras är helt klart. Exploateringen var enorm.
Svara med citat

Gammal 2009-09-15, 16:53

Biggan

Medlem
Biggan är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Tack för info , nu får vi fundera vidare på resan!
Svara med citat

Gammal 2011-02-20, 22:16

Gäst

Smile Shopping!
Jag bara undrar lite om shopping, är det billigt, vart ska man handla?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8