ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-11, 17:47

inaaa

Nykomling
inaaa är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till inaaa Skicka ett meddelande via Skype™ till inaaa
Arrow Ge mig tips om länderna Thailand, Malaysia, Nya Zeeland och Australien.
Jag och en tjejkompis ska ut och resa drygt ett halvår hade vi tänkt.
Vi startar i Thailand 1 november ungefär, och hade tänkt att vara där ca 60 dagar och tågluffa från Bangkok. Då är problemet att man måste ha visum efter 30 dagar (?) Vi har kollat runt lite och många åker istället ut och in i landet. Är det bättre eller är det smidigare att skaffa ett visum och hur går man till väga i så fall? Kan man göra det via nätet? Efter vi varit i Thailand, ska vi till Malaysia. Men eftersom vi är på resande fot genom Thailand med tåg/buss blir det ett problem med att komma in i Malaysia då? Är det bättre att ha en flygbiljett bokad ut ur Thailand till Malaysia? I Malaysia ska vi också tågluffa ner till Singapore och hade tänkt att vara där ca 30 dagar. Från Singapore tar vi flyget till Nya Zeeland. Vart är det bäst att landa där? Vi ska vara där i 30 dagar och vill se så mycket som möjligt, men hur mycket hinner man med på så kort tid? Efter vi har varit på Nya Zeeland, blir det att flyga över till Australien. Vart är det bäst att landa där? Vi hade tänkt att se så mycket som möjligt av östkusten. Vi hade tänkt att spendera ca 60 dagar även här. Hur är det bäst att ta sig fram i både Nya Zeeland och Australien? Hyra bil/buss/tåg/flyg?

Vi tänkte leva så billigt som möjligt under hela resan. Hur gör man för att undvika att det blir dyrt, ni har säkert massa tips?
Hur mycket pengar tror ni vi kommer göra över med under resan per person? Vad tror ni?
Hur ska man göra med mobil? Är det bästa att ha med sig sin iphone med abonnemang? Eller ska man ta med en olåst mobil och köpa kontantkort i respektive land?
Bra att ha med sig dator? Eller klarar man sig att besöka internetcafé?
I vilket land är det bäst/billigast att ta dykarcertifikat?
Vilka vaccin är bra att ta innan man åker? Räcker det med Twinrix?
Är det säkert att betala med kort på de flesta ställen eller ska man använda kontanter?
Vi har varit och skaffat vart sitt kreditkort som vi ska ha med oss. Vi ska även ha med det vanliga bankkortet. Sedan har vi hört att ica kort är bra att ha för att slippa massa avgifter. Vad rekommenderar ni?
Vad är sevärt i dessa länder? Något som man ska undvika och något som man verklien inte får missa?
Är rutten bra vi lagt upp?
Andra tips och trix? Tacksam för all hjälp vi kan få!

/ Amina
Svara med citat

Gammal 2011-08-14, 19:37

Gäst

Standard
Jag kan bara hjälpa till med Australien, men tänkte allr är ju bra!
Vill man leva så billigt som möjligt så är det bästa om man är flera att köpa en bil och åka runt i (bo i helt enkelt) men man ka ju ocå kunna lita på de man köper den tsm med! annars är det jätte bra buss förbindelse med bussföretaget greyhound, jätte bra bussar med bra priser genom hela östkusten flera avgångar varje dag från alla städer iprincip, sen finns det mkt bra och billiga hostel! vi flög från Carins i toppen ner till sydney för typ 800 per skalle så de e inte heller så farligt med tanke på vilket avstånd de är busseen kom ja inte ihåg men de e lite dyrare till och med tror ja, ska ni boka fly inom Australien Student flight super bra, begöver inget student kort el nått sånt!
Australien är ju rena äventyrs mekkat precis som NZ såp man spendrar ganska enkelt pengar omedvetet
Snorkling/dykning i Bärriärrevet måste ni göra, forsrännign där uppe regn skogen ska vara en lite besvikelse vad ja hört iaf men man vet ju inte! brisbane måste ni gå till Australian ZOO (steve Irwin) sydney tower i sydney o allt de där blue mountin måste måste de va så sjukt häftigt, kmr ni över till västsidan så simma med delfienr och åk över till rottnest island, väst sidan är så mkt finare än östsidan men öst är det ju mer ös på om man säger så!
Vi spenaderade typ 11-12 tusen i månanden på allt o då levde vi riktigt snålt!
Ja Ica kort är jätte bra för de funkar över allt o kostar inget, vi valde att ta ut pengar för de kändes som man hade mer koll på hur mkt man gjorde av med!
rekommenderar dig så inte att ta med en iphone om ni inte ska bo på hotel hostel och sånt du har den inte länge folk snor ganska mkt tyvärr så ta en gamal mobil o köp kontantkort i de olika länderna isf, enligt mig! en dator är både bra o dåligt, ska man ha dator så ska man ha en liten, den väger dock men laptops brukar man oftast få lämna i skåp på hostel så den inte bli snodd, väldigt bra att ha när man ha "dötid" typ väntan på flyget mm spara bilder på datorn, de finns mkt datorer överallt ibland kan de va ganska dyrt och de ha ofta virus så koppla inte in kamera och sånt de gjorde vi och vi kom hem och förstörde våra datorer här hemma! så avgör sj!
de blev säkert massa skit men hoppas de hjälpte lite iaf, för jag vet hur mkt tipsen hjälper när man ska ut o resa! Sj ska jag göra en jorden runt lite fler stopp än ni jag undrar vad har ni för nån budget typ el vad räknar ni med för jag har svårt att komma fram till nått?
JUlia
Svara med citat

Gammal 2011-09-04, 22:14

Gäst

Standard visum
du kan skaffa ett visa för 60 dagar
skaffas i sverige
thaiambassaden
Svara med citat

Gammal 2011-09-05, 10:20

Gäst

Standard
I Malaysia får ni visum på arrival, det gäller i 60 dagar.
Svara med citat

Gammal 2011-09-05, 11:29

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Om du tittar i Malaysia-forumet så har jag skrivit spaltmeter om saker man kan göra där. Mest koncentration på Borneo (vilket är det fräckaste stället att vara på i Malaysia ändå).

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8