ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-12-02, 12:57

CeciliaS

Standard Åt vilket håll ska man flyga?
Jag sitter och planerar en jorden runt resa till sommaren och jag ser att Göran har valt att flyga motsols på sin jorden runt resa. Men man kan ju även flyga åt andra hållet, är det nån skillnad på vilken riktning man väljer? Finns det några för eller nackdelar med nått av alternativen?

När ska man boka flygbiljetterna? Jag kommer nog försöka välja lågprisflygbolag i den mån det är möjligt, men vad gör man om nån går i konkurs eller lägger ner en flyglinje? Helst vill man ju vänta så länge som möjligt med att boka, men då går priserna upp i stället, vad är lagom tid tycker ni?
Svara med citat

Gammal 2008-12-02, 18:27

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Vilket håll du väljer är ju vad du själv tycker passar dig bäst:

Om du flyger västerut så kommer de stora resdagarna att bli längre än 24 timmar, du kommer troligen att ha dagsflygningar på de flesta långflygningarna och du kommer att bli av med ett dygn när du passerar den internationella datum linjen.

Om du flyger österut kommer de stora resdagarna att bli kortare (än 24 tim), de flesta långflygningarna kommer att bli nattflyg och du tjänar ett dygn vid datum linjen.

Ang. lågprisbolag - beror helt på vilka du bokar med. Vissa är mycket mer stabila än andra. Southwest Airlines i USA t.ex. är mycket framgångsrikt och kommer definitivt inte a gå i konkurs. Och Jetstar i Australien t.ex., som är QANTAS dotter-bolag, kan man också lita på. Det finns många andra också givetvis.

Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2008-12-15, 03:29

Göran@BortaBra.se

Nykomling
Göran@BortaBra.se är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via Skype™ till Göran@BortaBra.se
Standard
En annan sak att tänka på är priser och shopping. Om du flyger västerut börjar du med dyrare Nordamerika och Oceanien - och avslutar resan i billigare Asien. Kan vara smart. Inte minst med tanke på eventuell shopping - du slipper släpa på grejorna under resan.
Svara med citat

Gammal 2008-12-18, 12:22

Gäst

Standard
Om du betalar resan med kort (VISA, American Express osv) så får du nog tillbaka pengarna av dom om flygbolaget skulle gå i konkurs.
Svara med citat

Gammal 2009-12-21, 19:22

Sarac1

Medlem
Sarac1 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Självklart det finns stora fördelar och nackdelar med det.
Om du ska åka till både runt i världen så kan det inte ju vara smart och billig att resa onödigt långt för en destination. Du borde se till att ni inte korsar en "väg" där ni redan har rest utan reser tills du kommer hem och inte flyger fram och tillbaks.
Svara med citat

Gammal 2009-12-21, 21:22

KarinGill

Medlem
KarinGill är inte uppkopplad

Standard
Det finns många fördelar samt nackdelar med vilket du än väljer!

Börja med de dyra ställena västerut .. Då har du oxo lättare med jetleg osv.. svårare att flyta österut.. Men å andra missar du några dgar och resdagarna blir längre men du börjar med de dyra ställen om du ska shoppa.. så kan du köpa billigare sen..
Svara med citat

Gammal 2009-12-21, 23:00

Liljjan

Medlem
Liljjan är inte uppkopplad

Standard
Österut, österut, österut!!
Svara med citat

Gammal 2009-12-23, 15:15

Lottapotta

Medlem
Lottapotta är inte uppkopplad

Standard
Varför börja åka österur?? Jag ser bara fördelar med att börja med att åka västerut.. Dels för att resdagarna blir kortare men även för det där med shopping.. Börja med dyrt och sen billigt...

Vilka fler fördelar med börja västeråt
Svara med citat

Gammal 2009-12-23, 16:45

til3

Medlem
til3 är inte uppkopplad

Standard
jag hade oxå börjat österut. Börja shoppa billigt för att sedan gå till det dyrare. Risken att jag köper för dyra grejor minskar om jag redan har köpt på mig en hel del.
Svara med citat

Gammal 2009-12-23, 21:55

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Rent allmänt kommer man att ha fler nattflygningar om man flyger i östlig riktning. Det finns t.ex. INGA nattflygningar från Europa till Nord-Amerika (västlig riktning) - allt är på dagen. I motsatt riktning finns det bara ett fåtal dagsflygningar, nästan samtliga är nattflygningar. Så det beror på vad man föredrar!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8