|
|

2010-07-30, 14:45
|
Reg.datum: jul 2010
Rykte: 0
|
Reseförsäkringar!
Tänkte bara om någon har erfarenhet om reseförsäkringar?
Nån sida som erbjuder billiga reseförsäkringar. Har ingen hemförsäkring då jag bor i Norge. Hade tänkt vara ganska så aktiv på resan, då är det alltid bra med försäkringar
Turen börjar 5november och avslutas 26 mars. Asien, Australien, Nya Zeeland, USA är platser som ska besökas.
Tack på förhand!
/ Carl
|
|
|

2010-07-30, 15:00
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Ordet reseförsäkring är väldigt generellt och kan täcka allt möjligt. I många fall så ska man nog se reseförsäkringen som ett komplement till en hemförsäkring. Oavsett vad man har för försäkringar eller vill köpa försäkring så gäller det att läsa på i villkoren vad som ingår.
Restid?
Hela jorden?
Sjukdom?
Vistelse på sjukhus?
Hemresa med ambulansflyg?
Avbruten resa?
Missat flyg?
Gäller vid vissa aktiviteter?
Gäller för resesällskap?
|
|
|

2010-07-30, 15:59
|
Reg.datum: jul 2010
|
Du bor i Norge men är svensk tolkar jag det som?! Var är du skriven? Finns det någon hemförsäkring knuten till den adressen du är skriven på?
Reseförsäkring härifrån Startsida - Köp reseförsäkring pÃ¥ Europeiska - Europeiska försöker alltid resebolagen pracka på en när man bokar på nätet. Den skiljer sig inte särskilt mycket från det skydd som ingår i vanliga hemsförsäkringars 45-dagars reseförsäkring. Möjligtvis något högre ersättning vid olika händelser, exempelvis bagage- eller flygförsening. Om du betalat din resa med VISA- eller MasterCard kan det ingå reseförsäkring. Kolla i så fall med din bank villka villkor som gäller.
Jag väljer aldrig extraförsäkringar (möjligtvis avbeställningsskydd om jag bokar ett halvår innan). Grundskyddet i min hemförsäkring (Länsförsäkringar) och reseförsäkringen via mitt VISA-kort (Folksamförsäkring) är tillyllest. Var med om en 27-timmars flygförsening (krock med måsflock, "birdstrike" på flygspråk, vid start som sabbade noshjulets hydraulik med efterföljande nödlandning) och blev nöjd med den ersättning och kompensation jag fick.
|
|
|

2011-03-12, 23:44
|
|
|
Reseförsäkring
Kolla med Länsförsäkringar! Jag har haft dem på mina senaste resor. Visserligen har jag inte råkat ut för något, så jag har ingen erfarenhet men de är så himla mycket billigare och vad jag kan förstå täcker de precis lika mycket som Europeiska reseförsäkringar, Gouda osv.
/Katrin
|
|
|

2011-03-21, 23:35
|
Reg.datum: mar 2011
|
Kolla korten!
En bra idé är att kolla vad för slags försäkringar dina plastkort har! Om man betalar t ex flygbiljetterna med kort, så har man ju automatiskt reseförsäkring via sitt kort. Bra komplement till hemförsäkringen - särskilt på långresor då ju hemförsäkringen sällan räcker mer än 45 dagar.
|
|
|

2011-03-23, 22:35
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Kolla också om du vid ev.sjukdom eller sjukhusvistelse behöver lägga ut på plats för alla omkostnader.
Det finns försäkringar för nära anhörigs resa till den ort du befinner dig om du behöver vistas på sjukhus.
Får du ersättning om ditt bagage försvinner, blir bestulen osv osv.
Får du pengar där du är eller måste du avbryta och åka hem och skicka in kvitton och vänta på pengar......finns massor att kolla upp :-)
Jag har hamnat på sjukhus, Salmonella, jag var inte så pass kry så jag ifrågasatte något, åkte ambulans, kom till ett fint sjukhus, fick supervård, det kostade mig 3000 kr per natt, bara och pynta på plats, sen fick jag lämna in kvitton hemma och väntade ca 2 månader på ersättning, det var självrisk, så hela beloppet fick jag inte tillbaka.
Jag har en gång skadat mig så pass så jag behövde sys, åkte till sjukhuset, visade upp min försäkring från Europeiska, dom tog väl hand om mig, plåstrade om, jag fick medicin utskrivet, en sjukhuschaufför körde mig till Apoteket, han gick och ut och handlade medicin, sen körde han mig hem till hotellet, varje dag ringde doktorn och frågade hur jag mådde, var på återbesök, allt läkte fint, inte en krona behövde jag lägga ut.
Försäkra dig på det sättet att du känner dig trygg !
|
|
|

2011-03-24, 13:49
|
Reg.datum: mar 2011
|
Plastkortsförsäkring
Utan att göra reklam för ett speciellt kortföretag, ni kan jämföra själva, så har Amex Platinum den absolut bästa reseförsäkring jag hört talas om!
Kanske har de andra kortföretagen nåt liknande på sina prestigekort?
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|