ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-02-10, 17:22

Standard Kap Verde
Kap Verde är ett resmål på frammarsch. Fritidsresor flyger ju dit, såg även ett inslag på packat å klart om det.
Men var väl inte sådär över sej imponerad om informationen om öarna.
Fritidsresor har ganska dålig info om resmålen på sina sidor, så jag vänder mej hit och undrar kort och gott om någon som varit där och har lite kompletterande information att lämna, lite personliga upplevelser är väldigt mycket värda vid val av resmål.
Svara med citat

Gammal 2007-02-10, 17:34

JPS

Nykomling
JPS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2007

Rykte: 0

Standard
Ett tips är att kika in på www.surfzone.se (pga att ön är ett vindsurfparadis). Sök på Kap Verde där så hittar du massvis med info om denna ö. Reseberättelser, film etc.

Gammal 2007-02-28, 03:42

Jensp

Standard
Jag är också nyfiken på Kap Verde! Finns det någon mer som har lite personliga erfarenheter. Funderar på att resa i mars -08!
Svara med citat

Gammal 2007-05-05, 14:05

Standard
Hej! Jag har varit i Kap Verde, och det är en hemskt fin plats. I och för sig är det en fortsättning på Sahara öknen och det kan vara otroligt varmt och klibbigt. Var också där på varmaste tiden av året (januari-februari) och det regnade inte en enda gång. Mycket och se, och det är jätte intressant om allt det här med kreolkulturen. Härliga öar minsann. Åkte på en massa runturer. Jag var på ön Sol, dit alla flyg går. Skall man till någon annan av de 15 öarna (9 bebodda) måste man åka med små privatplan. Maten är härlig, och ett måste att ta hem är en CD med Kapverdiansk musik. Absolut.

/14 åriga jag.
Svara med citat

Gammal 2007-05-05, 14:09

Standard
Oj! Fjortonåringen hade totalt rätt Har nämligen också varit där. Som hon sa, musiken. Försök hitta en skiva med Cesaria Evora!

Svara med citat

Gammal 2007-06-07, 12:22

Annapanna

Standard Kap verde med litet barn
Hej!

Vi är en familj som ska åka till Kap Verde för att fira att min pojkvän fyller 30 i år. Det blir vi två och min pojkväns föräldrar samt min pojkväns bror med hans fru och en dotter. Lilltjejen kommer att vara ca 16 mån då vi åker (nov 07).

Vi kommer att bo nära stranden (Riu Funana), men barnet kanske har det bäst i barnpoolen? Hur är maten?
Kan man vaccinera så små barn?
Ska man ha med mat hemifrån till barnet?

Vi vuxna är resvana, men man oroar sig lite för hur lilltjejen ska ha det!

Tacksam för tips!
Svara med citat

Gammal 2008-02-14, 19:08

Gäst

Standard Två veckor NO STRESS
Hej!
Har nyss kommit hem från Kap Verde och håller långsamt på att komma tillbaka till vardagen.

För oss var det precis det paradis vi önskade. Vi var ett stort gäng och bodde på Hotell Belarizonte, ett bra hotell med många små bungalows. Här var allt mycket välordnat och det var mycket svenskar på detta hotell. På vår "gård" bodde först bara svenskar men sedan blev det några danskar och norrmän också. Ett bra val av hotell med flera pooler som vi aldrig nyttjade eftersom närheten till stranden och den underbara sandstranden med det varma vattnet och de härliga vågorna var det självklara valet. För den som vill finns gympa, fotboll och volleyboll på stranden under förmiddagarna. Ett duktigt gäng ungdomar från ön sköter detta. De har även hand om underhållningen på Salinas-restaurangen som ligger vid strandpromenaden. De sjunger och dansar och lyckas få igång nodborna. De är jätteduktiga!
Det var många sällskap med flera generationer som trivdes här. För barnen finns Bamseklubben mm. Det var väldigt många barnfamiljer här!

Det var nära in till stan Santa Maria via strandpromenaden och här finns det många restauranger att testa. Några av våra favoriter var Odjo Aqua och Leonardi.
De som valde all inclusive-hotellet Riu Funana, ser ut som en hägring i öknen, har långt in till stan och då åkte nog de flesta taxi. Men det såg väldigt lyxigt ut utifrån, är man inte hotellgäst kommer man minsann inte in där.

