ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-28, 14:46

wiland

Nykomling
wiland är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 0

Standard Vad kostar det med jorden runt?
Hej!

Jag undrar vad det kostar att åka jorden runt? Då tänker jag på att bo i bungalo och billiga hotell, men fina.

Då tänker jag på en resa: Från - Sverige - Afrika - Thailand - Sydamerika - Australien
Svara med citat

Gammal 2010-07-28, 15:05

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Ja du, mycket beror på hur mycket pengar du kan tänka dig att göra av med.

Det finns de som spenderar 20-30 tusen på en månad i Thailand och de som kan klara sig på 5-10 tusen, samma tid, samma land. Det handlar ju mest om hur låg standard man kan tänka sig att leva på.

En kompis till mig åkte jorden runt med 55.000 på fickan, besökte en hel del länder och levde billigt som fan. Ibland jobbade han för mat/tak över huvudet för en dag eller två. Det enda han egentligen hade förberett var de "stora" förflyttningarna (dvs flygbiljetter mellan kontinenter typ).

Jag skulle tro att det är lite snävt med 55.000, fast jag har egentligen ingen bra referens. ;(
Senast redigerad av wkstrm den 2010-07-28 klockan 15:14.
Svara med citat

Gammal 2010-09-09, 12:24

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Standard
Jag själv kommer sikta på ca 10.000:- i månaden men har ändå en liten känsla av att det kan vara för lite. Kommer att besöka samma världsdelar som dig och vara borta i ca 1 år.

Hur långt har du kommit i dina planer?

Sandra
Svara med citat

Gammal 2010-09-09, 15:44

Dexter

Nykomling
Dexter är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Standard
Räknar du med 10'000 i månaden med eller utan flygresor? 10'000 exklusive resekostnaderna borde inte vara något problem. I Thailand och Sydamerika borde du kunna klara dig på mindre. I Australien blir det antagligen lite mer än 10'000 i månaden.
Afrika varierar ganska mycket på var i Afrika du är men ligger kanske nånstans däremellan.
Då borde det jämna ut sig till slut och du borde kunna snitta runt 10'000 i månaden. Att ha lite extra reserver skadar dock säkert inte.
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 04:05

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Standard
Från första början hade jag nog tänkt att det skulle vara inklusive allting. Men satt och räknade lite på det igår och inser nog att det inte riktigt funkar. Blir ju en del flyg och även om dom inte kostar mkt i sig så plockar det på! Tyvärr =) Sen är det transmongoliska med en del stopp..så ja...10.000:- i månaden exklusive flyg får jag nog säga då!

Det blir till att spara mkt pengar helt enkelt!

Sandra
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 07:13

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
En jorden runt biljett med en flygallians kostar från ca 20.000 kr uppåt beroende på resväg och antal stopp. Lågprisflyg går att flyga jorden runt från ca 10-16.000 kr beroende på rutt och säsong. Sedan tillkommer så klart kostnader för boende och mat och dessa beror på vilken standard man vill ha på resan och hur länge man är borta. I vissa länder klarar man sig på 200-300 kr/dag medan man i andra länder måste räkna med uppåt 1000 kr/dag kanske.
Svara med citat

Gammal 2010-09-13, 06:28

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Standard
Hur går det med planerna Wiland?

Sandra
Svara med citat

Gammal 2011-01-29, 04:51

Swedesontherun

Medlem
Swedesontherun är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av wiland Visa inlägg

Hej!

Jag undrar vad det kostar att åka jorden runt? Då tänker jag på att bo i bungalo och billiga hotell, men fina.

Då tänker jag på en resa: Från - Sverige - Afrika - Thailand - Sydamerika - Australien
Beror givetvis om du tänker jobba någonstans påvägen och vilken levnadsstandard du vill ha och hur länge du ska vara borta. Men jag skulle nog säga att 10 000 i månaden ja i thailand funkar det, kanske även sydamerika, Afrika beroende på var i afrika, Australien nej. då räknar jag inte in flygkostnader. Totalt sätt skulle jag nog haft en budget på ca 70 000 om jag skulle besöka dessa ställen men ja givetvis beroende på hur länge.

Gammal 2011-01-29, 06:51

mastar

Nykomling
mastar är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2010

Standard Budget
Hej!

Sitter nu själv i Nya Zeeland på min egna Jorden Runt. Lite tips är:

Staralliance har ett urval av biljetter med olika många stop till fast pris. Jag har en biljett med 9 stop i världen + flyget hem för 30 500;- ungefär. Jag har Precis varit i Australien och en rimlig budget är mellan 13 00 - 15 000 Sek om man vill leva och bo rimligt och sen göra en del utflykter eftersom Australien har mycket och bjuda på. Jag har då också räknat in transport inom Australien vilket jag valde buss (GreyHound).

Thailand har jag hört att det är ett av dem dyraste länderna i Asien då jag har många kompisar i Asien för tillfället men 10 000 ska inte vara några problem.

Mina länder som jag ska besöka har jag räknat med 15 000;-/ månad och så ska jag besöka, Australien, Nya Zeeland, Fiji, Hawaii, USA (Califonien, Las Vegas, Miami, Washington, New York).

Tänk på och räkna in en bra reseförsäkring i den totala budgeten som lätt kan springa iväg i pris om man vill ha allt inkluderat som rekomenderas. Jag valde Europeiska reseförsäkring, där du kan kalkyera själv på deras hemsida så du får ett litet humm om priset.

En bra hemsida jag vill tipsa om när det gäller boende är Compare Hotel Prices - Best Hotel Deals Guaranteed där du hittar allt från Hiltons hotell till bra billiga hostell.

Hoppas du får en underbar resa när du kommer iväg.

MVH Marcus
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8