ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-15, 19:49

AndreasN

Standard Inresa till Japan. Vad gäller? Diverse funderingar.
Hej!

Ny här så jag vet inte om jag postar i rätt underforum men i alla fall. Jag var i Japan för några veckor sedan och gillade det så pass mycket att jag tänkte åka tillbaka igen fast då stanna lite längre såklart.

Som jag förstått det så är maxperioden man får stanna utan visum 90 dagar? Spelar det någon roll om man precis har varit i landet? För annars skulle man ju i princip bara kunna åka fram och tillbaka hela tiden och bara vända så fort man kommit hem till Sverige? Eller hur funkar det? Jag har verkligen ingen koll. Skulle vilja stanna under hela maxperioden nu när jag åker tillbaka.

Funkar det med enkelbiljett till Japan? Eller får man problem då? Iofs så lär väll en tur och retur kosta lika mycket. Men mest nyfiken då jag inte ännu bestämt mig riktigt när jag vill åka hem igen.

Hur funkar det med tullformulären när man stannar lite längre, när man ska fylla i hur mycket pengar man har med sig? Blir de misstänksamma som man fyller i för lite? Menar finns ju visa-kort etc.

Kanske blev lite rörigt men hoppas att ni förstår. Jättetacksam för hjälp. Som sagt ingen koll alls på detta. Men blir ALLTID stoppad och utfrågad så fort jag reser så är rätt nojig.

Mvh// Andreas
Svara med citat

Gammal 2011-11-15, 19:57

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Enklast är att kolla på Japanska ambassadens hemsida, där står vilka regler som gäller för svenska medborgare. Måste du ha visum så brukar man få ansöka om det på ambassaden, gissar att du får deklarera att du har nog med Yen redan i det skedet.
Svara med citat

Gammal 2011-11-24, 10:41

A-San

Standard
Hej AndreasN.

Har själv flygit fram och tebax mellan Japan och Sverige samt Korea ett par gånger.
Och enligt min erfarenhet så kan du i princip vända i Sverige och åka tebax direkt till Japan om du så vill. Även om du redan hade stannat max perioden på 90 dagar.

Gällande pengar så skiter dem i princip i hur mycket pengar du har i min erfarenhet, en tur biljett är däremot ett måste så de vet att du kan ta dig tebax till Sverige sen när tiden är slut.

Utöver de så kan de tänkas fråga vart du ska bo, hur du tänkt ta dig till bostaden. Lite vad du vill göra. Men säg bara som det är, att du va där tidigare och verkligen gillade landet och vill se mer så ska du inte ha några problem.

Iaf, inge visum eller så behövs eller något. Skaffa biljet, förbered bostad och flyg iväg!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8