ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-04-16, 17:01

martaandreas

Nykomling
martaandreas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 0

Standard Jämförelse USA-Kanada?
Jag har själv aldrig varit i Kanada men funderar på att åka dit. Har fått uppfattningen att Kanada är mycket mer "avslappnat" och mysigt än USA, mindre "flashigt", allt behöver inte vara så himla stort osv. Stämmer det? Nån som har varit på båda ställena så ni kan jämföra?

Gammal 2006-04-16, 18:35

Micke

Administrator
Micke är uppkopplad nu
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Jag bodde 4 månader i Kanada 1989 så det var ett tag sedan. Sedan dess har jag varit i USA 1 vecka vid 3 tillfällen som turist så det är lite svårt att jämföra dessa länder. Det jag kan säga är att jag trivdes när jag bodde i Kanada och skulle nog kunna tänka mig att bo där igen, men USA är inget som lockar mer än som turistland.
Svara med citat

Gammal 2006-04-19, 10:14

Katta

Medlem
Katta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: dec 2005

Standard
Jag har bott ett år i USA, men bara varit på korta besök i Kanada (Toronto och runt omkring). Så fort jag kom över gränsen kända jag mig mycket mer hemma. Kanada påminner mycket mer om Europa. Allt från att man använder km och celcius till natur och folks attityd samt musikstil.

USA är väl lite mer "crazy" i svenska ögon sett, men å andra sidan var det i Kanada jag var inne i en Barbie-affär (där ALLT var rosa) en popcorn affär (där man sålde ett 50-tal popcornsorter i lösvikt) och min absolut största hamburgare har jag också ätit i Kananda.

Men det är väldigt rent och städerna är stora, men inte lika kryllande av människor. Som svensk har jag inbillat mig att man känner igen sig mer i Kanada, men lite av tjusningen med USA är ju att det är annorlunda.
Svara med citat

Gammal 2006-06-15, 03:07

Samuel

Medlem
Samuel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: feb 2006

Standard
Hej! Jag håller i mångt och mycket med om det som skrivits. Samtidigt vill jag tillägga att USA är hysat stort och att mentalitet och känsla skiljer sig mycket mellan olika områden, te.x så tycker jag att Florida är ganska tråkigt om man inte älskar att sola och bada och har tillgång till bil medan new york är kul om man gillar hög puls, vill man ha museer och ordning och reda så är DC inte helt fel...

(Har besökt USA och Kanada ett antal gånger då jag har nära släkt i båda av dessa länder)

Gammal 2009-12-21, 21:05

KarinGill

Medlem
KarinGill är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Jag har varit i USA ett x antal ggr och jag gillar det ganska mycket men jag har dock aldrig varit i Kanada. Så min fråga blir därför hur bra är Kanada och vad är det som är bättre där och så vidare?

Hur är prisläget? Vad kostar en bra måltid ?

VAd kostar en öl? Vad kostar kläder? om man jämför med USA? Finns det outlets mall?
Svara med citat

Gammal 2009-12-29, 14:47

Lottapotta

Medlem
Lottapotta är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Har hört att Kanada skall vara det optimala landet att leva i.. Om jag kan hålla med om det är dock oklart..

Det skall likna lite mer som ett europeiskt land jämfört med USA...
Svara med citat

Gammal 2011-10-31, 14:14

babiih

Medlem
babiih är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Standard
Kanada är nog mer "europeiskt" än USA - men man får nog inte glömma att det trots allt på många sätt är likt USA. Men med reservation för, som någon nämnde, att både USA och Kanada är stora länder där det skiljer sig mycket beroende på i vilken del man är. Quebec till exempel är ju ett "eget land".
Svara med citat

Gammal 2012-01-31, 09:27

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Kan bara jämföra New York/New Jersey och Vancouver, men mycket tycker jag det är väldigt lika, dock är folk mer vänliga i Kanada. En sak jag reagerade på var att man var väldigt artiga och tackade t.ex. busschauffören när man klev av, även om man klev av genom bakre dörren.

Vi hamnade lite vilse i förorten när vi skulle på en utförsäljning av golfutrustning varpå i princip hela bussen engagerade sig med GPS:er och förslag på andra bussar för att hjälpa oss hitta rätt, guldstjärna till Kanadensarna i "trevlighet" =}
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8