Fritidsesor har flera utflykter som är väl värda att göra. Att flyga till de andra öarna är jätteintressant men ganska dyrt om man är några stycken.
Men det räcker ju annars med stranden, böcker och musiken!
Alla turister läser böcker - överallt!!! No stress!

På stranden och i stan är det många som vill bli vän med dig och sälja saker. Men man lär sig hantera detta också.

Lyssnar nu varje dag på min medköpta musik-CD. Musiken är härlig!

Ha det så bra alla ni som ska iväg till Kap Verde!

La Familia
Svara med citat

Gammal 2008-02-16, 11:10

:stefan:

Standard Valuta?
Hej!

På torsdag lyfter jag och familjen mot Kap Verde och en fråga vi inte hittat något bra svar på är hur man gör med valutan.

Ska man växla till sig en hög escudos här hemma, funkar det med euro (eller måste man växla igen på plats då?) eller ska man hoppas på att hitta någon bankomat på plats? Vad är enklast och smidigast inte bara för oss utan också för den jag köper en flaska vatten av i "kiosken nere på hörnet".

Vi åker med Fritidsresor och bor på Belorizonte i Santa Maria.
Svara med citat

Gammal 2008-02-19, 14:00

Kap Verde vän

Smile valuta till Kap Verde
Hej lyckost som får åka till KV och Sanka Maria, härligt ställe!
Det är smart att försöka växla så mycket escudos du kan och ta med hemifrån alt euro och gärna på resecheckar som i vart fall kan växlas in när du bor på Belorizonte, som för övrigt har trevlig och tillmötesgående personal.
Bankomaten i Sta Maria (har bara en bank och en bank till öppnade under tiden vi var där) är ett ... fiasko! Folk står och köar hela dagarna och för det mesta fungerar det inte alls - så var det i vart fall för oss när vi var där vid juletid 2007. Inte så kul med dyrbar semestertid!

Dricksvatten köper du i stora dunkar antingen vid bensinmacken vid infarten till S Maria eller i någon av dom jättesmå livsmedelsbutikerna som finns i byn, gå gatan rakt upp från banken så hittar du dem. Alla går och bär på vattendunkar!

Njut av KV för oss också. Det var verkligen no stress och mycket trevlig stämning i bungalows kvarteren på Belorizonte med norska, danska, finska och svenska barnfamiljer. Ungarna hade jättehärligt och vi också, även om sängarna lämnade lite övrigt att önska, men man överlever!

hälsningar
Malmö-borna
Svara med citat

Gammal 2008-02-19, 16:39

:stefan:

Standard
Nu sket det sig med escudos eftersom X-change inte hinner få fram några innan vi åker på torsdag och Forex vägrar befatta sig med dom "eftersom det faktiskt är in- och utförselförbud på den valutan" som en extremt snorkig dam upplyste mig om när jag var på Sthlms Central igår...

Jaja, det får bli jurå istället!

Är euro en allmänt accepterad valuta eller är det växling till escudos som gäller?
Svara med citat

Gammal 2008-09-27, 17:00

Britt-Maire

Standard Kap Verde
Funderar på Santa Maria och Sal i november nu. Undrar, är det kallt där om kvällarna?? behöver man långbyxor och tröja??? Vi har mestadels varit i Asien och där behöver man ju bara shorts...
Svara med citat

Gammal 2008-09-29, 12:17

Gäst

Standard
"Är euro en allmänt accepterad valuta eller är det växling till escudos som gäller? "
Man kan betala i Euro överallt,men du får alltid växel i Escudos!SÅ det är ingen mening att jaga escudos här på bankerna.
-->Britt_Marie,kolla vädret,det är inte kallt men på vinter blåser rätt starka vindar,kanske långa armar och byxor sent på kvällen och väldig tidig på morgonen?
Svara med citat

Gammal 2008-09-30, 12:20

Britt-Marie

Cool Hej igen!
Tack för tipset om långbyxor och tröja :0) Är maten dyr därborta?? Vi ska bo på ön Sal och Belorizonte, frukost ingår. Är det vanligt med magsjuka eller vågar man äta allt???
En annan fråga, är det bra badvatten om man gillar att ligga och plaska länge i böljan den blå?? finns det många djur i vattnet????
Och finns det mycket mygg?
Svara med citat

