ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-01-24, 16:29

Emil.G

Medlem
Emil.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Smile Planerar en resa till Tokyo!
Hej alla glada nu har jag och kusinen tänkt att planera en resa till Tokyo, vi har aldrig varit där och när hon ändå läser japanska så kan jag använda henne ibland i Japan. När det inte går några direktflighter från Arlanda-Tokyo så får det bli en mellanlandning i något land och vi tänkte oss att kanske ha en mellanlandning på drygt 5-7 timmar om det skulle va möjligt.
Så att vi hinner upptäcka en stad på vägen.
Blir då en tidig avgång från Arlanda vilket duger än sålänge men frågan vi undrar är vilket flygbolag skulle ni rekommendera?

Kollade på Qatar airways hemsida och där är det ca 6497 kr per passagerare och det är endast 2-3 timmars mellanlandning och är det verkligen så tråkigt på den flygplatsen? Vi har också kollat på om vi ska åka med Lufthansa eller med Air France för att få ta lyckan och testa A380. Flygplatsen som vi kommer att landa på är Tokyos Narita flygplats och det kommer att ta en bra tid innan pusselbitarna är färdiga och resan kan bokas så det blir i december som vi åker dit i år.

Så kom med era synpunkter om vad ni tycker vore ett bra flygbolag för oss och vi har några punkter som vi vill ha svar på. Vi kommer att resa i Economy class om det inte skulle finnas bra priser en klass högre upp.

*Bra benutrymme speciellt för mig som är lång (191 cm) så vore det skönt med lite benutrymme än att sitta pressad med stolen framför.
*Vad serveras det för mat ombord?
*Är Narita så stor som man har hört från vissa som säger att den ska va lika stor som Stockholm? Känns väl lite för stort och jag kan på nåt sätt inte tänka mig att en flygplats är så stor.
*Får man en egen tv-monitor att få titta på när det är långflygningar?

Ja dessa skulle jag vilja höra för det första så att det blir en bra flygresa när det är ett antal timmar uppe i luften.
Svara med citat

Gammal 2011-01-26, 01:59

oggy552

Medlem
oggy552 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till oggy552 Skicka ett meddelande via Skype™ till oggy552
Standard
Kan svara på frågan om plats. Förboka en plats vid en nödutgång. det finns xtra plats där
Svara med citat

Gammal 2011-01-26, 13:41

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Vad gäller in-flight entertainment så beror det mycket på vad man flyger för bolag, dock har de flesta reguljärbolag med lite självaktning någon form av individuell skärm.

Narita är stort, men som Stockholm tror jag inte, tips, kolla på Google Maps =}

くうこの ときょと なりた
Senast redigerad av chazzie den 2011-02-10 klockan 14:59.
Svara med citat

Gammal 2011-01-27, 12:18

Gäst

Standard
Lite väl tidigt att boka om ni ska få bra pris till decemberresan nu, men jag kan tipsa om att Air China (har flugit till Tokyo med dem själv) och Aeroflot brukar flyga till bra priser.
Kolla momondo.com eller liknande aggregatorer efter bra priser lite då och då.
Tänk också på visumfrågan om ni ska ut och se staden ni byter flyg i, byter ni i till exempel Beijing så måste ni på förhand ansöka om ett turistvisum som kostar några hundra - kanske inte är värt för bara några timmar om ni nu inte planerar in en längre transfer.

Annars går det direktflyg från Köpenhamn, bara att ta tåget ner, en obetydlig kostnad om ni bokar i god tid.
Svara med citat

Gammal 2011-01-27, 12:20

Gäst

Standard
Narita är för övrigt inte särskilt stort alls.
Svara med citat

Gammal 2011-01-27, 14:37

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Narita är för övrigt inte särskilt stort alls.
Har inte varit där så kan inte säga, men den håller väl i alla fall dryga Arlandamått, eller är jag helt ute och cyklar?
Svara med citat

Gammal 2011-01-27, 18:50

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
2007 hade Tokyo Narita 35 miljoner passagerare (kan inte hitta mera aktuella siffror)
2009 hade Arlanda 16 miljoner passagerare

Gammal 2011-01-27, 20:36

Emil.G

Medlem

Standard
Först och främst så kommer det att ta en sådan tid att få alla pusselbitar klara så tidigast så lär nog bokningen bli i juli/augusti, kollade in på Qatar airways hemsida och dem har ju bra priser och min fråga är om det är ett bolag som har en bra flygplats (Doha airport) som dem anländer till?

När dem ändå flyger från Arlanda-Doha så undrar jag hur många pax blir det per tur när dem flyger med A330-300/200?

Har Malama eller någon annan koll på hur många pax det kan va?

Tackar alla för bra svar och Aeroflot blir det nog inte och det beror på att en del som har rest med dem har blivit missnöjda och känt doften av sprit över hela planet. Känns för mig inte så roligt då och ner till Köpenhamn skulle nog funka fast då blir det nog SAS eller Norwegian för sedan vidare resa iväg. Har redan haft nog med trubbel med SJ reser 2-3 resor mellan Stockholm-Uppsala per vecka och med 1 resa så menar jag ToR och det är bara någon gång som tågen går utan försening men annars så blir det en del förseningar.
Svara med citat

Gammal 2011-01-27, 23:42

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Qatar Airways har 2 olika konfigurationer i både A330-200 och A330-300:

A330-200
F12 C18 Y208
C24 Y248

A330-300
F12 C24 Y223
C30 Y275

F=First Class
C=Business Class
Y-Economy

Jag misstänker att de använder maskinerna med flera säten (d.v.s de som inte har First Class) på mellanlånga linjer (Mellersta Östern/Indien) och de som har First Class (d.v.s. mindre antal säten totalt) på längre linjer. Japan t.ex.

Gammal 2011-01-31, 16:26

Gäst

Standard
När reste dem med Aeroflot? 10år sen?

De serveras ingen alkohol på planen (långflygningar) inte ens öl. Men ryssar som de är så finns det säkert någon som tar med eget, vilket inte får drickas så upptäcks dem så blir det konfiskerat.

Så mycket mindre drickande på Aeroflot plan än något annat bolag faktiskt...

Enda dåliga är Moskva och hur allting hanteras där, om man måste övernatta.
Svara med citat

Gammal 2011-02-01, 12:20

Emil.G

Medlem

Standard
Ja måste ha varit 6 år sen dem reste med Aeroflot till Moskva och dem sa också att flygvärdinnorna var trevliga och vänliga men dem kunde känna en viss irritation om man skulle ge dem en enkel fråga om flygmaten på engelska. Men sen så får jag inte glömma att den som inte gillade Aeroflot råkar va en ryss som har emot alla ryssar och allt som är ryskt. Maten gillade hon inte, tv:n gillade hon inte heller när det var ryskt program och hon gillade heller inte planet även om det var en airbus. Man kan se henne en som hatar Ryssland och berättar bara negativt om landet och att skaffa visum tycker hon är kränkande mot oss svennar. Ja hon gillar bara inte Ryssland men min morbror tog turen och sa både negativt och positivt så där fick man en bättre bild av resan.

Men jag gillar inte så mycket ryskt mat eller något sådant och sen så vet man inte om flygsäkerheten när det har hänt en del olyckor i bara Ryssland och det är inte bara inrikestrafiken utan också utrikestrafiken det handlar om.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8