ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-06-16, 10:39

hannahult

Nykomling
hannahult är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Rykte: 0

Standard Jorden runt - Thailand, Australien osv.
Hej,

Jag och min kompis funderade på att åka som backpackers till vintern. Många olika planer men just nu är vi inne på idén att åka till Thailand, Australien, Nya Zeeland, Fiji eller någon liknande ö, Hawaii, Los Angeles och New York.

Vet att det är dyra städer och även dyra flygbiljetter men skulle gärna vilja ha lite tips och råd ifall någon gjort något liknande. Hur mycket pengar kommer behövas? Är det ens lönt att försöka eller är det bättre att köra enbart på asien för att göra det billigare?

Tacksam för alla tänkbara svar!
Svara med citat

Gammal 2011-07-12, 16:51

Gäst

Smile
Hej, jag har ingen tidigare erfarenhet av just jorden runt, men rest i Australien och hong kong och sitter nu och planerar min jorden runt resa som jag ska göra tillsammans med min kompis eftre jul!
Av mina tidigare erfanrenhet på resande fot vet jag att det går åt bra mycket mer pengar än vad man räknat med, ja ha ingen alls aning om vad ni ha för någon reskassa
vi ha tänkt oss de stoppen ni har och möjligtvis någron/några till, vi planerar att göra det på ca 3 månader då vi redan varit i Australien, på dessa 3 månaderna ha jag räknat ut att vi kommer behöva ha med oss 60 000 kr i de punkterna vi har på vår budget Boende, Mat, Äventyr, Nöje (fest kanske), Övrigt(buss,flyg inrikes mm) allt beror givetvis på var det kommer ju inte vara lika högt i thailand som i Australien och usa, men jag har räknat högt i detta fall för det är bra och vara på den säkra sidan, tänk på att Austalien och Nya Zeeland är rena Äventyrsmekka så det springer iväg pengar då. Alla spenderar vi ju olika men en bra budget är att rekommendera och lite planer innan!
sen ska man ju ha flybiljetten vilket jag räknar mellan 15 - 25000 kr, sen reseförsäkring och visum!
Hoppas det hjälpte något / Julia
Svara med citat

Gammal 2011-07-12, 17:43

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Alla drömmer vi om att resa jorden runt och en budget på 60.000 kronor för min flickvän och mig kan vi bara glömma, helt och hållet!

Min dröm (nu drömmer jag) är att resa följande sträcka
Stockholm->London
London->New York
New York->Los Angeles
Los Angeles->Hawaii
Hawaii->Söderhavet
Söderhavet->Sydney
Sydney->Cairns
Cairns->Bangkok
Bangkok->Phuket
Phuket-Stockholm

Jag har räknat på ungefär 3-4 månader för den här resan och en totalt budget som ska täcka hotell, flyg, mat och nöjen - 100.000-150.000 kronor, kanske mer.

Som jag sa, det är en dröm men jag tror knappast man klarar sig på 60.000 kronor på en person för en jorden runt resa. Hade man tänkt att lifta från Europa till Asien? Eller ska man sitta på vingen och flyga? Bara flygkostnaderna stiger över 40.000 kronor, utan tvekan om du ska flyga kors och tvärs. Speciellt Europa->Asien och Asien->USA.

Nej, man får fortsätta spela på Lotto och drömma om det stora pengarna så kanske, kanske man får sig den drömresan som jag ovan beskriver.

Gammal 2011-07-14, 18:10

Gäst

Standard
Spela du på ditt lotto då, lycka till!
men jag klara mig på en jorden runt resa på 60 000 + flygen för ja e inte så dum så ja bor på hotel o äter nån jävla gormé mat
Svara med citat

Gammal 2011-10-12, 03:09

Trogstad

Nykomling
Trogstad är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Red face
Mycket glada och ser fram emot.

nike skor
Senast redigerad av Trogstad den 2011-10-13 klockan 05:43.
Svara med citat

Gammal 2011-10-22, 01:44

tasaray

Medlem
tasaray är inte uppkopplad
tasarays avatar

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard
Babar: Du funderar inte på att vidga vyerna lite? av 8 föreslagna resmål är ju 6 stycken i den anglosaxiska världen. Exempelvis Mexico City är en mycket roligare stad än Los Angeles, unik kultur, mer att se, billigare och lättare att ta sig runt i. Jag skulle alla dagar också argumentera för att den staden är säkrare för turister än LA.
Svara med citat

Gammal 2011-10-24, 19:02

Packåsna

Nykomling
Packåsna är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Standard
Jag har rest runt jorden bland annat till de länderna du sa. Det kommer gå på en hel del enligt min erfarenhet oavsett hur du väljer att resa. Som du säger så är det flygbiljetterna som går på pengar. Resten, som övernattning, mat osv går alltid att lösa till billigare priser. Alla hotell i LA, NY är inte dyra, det finns lågpris varianter så som i Sverige.

Det är en upplevelse som jag aldrig kommer glömma och jag rekommenderar starkt dig till att uppleva det för du kommer aldrig ångra dig. Visst, det kanske svider lite i plånboken nu, men sen när du väl igång kommer du ha skitroligt och tänka att varenda öre är värt det.

Asien har absolut flera trevliga platser att besöka, men det blir inte samma sak som att åka till flera olika av världens länder. Det blir mer än Asienresa än världsresa.

-Kalle
advokat stockholm portal
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8