Gammal 2008-09-30, 21:04

Gäst

Standard
@Britt-Marie
Maten är dyrt på alla hotell,samma som alla souvenirer,men betydlig billigare ute på de små restaurangerna.
Vaccinationer-vi tog allt möjligt,men prata med läkaren,de har sina tabeller och kan rekommendera,vilka du måste ha,vilka man kan slippa.Hade du redan vaccinacioner,då efter 6 månader(tror jag) du ska förnya dom bara så du är säker för 10 år framåt!På hotellet alltid europeisk mat så för de mesta ingen fara att äta allt,men har du känslig måge-ta sprutor!
Ska du åka på utflykter med lunch till andra öar(!)-ta alla sprutor! Deras mat är rätt stark men fantastisk att uppleva!,du får inte uppleva originellt kapverdian mat på hotellet!
Vatten är skön och jättevarm,inga djur alls! Bara lite fåglar-om du har tur att se,hahaha!
Myg-kan förekomma lite på kvällarna,men inte så väldig besvärlig.Akta dig för kraftiga vattenströmmar som kan rulla omkull människa!När vi va`t där då hände att folk hade bruten handled och arm!Men blåser det mycket ena dagen då ingen som badar,det tar man igen nästa dagen!De dagarna sitt i poolen istället.
Hoppas du fått några svar!
Svara med citat

Gammal 2008-10-01, 11:47

Britt-Marie

Smile
Tack igen för värdefull info. Det är väl nog bara att åka och njuta av semestern. Hoppas att flygen mellan öarna fungerar, är nämligen 1 vecka på Boavista och sista veckan på Sal...
Svara med citat

Gammal 2008-10-16, 14:31

Britt-Marie

Smile Euro mynt?
Är det möjligt att använda euro mynt på Kap Verde?
Svara med citat

Gammal 2008-10-18, 01:38

Gäst

Standard La Familia
Hej
Vi ska åka till Kap Verde om en månad. Har läst mycket om det i olika reseforum.
Man blir lite fundersam hur det är. Kan man klara sig på euro? Är det bäst att växla till sig det hemma. Kan man köpa på kort på restauranger och affärer.
Några har visst råkat ut för rån mm. Men det händer väl på alla turistorter. Vi var i Thailand för några år sedan. På Koh Chang en väldigt härlig ö för övrigt. Men där blev ett helt hotell rånat på natten, när folk låg och sov. Tack och bodde inte vi där, vi bodde o bungalows nere mot stranden som tillhörde samma hotell. Så det händer nog lite här och var. Men det skadar väl inte att vara försiktig. Gäller över hela världen.
gp/nov25
Svara med citat

Gammal 2008-10-21, 09:26

Gäst

Cool Kap Verde
Vill bara tala om att det går visst att växla till sig valuta här hemma. Jag var in på Centralen i Sthlm igår och växlade till mig det som fanns. Så har dom bara pengar hemma så går det bra. Har beställt på X-change också. En månad innan vi åker. Han var mycket tillmötesgående och sa att ibland får dom deras valuta och ibland inte.
Han berättade också att det är bra att ha lite escudos med sig så man klarar sig de första dagarna. Ca 2 000 Skr i escudos var ett tips från honom. Bankerna har öppet må-fr 8-14.
GPnov08
Svara med citat

Gammal 2008-11-01, 16:09

Gäst

Standard Växla pengar
Har växelkontoret pengar inne kan man ofta växla men eftersom valutan har in - utförselförbud så gör man en chansning genom att föra in eller ut pengar i landet. Jag ska själv till Kap Vede i övermorgon och jag känner att jag inte vill riskera något varför jag tar med mig euro.
Svara med citat

Gammal 2008-11-19, 18:11

inge

Nykomling
inge är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 0

Cool Kap Verde över Jul?
Hej
Vi i vår familj tänkte oss till Kap Verde över jul, nån som vet om det är varmt där då ??
Finns det nåt att göra eller är man bara hänvisad till att slappa, läsa och sola?
tacksam för svar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8